Scala liittyi viiden tähden tuloksellaan turvalliseen škodamaiseen seuraan, sillä nyt kaikki Škodan nykyiset automallit ovat saaneet vastaavan huippuluokituksen Euro NCAP -törmäystesteissä.
”Suunnittelijamme kehittävät systemaattisesti automalliemme aktiivista ja passiivista turvallisuutta. Scalassa esittelemme useita, tässä autokokoluokassa uusia avustinjärjestelmiä, joita aiemmin on käytetty vain suuremman kokoluokan autoissa. Scalan viiden tähden luokitus on tunnustus työllemme”, teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA Auton hallituksen jäsen Christian Strube sanoo.
Kaikkien aikojen parhaita tuloksia
Viiden tähden kokonaistuloksen lisäksi Scala menestyi erinomaisesti aikuisten matkustajien ja polkupyöräilijöiden suojauksessa. Aikuisten matkustajien suojauksessa Scala sai 97 prosenttia kaikista pisteistä, mikä on yksi kaikkien aikojen parhaista Euro NCAP -tuloksista.
Polkupyöräilijöiden suojauksessa Scala sai täydet kuusi pistettä, mikä kertoo vakiovarusteisen, automaattisen Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmän sekä ennakoivan jalankulkija- ja polkupyöräilijäsuojan merkittävistä eduista. Lisäksi järjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen.
Scalassa on vakiovarusteena myös kaista-avustin. Saatavissa oleva Side Assist -kaistanvaihtovaroitin varoittaa kuljettajaa takaapäin lähestyvästä tai kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta. Turvallisuuden tältä osa-alueelta Scala sai 3,5 pistettä neljästä mahdollisesta.
Monipuoliset turvajärjestelmät
Scalan vankka korirakenne, laajat muodonmuutosvyöhykkeet ja erittäin luja matkustamo varmistavat erinomaisen passiivisen turvallisuuden. Korin rakenteista lähes 70 prosenttia on valmistettu suurlujuus- ja ultrasuurlujuusteräksistä sekä erikoiskarkaistuista teräksestä.
Scalassa voi olla jopa yhdeksän turvatyynyä, mukaan lukien lisävarusteena kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt. Muita turvallisuutta lisäävinä järjestelminä tarjolla ovat Multi-Collision Brake -monitörmäysjarrutusjärjestelmä, ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist sekä lastenistuimien ISOFIX- ja Top Tether -kiinnitykset takaistuimissa ja etumatkustajan istuimessa.
Mikä Euro NCAP?
• Törmäystestit suorittava European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) perustettiin vuonna 1997.
• Nykyisin sen jäseninä on 12 liikenne- ja kuljetusministeriötä, autoilujärjestöjä, vakuutusyhdistyksiä ja tutkimuslaitoksia kahdeksasta Euroopan maasta.
• Tutkimuslaitos suorittaa uusien automallien törmäystestit ja arvostelee niiden perusteella sekä autojen aktiivisen että passiivisen turvallisuuden.