Perheautokokoluokan ŠKODA SCALA -sarjatuotantomallin pohjalle syntynyt spider-malli on kokonaisilmeeltään itsevarma sisältäen jännittäviä muotoilupiirteitä autoilun pioneeriajalta, jolloin automobiileissa ei ollut kiinteitä kattoja.
Ensimmäisistä luonnoksista varsinaiseen rakentamiseen saakka opiskelijat tekivät jokaisen vaiheen itse apunaan ŠKODA-ammattilaiset muotoilun, tuotannon ja teknisen tuotekehityksen osastoilta.
SLAVIA Spiderin ideaa kehitellessään opiskelijat löysivät esikuvakseen historiasta mallin ŠKODA 1100 OHC.
ŠKODA 1100 OHC suunniteltiin kestävyyskisoja varten ja esiteltiin vuonna 1957.
Vuodesta 2014 alkaen joka vuosi toteutetun Student Car -konseptiautoprojektin tämä järjestyksessä seitsemäs konseptiauto osoittaa jälleen kerran Mladá Boleslavissa sijaitsevan ŠKODA-ammattikoulun opetuksen korkean tason.
ŠKODA Academyä helmikuusta 2020 alkaen johtanut Alois Kauer : ”StudentCar on Škodan ammattikoulun toiminnan jokavuotinen lippulaivaprojekti. Nyt jo seitsemännen kerran opiskelijamme näyttävät suunnittelun, muotoilun ja rakentamisen koulutuksemme korkean tason käytännössä.
Heille tarjotaan mahdollisuus suunnitella unelmiensa auto ja tehdä tiivistä yhteistyötä eri osastojen ammattilaisten kanssa. Samalla opiskelijamme perehtyvät prosesseihin, jotka tulevat liittymään heidän työhönsä ammattikoulustamme valmistumisen jälkeen”.
Konseptiauton pohjana ŠKODA Scala
Seitsemännen ŠKODA Student Car -konseptiautonpohjaksi viiden naisopiskelijan ja 26 miesopiskelijan ryhmä valitsi ŠKODA Scalan. Tästä perheautoluokan hatchback-mallista he tekivät unelmiensa auton: poikkeuksellisen sporttisen spiderin.
Autolleen he päättivät valita nimen SLAVIA kunnioittamaan ŠKODA AUTON juhlavuotta ja muistuttamaan Václav Laurinin ja Václav Klementin perustaman yrityksen ensimmäisistä, samalla nimellä myydyistä polkupyöristä.
SCALA-sarjatuotantomallin erottuvan ja jännittävän muotoilun sekä tarkkojen ja veistoksellisten linjojen pohjalta opiskelijoiden luoma spider huokuu sporttisuutta ja tunteisiin vahvasti vetoavia piirteitä.
ŠKODA SLAVIA -spiderin dynaamisen suorituskyvyn takaa SCALA-mallistosta tuttu 1.5 TSI -bensiinimoottori teholtaan 110kW(150 hv), jonka voima välittyy etupyörille seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kautta.
Muita sarjatuotantomallista otettuja komponenttikokonaisuuksia ovat etu- ja taka-akseli, ohjaus, koko elektroniikka ja sähköjärjestelmä sekä avustinjärjestelmät.
Muunneltava digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä ovat peräisin ŠKODA Scala -mallista.
Inspiraation lähteenä ŠKODA 1100 OHC
SLAVIA Spiderin ideaa kehitellessään opiskelijat löysivät historiasta mallin ŠKODA 1100 OHC. Tämä vuonna 1957 esitelty urheiluautoprototyyppi oli kaksipaikkainen avoauto, jonka ŠKODA suunnitteli kestävyyskisoja varten.
SCALA-hatchbackin muuttamiseksi ŠKODA1100 OHC -mallin kaltaiseksi SLAVIA-avomalliksi opiskelijat tekivät koriin huomattavia muutoksia, suunnittelivat monta rakennealuetta uudelleen ja mukauttivat olemassa olevia rakenteita.
He vahvistivat pohjarakennetta, poistivat katon ja hitsasivat takaovet kiinni. Näin perheautokokoluokan viisipaikkainen hatchback muuttui tinkimättömän tyylikkääksi kaksipaikkaiseksi.
Istuimien sivuosien verhoiluna on musta hiilikuitunahka valkoisin koristesaumoin. Nämä näyttävät saumat löytyvät myös monista muista mustalla nahkalla verhoillusta sisätilan elementeistä kuten keskikyynärnojasta, valitsinvivun suojuksesta, seisontajarrukahvan suojuksesta sekä sisätilan takaosan verhouksista.
Kisaistuimet valkoisin korostuksin
Urheilullisensisätilan kohokohtana ovat Sparcon valmistamat kisaistuimet, joissa on nelipisteturvavyöt ja istuinosan sekä selkänojan verhoilu mustaa rei’itettyä nahkaa. Istuimien sivuosien verhoiluna on musta hiilikuitunahka valkoisin koristesaumoin.
”ŠKODA SLAVIA säteilee erityistä dynamiikkaa jo ihan pysäköitynäkin. Kookkaat pyörät tuovat ulkonäköön vahvaa urheilullisuutta, johon sisätilassa kisaistuimet ja nelipisteturvavyöt luontevasti kuuluvat. Opiskelijat ovat onnistuneet luomaan autolleen oman erityisen luonteen ja voittaneet kaikki ne tekniset haasteet, joita umpikoriauton muuttaminen avomalliseksi spideriksi tuo mukanaan”, kuvailee ŠKODA Academyn tiimipäällikkö Zdeněk Stanke .