17.11.2024
Sanalla sanoen Superb Koeajossa

Joskus elämässä tulee eteen hetkiä, jotka tekevät erityisen vaikutuksen. Ne hetket ovat parhaimmillaan ihan Superb.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto

Superb kääntyy suomalaisittain sanoiksi upea, loistava ja erinomainen. Se on hyvä lähtökohta koeajolle, joka toteutuu harvinaisen upeassa, loistavassa ja erinomaisessa syyskuisessa säässä lämpötilan hipoessa ajankohtaan nähden ennätyslukemia. Nyt jos koskaan myös Superb Combin lisävarusteinen kattoikkuna pääsee loistamaan.

Kun puhutaan täysin uudesta Superbista, puhutaan Superbin neljännestä sukupolvesta. Se näyttää ulkoa helposti lähestyttävältä ja ajattoman tyylikkäältä uusilla muotoilupiirteillä höystettynä. Auto tervehtii katsojaansa leveästi hymyilevällä jäähdyttimen säleiköllä. Ilme on kutsuva, joten on aika laskeutua sisään.

Superbin keulan ilmettä valaisevat saatavilla olevat toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot.

Aerodynamiikkaa: Superb Combin ilmanvastuskerroin on alkaen 0,25 eli peräti 15 prosenttia alhaisempi kuin aiemmin.

Sähköisiä kilometrejä, kiitos!

Koeajoon startataan Superb Combin toisen sukupolven ladattavan hybridin eli iV-mallin viitoittaessa tietä. Luvassa on jopa yli 130 kilometrin WLTP-toimintamatka pelkällä sähköllä – paikallisia päästöjä tuottamatta. Nopeasti laskettuna toimintamatka riittää vähintäänkin reippaasti tyypilliseen arkiajoon. Sen ajaako pelkästään sähköllä vai hybridillä, voi valita liikkeelle lähtiessä Infotainment-näytöltä.

Kun ladattavalla hybridillä ajetaan, lataaminen kiinnostaa. Se sujuu helposti esimerkiksi kotipihalla tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai sitä tehokkaammin kotilatauslaitteella enintään 11 kW:n teholla vaihtovirralla (AC). Kun illalla laittaa latauskaapelin kiinni, aamulla voi olla varma siitä, että sähköllä mennään.

Julkisilla DC-pikalatausasemilla ladattuna akku täyttyy 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa.

Julkisilla DC-pikalatausasemilla ladattuna akku täyttyy lataustavan nimen mukaisesti nopeasti: 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon jopa alle puolessa tunnissa eli vaikkapa lounastauon aikana tai ruokaostoksilla käydessä. Latauskaapelille on kätevä säilytyspaikkansa tavaratilassa.

Jos sähkö pääsee reissun aikana loppumaan, vetovastuun ottaa 1.5-litrainen TSI-bensiinimoottori ja 45-litrainen polttoainetankki. Kun tankki on täynnä ja ajoakku täyteen ladattu, mittaristo osoittaa, että Superbilla voi ajella yhteisvoimin jopa Helsingistä Rovaniemelle.

Mielenkiintoista lisäbonusta edustaa se, että akkua voi ladata ja toimintamatkaa lisätä tien päällä rekuperaatiota eli jarrutusenergian talteenottoa hyödyntämällä.

Ja mikäpä on ajellessa kiemuraisilla pikkuteillä, kun mukautuva vakionopeudensäädin hyödyntää liikennemerkkien tunnistusta ja säätää vauhtia automaattisesti muutaman kilometrin välein muuttuvan nopeusrajoituksen mukaan.

Sähköä älykkäästi hyödyntämällä Superb iV:llä on helppo päästä hyvin alhaisiin polttoaineen kulutuslukemiin.

Vaihteenvalitsimen uusi paikka

Liikkeelle lähtiessä käsi hakeutuu totutusti keskikonsolin tienoille vaihteenvalitsinta etsien, mutta uudessa Superbissa se löytyykin ohjauspyörän tuntumasta, sen oikealta puolelta. Valitsimessa ovat tutut vaihtoehdot: P eli pysäköinti, D eli eteenpäin ajo ja R eli peruutus. P valitaan painamalla valitsimen päässä olevaa painiketta, muut asennot kiertämällä valitsinta kevyesti eteen- tai taaksepäin.

Vaihteenvalitsimen uusi paikka edellyttää automaattivaihteistoa ja niin sanottua shift-by-wire-tekniikkaa eli täysin sähköllä toteutettua yhteyttä vaihteistoon. Uusi sijainti vapauttaa tilaa keskikonsoliin, josta löytyy nyt paikat muun muassa kännykän lataamiselle, juomapulloille ja kahvikupeille, aurinkolaseille ja muulle pikkutavaralle sekä – jotain ihan uutta – kosketusnäytön puhdistin. Hyvästit näytön sormenjäljille.

