Sähäkämpi ulkonäkö ja entistä taloudellisemmat moottorit rytmittävät suositun Scalan malliuudistusta. Koeajo osoittaa, että uudistettu Scala on parhaimmillaan matka-ajossa.
Vuonna 2019 ensiesitelty Scala sijoittuu Škoda-mallistossa mainiosti Fabian ja Octavian väliin. Sen sisarmalli Kamiq on puolestaan ollut suosittu pienempänä katumaasturivaihtoehtona. Monien yleensä kalliimmista autoista tuttujen avustinjärjestelmiensä ansiosta Scala ja Kamiq lukeutuvat kokoluokkiensa turvallisimpiin autoihin.
Uudistetussa Scalassa ensimmäisenä huomio keskittyy uuden muotoilun saaneisiin etu- ja takahelmoihin, jotka tekevät kokonaisilmeestä entistäkin urheilullisemman. Etukulmien porttimaiset Air Curtain -ilmanohjaimet luovat jopa hieman urheiluautomaisen vaikutelman. Vastaavasti takahelmassa on kaksi korinväristä elementtiä, jotka kehystävät perän diffuusoriosaa jäljentäen etuhelman yksityiskohtia.
Uudenmallinen etu- ja takapuskuri lisäävät Scalaan piirteitä näyttävästä Vision RS -konseptiautosta. Dynaamista kokonaisilmettä korostavat ensimmäistä kertaa Scalaan saatavat Matrix LED -ajovalot, joiden ominaisuudet pitkässä ja pimeässä talvessa pääsevät oikeuksiinsa.
Matriisitekniikan ansiosta kaukovalot voivat olla jatkuvasti päällä, sillä Scalan kamerajärjestelmä tunnistaa vastaantulevat ajoneuvot varjostaen ne valokuviosta. Näin vastaan tulevien autojen kuljettajia ei häikäistä. Scalassa kaukovalojen valovirtaa on lisätty jopa 50 prosentilla. Samalla ajovaloyksiköt ovat aiempaa sirommat. Uudistetussa keulan valoilmeessä päiväajovalot on jaettu kahteen ohueen LED-valonauhaan Matrix LED -ajovalojen yhteydessä.
Runsaat ja innovatiiviset tilaratkaisut
Scalassa on kokoonsa nähden runsaasti kuljetuskapasiteettia. Tavaratilan koko on selkänojat pystyssä 467 litraa, ja istuimet eteen taitettuna koko kasvaa lähes tuhannella litralla 1410 litraan. Tavaratila tarjoaa verkkojärjestelmän ja perinteisten kassikoukkujen myötä lukuisia kuljetusmahdollisuuksia turvallisuutta unohtamatta.
Uudistettuun Scalaan Škoda tarjoaa kuusi erilaista sisustuksen designvalintaa: Studio, Loft, Lodge, Suite, Dynamic ja Monte Carlo. Lisävarusteet on koottu teemoittain varustepaketteihin ja joitakin varusteita on tilattavissa erikseen. Istuimien ja ovien verhoilumateriaaleissa käytetään nyt vastuullisia materiaaleja, esimerkiksi kierrätyskangasta, hamppua ja juuttimaista kenaf-runkokuitua.
Takapenkkiläisille on muista Škoda-malleista tutuksi tulleena tavaramerkkinä runsaasti jalkatilaa, joten pidemmilläkään matkoilla ei ahtaus vaivaa. Lisää matkustusmukavuutta tarjoavat kaksi USB-C-liitäntää keskikyynärnojan takaosassa, joiden avulla voi ladata esimerkiksi puhelinta tai tablettia. Uutuutena etuistuinten taustoissa on älypuhelintaskut, jonne laitteen voi sujauttaa tarvittaessa. Takamatkustajien USB-C-liitännät ja matkapuhelintaskut ovat vakiona jo Selection-varustetasosta alkaen.
Ajoasento on helppo hakea kohdilleen. Sitä tukevat istuimien monipuoliset säädöt sekä korkeus- ja syvyyssäädettävä ohjauspyörä. Kuljettajan paikalta varsinkin etukulmat on helppo hahmottaa. Peruuttaessa kirkkaalla ja selkeällä kuvalla varustettu ja Style-varustetasosta vakiona löytyvä peruutuskamera pääsee oikeuksiinsa.
Keskikonsolissa on 8-tuumainen Infotainment-kosketusnäyttö, jonka kotisivun pikakuvakkeet ovat henkilökohtaisesti muokattavissa oman mielen mukaisiksi.
Malliuudistusten myötä Škoda tarjoaa Scalasta neljää varustetasoa: Essence, Selection, Style ja Monte Carlo. Varustetaso Style erottuu joukosta sillä, että se on suunniteltu eksklusiivisesti Suomen markkinoille.
Aiempaa enemmän voimaa
Nyt toteutettujen malliuudistusten myötä tarjolla on kolme uusimman evo2-sukupolven moottorivaihtoehtoa, joiden tehot ovat välillä 70 ja 110 kW (95 ja 150 hv).
Koeajoautossa ollut 1.0 TSI -moottori kehittää tehoa 85 kW (116 hv), joka on 4 kW (6 hv) aiempaa enemmän. Teho on käytettävissä 500 kierrosta pienemmällä moottorin kierrosluvulla ja laajemmalla kierroslukualueella. Vääntöä moottori tarjoaa 200 Nm, joka sekin on käytettävissä 500 kierrosta aiempaa laajemmalla alueella. Ennen kaikkea uudistukset tarkoittavat entisestään kehitettyä taloudellisuutta ja pienempiä päästöjä.
Scalasta löytyy vakiona vakuuttava lista aktiivisia ja passiivisia turvallisuutta lisääviä avustinjärjestelmiä. Näitä ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin ja uusimpana lisäyksenä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Vaihteiston reagointiin ja ohjaustehostimen toimintaan vaikuttava ajoasetuksen valinta Driving Mode Selection löytyy vakiona Style-varustetasosta.
Mukavan vaivatonta menoa
Vääntöjäykkä kori tekee ajamisesta mukavaa ja vaivatonta, jonka huomaa varsinkin huonokuntoisemmilla teillä ajettaessa. Kori ja alusta ottavat tienpinnan tarjoamat haasteet mukisematta vastaan ja vaimentavat epämiellyttävät tärinät ja kolahdukset kiitettävän hyvin.
Parhaimmillaan Scala onkin juuri matka-ajossa. Jo litrainen moottori tarjoaa riittävästi kyytiä normaaliajoon, ja turbon tarjoaman voiman ansiosta kiihdyttäminen moottoritienopeuteen tapahtuu vaivattomasti.
Kaasun vasteeseen, vaihteiston reagointiin ja ohjaustehostimen toimintaan vaikuttava ajoasetuksen valinta Driving Mode Selection löytyy vakiona Style-varustetasosta. Ajoasetuksia ovat Normal, Sport ja Eco sekä enemmän yksilöintimahdollisuuksia tarjoava Individual.