ŠKODA luottaa suomalaisiin kuljettajiin rallin MM-sarjassa kaudella 2018. Näytönpaikkansa “kuumalla jakkaralla” saa niin Juuso Nordgren kuin Kalle Rovanperäkin.

Kummankaan rallikuskin kisaohjelmaa ei ole vielä sen tarkemmin yksilöity, mutta on tavallista, että tiimi osallistuu MM-ralleihin vähintään kahden auton voimin. Molempien voi laskea saavan jopa kisaohjelman, jolla pystyy taistelemaan WRC2 -luokan maailmanmestaruudesta.

Nordgrenin ja Rovanperän lisäksi tiimin vahvaa panosta täydentävät kaudella 2018 hallitseva maailmanmestari Pontus Tidemand, Škoda-ikoni Jan Kopecky sekä nuori norjalaiskuljettaja Ole Christian Veiby.

Viisi nälkäistä kuljettajaa takaa sen, että sparriapua on saatavilla oman tiimin sisältä varsin paljon. Mikään muu kuin päättyneen rallikauden toisinto ei tiimille kelpaa, joten kilpailevien merkkien on syytä hioa sotasuunnitelmansa huippuunsa, mikäli mielii vahvaa Škoda-rintamaa rikkoa.

Juuso Nordgren (vas.) ja Kalle Rovanperä.

Todellinen unelmadiili

Molemmille suomalaiskuljettajille tehdassopimus Škodan kanssa on todellinen lentävä lähtö ralliammattilaisuuteen.

Kahteen MM-ralliin loppukaudesta Škodalla osallistunut Nordgren (21 v) lähtee alkavaan rallikauteen vain viiden osakilpailun kokemuksella. Kuluvaan kauteen karkkilalainen satsasi kaikkensa, ja vuokrasi neljään kotimaassa ajettuun kilpailuun Fabian alleen.

Se toden totta kannatti, sillä kesän jälkeen alkoi vähitellen varmistua todelliset näytönpaikat Škodan ratissa. Katalonian ja Walesin rallit Nordgrenin oli määrä opetella, ja sen hän myös teki.

”Škoda on ainut R5-auto, jolla olen ajanut, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Tiimin toiminta on muutoinkin erittäin ammattimaisella tasolla. Uskoisin, että soraralleissa voin menestyä heti ensimmäisellä kerralla”, Nordgren sanoo.

Rovanperällä (17 v) ei ole vyöllään kahta MM-rallia enempää, mutta toisaalta puuppolalainen osoitti jo rallin SM-sarjassa olevansa Fabia R5:n kanssa yhtä, voittaen molemmat osallistumansa rallit.