Tästä päästäänkin Smart Dials -säätimiin.

Superbin jopa 13-tuumainen Infotainment-näyttö tekee valintojen tekemisen helpoksi.

Smart Dials -säätimillä pääsee ajaessa helposti auton moniin toimintoihin.

Nerokkaan käytännölliset säätimet

Superbin innovatiivisiin uutuuksiin kuuluu Infotainment-näytön alapuolelta löytyvät kierrettävät ja painettavat säätimet digitaalisilla näytöillä. Näillä kolmella Smart Dials -säätimellä pääsee ajaessa helposti auton moniin toimintoihin. Kun säätimiä ensimmäistä kertaa kokeilee, ymmärtää niiden käytettävyyden.

Kahdella ulommalla säätimellä säädetään kuljettajan ja etumatkustajan ilmastoinnin lämpötilaa sekä istuinlämmityksen ja varustelun mukaan myös istuintuuletuksen tehoa. Keskimmäisen säätimen toimintoihin kuuluvat muun muassa Infotainment-järjestelmän äänenvoimakkuus, lämmityslaitteen puhaltimen teho, Smart-ilmastointi, ajoasetuksen valinta sekä navigoinnin kartan zoomaus.

Säätimien välistä löytyy vielä neljä painiketta usein käytettäville toiminnoille. Niillä voi säätää puhallustehoa tuulilasille, takalasin lämmitystä, ilman sisäkiertoa sekä automaatti-ilmastoinnin kytkemistä päälle tai pois.

Superb Combin tavaratila on superbmaiseen tapaan valtava ja entistäkin suurempi.

Latauskaapelille on luonteva säilytyspaikka tavaratilan pohjalevyn alla.

Tilaa vaikka muuttotavaroille

Kuten lapsilla on tapana kasvaa vanhempiaan pidemmiksi, niin myös Superb Combi on kasvanut edelliseen sukupolveensa verrattuna neljä senttiä. Vaikka mittaa on liki viisi metriä, auton ketteryyden huomaa kaupungin kapeilla ja mukulakivisillä kaduilla ja kujilla, sallitun ajonopeuden ollessa pienimmillään 15 kilometriä tunnissa. Kun vauhti kiihtyy moottoritiellä 120 kilometriin tunnissa, voi vain ihailla auton vakaata ja rauhallisen eleetöntä menoa.

Sama rauha jatkuu matkustamossa. Mukavat istuimet ja tyylikäs sisustus varmistavat miellyttävän matkanteon niin kaupunkiajossa kuin maantiellä. Tässä kyydissä pitkät takapenkkiläisetkään eivät voi valittaa ahtaudesta.

Combin tavaratila on superbmaiseen tapaan valtava ja entistäkin suurempi. Tavaratilan koko tarkoittaa sitä, että autolla voi kuljettaa helposti vaikka muuttokuorman. Tavaroita pitävät kätevästi ja turvallisesti paikoillaan paitsi verkot ja kassikoukut myös siirrettävät kiinnikkeet.

Ja mikä hienointa, takaluukku avautuu jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla. Se tekee elämästä taas piirun verran helpompaa, kun kädet ovat täynnä kauppakasseja – kiitos Virtual Pedal. Käytännöllinen yksityiskohta on sekin, että tavaratilan suojapeite avautuu ja sulkeutuu takaluukun tahtiin automaattisesti.

Aerodynaamisesti optimoitu kattolinja ja venytetty kattospoileri piirtävät Superb Combille edukseen erottuvan siluetin.

Nimensä veroinen – Superb

Vaikka koeajohetkellä suomalainen syksy näytti parastaan, on mukava tietää, että kuljettajan ovesta löytyy sateenvarjo ja bensatankin luukusta jääraappa. Nämä Simply Clever -ratkaisut on valmistettu vastuullisesti kierrätysmateriaaleja hyödyntämällä.

Koeajo osoitti, että Superb on monella tavalla nimensä veroinen.

Superb Combi iV

  • Voimalinjan suurin yhteisteho 150 kW (204 hv)
  • WLTP-toimintamatka sähköllä jopa yli 130 km
  • Ajoakun latausaika 10-80 % SoC (max. 11 kW AC) 2 h 30 min
  • Ajoakun latausaika 10-80 % SoC (max. 50 kW DC) 26 min
  • CO2-päästöt alkaen 8 g/km
  • Ajoakun kapasiteetti 25,7 kWh (19,7 kWh netto)

SoC = State of Charge (varaustaso)

Lue lisää Superb Combista tästä linkistä
Lue lisää Superbista tästä linkistä

Katso myös

Reilusti huoltoon

Škoda Palvelee

Autotoimittajien koeajossa uusi Škoda Superb Combi

Škoda mediassa

Kätevät kuljetusratkaisut autosi tavaratilaan

Ajankohtaista & Uutta
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa