26.5.2023
Sarjatuotanto-Fabia & ralli-Fabia: miten ne eroavat toisistaan? Ajankohtaista & Uutta

Ensivilkaisulla Škoda Fabia RS Rally2 poikkeaa selvästi sarjatuotanto-Fabian Monte Carlo -malliversiosta.

Vaikka Škoda Fabia RS Rally2 on viimeisintä mutteria myöten täysiverinen ralliauto, sillä on silti paljon yhteistä sarjatuotanto-Fabian kanssa. Molempia malleja yhdistää ainakin yksi yhteinen piirre. Lue lisää ja tutustu vertailuun.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Neljännen sukupolven Fabiasta on tarjolla esimerkiksi kuvissa esiintyvä tyylikkään sporttinen Monte Carlo -malliversio. Rallia työkseen ajaville puolestaan on tarjolla Škoda Motorsportin rakentama Fabia RS Rally2.

Selvä yhtäläisyys näiden kahden auton välillä on korin muotoilu ja rakenne.

Sarjatuotantomallilla ja ralliautomallilla on ainakin yksi yhteinen piirre – kumpikin on ilo omistaa. Hinnaltaan ne ovat hyvin erilaiset. Siinä missä Fabia Monte Carlo lukeutuu Škodan automalliston edullisimpiin vaihtoehtoihin, yli kymmenen kertaa kalliimpi Fabia RS Rally2 on kaikkein kallein Škoda. Hintaerosta huolimatta autoilla on paljon yhteistä.

Selvää sukulaisuutta

Selvä yhtäläisyys näiden kahden auton välillä on korin muotoilu ja rakenne.

"Säännöt vaativat, että ralliauton korin pitää olla samanlainen vastaavan sarjatuotantoauton kanssa. Ainoina poikkeuksina sallitaan lokasuojien levikkeet ja suuremmat puskurit. Saamme myös lisätä spoilereita ja rakentaa nelivedon tarvitseman keskitunnelin auton pohjarakenteeseen," Škoda Motorsportin ralliautojen suunnittelupäällikkö Aleš Rada kertoo.

Ralliauto hyötyy sarjatuotantomallin vankasta korirakenteesta, minkä ansiosta kummatkin autot ovat omissa luokissaan esimerkillisen turvallisia.

"Uuden ralliautomallin suunnittelussa tarjoutuu aina tilaisuus käyttää ratkaisuja ja ominaisuuksia sarjatuotantoautosta," Rada jatkaa.

Mitä muuta uusi Fabia RS Rally2 -auto on saanut sarjatuotantomallista kuin perusrakenteen ja korin muodot? Siinä on sama edeltäjämallia pitempi akseliväli, ja se on leveämpi, mikä tekee auton painopisteestä paremman. Fabia RS Rally2 hyötyy myös sarjatuotantomallin erinomaisesta aerodynamiikasta, vaikka auton suuremmat mitat ovat suurentaneet auton keulaa.

Puskureiden lisäksi ralliautossa on erilaiset ulkopeilit kuin sarjatuotantomallissa. Ralliautossa on myös tiettyjä vaadittavia rakenteellisia yksityiskohtia, kuten konepellin lukot, sisätilan tuuletusilmakanava katossa ja polykarbonaatista valmistetut sivulasit. Erona ovat niin ikään vanteet, jotka valitaan rallikohtaisesti.

Täysin erilaiset sisätilat

Fabian ralliauton ja sarjatuotantoauton ulkonäössä on selvää samanlaisuutta, mutta sisätilojen perusteella autoja ei voisi välttämättä sukulaisiksi uskoa. Vaikka esimerkiksi kojelaudan sijoitus on autojen yhtäläisen korirakenteen vuoksi sama, sisätilat varusteineen ovat täysin erilaiset.

Ralliauton sisätilaa hallitsee kuljettajaa ja kartanlukijaa suojaava jykevä turvakehikko. Vaikka sarjatuotetun Monte Carlo -malliversion sport-etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen, ralliauton istuimet ovat pakollisine kuusipisteturvavöineen suorastaan sisäänsä kahlitsevat.

Isoja eroja löytyy myös mittaristoista, seisontajarrukahvan sijainnista ja polkimista. Siinä missä Fabia Monte Carlon sisätiloissa panostetaan kuljettajan ja matkustajien mukavuuteen, Fabia RS Rally2 -autossa kaiken määrää toimivuus, tehokkuus ja keveys.

Jotkin yksityiskohdat ovat saaneet säilyä myös ralliautossa, kuten ovenkahvat ja logo ohjauspyörässä, jolla onkin yks erittäin tärkeä tehtävä. Katso video, jossa maailmanmestari Emil Lindholm esittelee täysin uutta Škoda Fabia RS Rally2 -autoa.

Katso video:

Muutokset moottoritilassa ja muualla

Lisää autojen välisiä eroja paljastuu kuoren alta, vaikka ralliauton moottorin pitääkin perustua sarjatuotantomallin moottoriin.

"Alustan kaikki osat ovat oman suunnittelutyömme tulosta – niillä ei ole mitään yhteistä sarjatuotantomallin kanssa," Aleš Rada sanoo.

Ralliauton etu- ja taka-akselin pitää olla McPherson-tuettuja. Sarjatuotantoautossa sellainen on vain edessä, ja takana on yhdystukiakseli.

Myös jarrut ovat erilaiset, vaikka kummassakin autossa on levyjarrut edessä ja takana. Ralliauton vaihteistokin on Škoda Motorsportin suunnittelema. Voimansiirron välitykset on valittu siten, että ralliauto voi saavuttaa huippunopeuden noin 200 km/h, joten tehokkaimmalla 110-kilowattisella (150 hv) 1.5 TSI -moottorillaan Fabia Monte Carlo on itse asiassa ralliautoa nopeampi (huippunopeus 222 km/h). Kiihtyvyydessä ralliauto on kuitenkin omaa luokkaansa: sen takaavat 1,6-litrainen ahdettu moottori, neliveto ja 214 kilowatin (291 hv) teho.

Monte-Carlo on rekisteröity tuotemerkki, jonka omistaa Monaco Brands.

Lue myös:

Kaikki Škodat valmistetaan pian hiilineutraalisti

Vastuullisuus

Veistokset kertovat tulevasta ‒ näin ne syntyvät

Ajankohtaista & Uutta

Autolla ympäri Eurooppaa – 10 000 kilometriä kesässä

Meidän Škodamme