Komea Octavia G-TEC -rivistö tervehtii SaiPan kotihallille tulevia katsojia.

Lappeenrannan omalla jääkiekkoseuralla on ajossa kymmenen kotimaisella biokaasulla kulkevaa Octavia G-TEC -mallia. Saimaan Pallo (SaiPa) haluaa näin kantaa kortensa kekoon hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

SaiPan viestintä- ja markkinointijohtaja Jussi Viljakainen ajoi kaasu-Octavialla jo ennen kuin niitä alettiin hankkia saipalaisten pelaajien, valmentajien ja muun henkilökunnan käyttöön.

”Olen ollut erittäin tyytyväinen. Kaasuautolla ajaminen on ympäristöteko, jonka myötä alenevat niin hiilidioksidipäästöt kuin käyttökustannukset”, Viljakainen korostaa.

SaiPalla on Škodan, Auto-Sunin ja Gasumin kanssa tehtävän yhteistyön kautta käytössään kymmenen Octavia G-TEC -mallia. Kaasuautoilla ajetaan vuodessa noin 200 000 kilometriä yhteensä. Jos sama matka kuljettaisiin bensiinikäyttöisillä autoilla, ajosta kertyisi yli 26 tonnin hiilidioksidikuorma. Nyt lähes saman verran päästöjä jää syntymättä, koska biokaasu on erittäin vähäpäästöistä.

”Ajan itse noin 40 000 kilometriä vuodessa ja biokaasun kulutus on alle neljä kiloa satasella. Tarkkaan en ole laskenut, mutta polttoainekuluissa puhutaan vähintäänkin satojen eurojen säästöistä”, Viljakainen toteaa.

”SaiPan keltamusta sydän voi olla myös vihreä”, Jussi Viljakainen hymyilee.

Biokaasu on luonteva valinta

Kaasuautoilla SaiPa haluaa tukea Lappeenrannan kaupungin pyrkimystä olla Suomen ilmastopääkaupunki. Kaupungin tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

”Koska ympäristöarvot ovat toiminnassamme enenevässä määrin pinnalla, pyrimme vähentämään ympäristön kuormittamista ja pienentämään hiilijalanjälkeä omilla valinnoillamme aina kuin voimme. Siksi myös kotimainen biokaasu on meille luonteva valinta”, Viljakainen sanoo.

Octavia G-TECissä on kaasutankin lisäksi bensatankki, joten matkanteko ei ole kaasutankkauspisteiden läheisyydestä kiinni. Kun kaasu loppuu, auto vaihtaa automaattisesti bensiiniin. Gasumilla on jo 40 kaasutankkauspistettä ja lisää tulee koko ajan. Lisäksi maakunnissa on paikallisia toimijoita.

”Ajan päivittäin Lappeenrannan ja Imatran väliä. Kaasuasemia löytyy molemmista päistä, joten eipä juuri tule bensalla ajeltua. Pari kertaa vuodessa ajan bensatankin tarkoituksella tyhjäksi.”

Octavia G-TEC näyttää aivan samalta kuin muutkin Octaviat, mutta osaa vaihtaa automaattisesti kahden polttoainejärjestelmän välillä.

Komea rivistö kaasuautoja

Viljakaisella niin kuin muillakin saipalaisilla on kaasuautoilusta pelkästään positiivisia kokemuksia. ”Pelaajilta saatu palaute reilun vuoden kaasuautoilusta on kiittävää”, Viljakainen summaa.

Ympäristöarvojen ja kumppaneiden kanssa tehtävän hyvän yhteistyön ohella SaiPassa arvostetaan auton luotettavuutta, turvallisuutta, ajo-ominaisuuksia ja hinta-laatu-suhdetta.

”Puolen tunnin ajomatka kotoa töihin ja toisinpäin on itselleni mukava rentoutumishetki. Mikäs siinä on ajaessa, kun alla on hyvä auto ja autolla hyvä tie.”

Mikä biokaasu?

■ Biokaasua tuotetaan biohajoavista raaka-aineista, kuten kotien ja kauppojen biojätteistä, jätevesistä, kasvitarhojen puutarhajätteistä sekä teollisuuden sivuvirroista.
■ Biokaasu on 100-prosenttisesti suomalaista, uusiutuvaa ja päästötöntä. Se on jalostettu vastaamaan koostumukseltaan maakaasua, joten sitä voi käyttää kaikissa kaasuautoissa.
■ Biokaasun avulla hiilidioksidipäätöt vähenevät jopa 90 prosentilla.
■ Gasum-biokaasulle on myönnetty kotimaisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä kertova Joutsenmerkki.