Vihdoinkin, ajattelee varmaan moni. Škodan osa-aikaisesti sähköllä kulkeva Superb iV on taloudellinen menopeli – niin ostajan kukkaron kuin myös kulutuksen ja päästöjen suhteen.
Kolmannen sukupolven ja juuri hiljattain uudistettu Superb saa luvan olla Škodan uuden aikakauden airut. Sähkön lisääminen auton voimalinjaan on tulevaisuutta, ja Superbissa tämä tarkoittaa 85 kilowatin tehoista sähkömoottoria sekä 13 kilowattitunnin kokoista akustoa. Niiden avulla Superbilla voi ajaa puhtaasti pelkällä sähköllä reilut 50 kilometriä. Se on riittävästi useimpien työmatkoihin sekä arkiajoihin.
Kun matka jatkuu arjesta pidemmälle, 1.4-litrainen bensaturbo tarjoaa kaikki normaalin polttomoottorin edut – siis lähinnä loppumattoman toimintamatkan niin kauan kuin huoltamoita vain riittää matkan varrelle.
Kuljettaja voi valita, miten haluaa auton kahta moottoria käytettävän. Järjestelmän voi antaa toimia automaattisesti, mutta tarvittaessa akustoa voi myös ladata polttomoottorilla. Kokonaistoimintamatka on jopa 930 km.
Ja tottakai Superbin modernien järjestelmien voi antaa toimia älykkäästi: auto käyttää sähkö- ja polttomoottoria rinnakkain kaikkein tehokkaimman ja taloudellisemman ajotavan löytämiseksi. Kuljettajan ei oikeastaan tarvitse edes tietää, miten auton monimutkainen tekniikka toimii. Eikä juuri mistään tarvitse tinkiä, sillä voimalinjan maksimiteho on enemmän kuin riittävä. Superb iV-malliston hinnat alkavat jo alle 40 000 eurosta.
Ohjaamo on tutun ylevä. iV-mallin tunnistaa lähinnä mittaristosta sekä vaihteiston kyljessä olevista E-Mode- ja Sport-painikkeista.
Superbin sielunelämää
Kun autossa on kaksi moottoria, jotka hyödyntävät erilaisia energiamuotoja, se mahdollistaa mielenkiintoisen tutustumisen modernin auton sielunelämään. Ladattavien hybridien – kuten Superb iV:n – etu on se, että niiden älykkäiden järjestelmien voi antaa toimia taustalla. Välillä mennään lähes äänettömästi pelkällä sähköllä, välillä polttomoottori käynnistyy tukemaan sähkömoottoria, eikä kuljettaja oikeastaan edes huomaa mitään.
Jotta järjestelmistä saa parhaan mahdollisimman hyödyn irti, kannattaa opiskella hieman. On myös kiehtovaa opetella, miten auton tekniikka toimii kulloisessakin ajotilanteessa. Samalla sitä voi hieman sparrata itseään ja yrittää oppia ajamaan mahdollisimman taloudellisesti.
Superb iV:ssä kuljettajan on mahdollista vaikuttaa itse aika paljon auton toimintaan. Olemme jo oppineet siihen, miten ajotilavalikoista voi vaikuttaa auton käytökseen. Eco-, Normal- ja Sport -asetukset vaikuttavat auton ohjaukseen, kaasun vasteeseen sekä vaihteiston toimintaan. Myös jousitus saattaa jäykistyä hieman.
Ajotila-asetuksilla voi vaikuttaa tuttuun tapaan auton käytökseen. Eco-, Comfort-, Normal- ja Sport-asetusten lisäksi käytössä on erikseen hybridivoimanlinjan toimintaan vaikuttavat Sport-, Hybrid- ja E-Mode -asetukset. Sport antaa käyttöön voimalinjan koko 160 kW tehon, E-Mode pakottaa auton kulkemaan pelkällä sähkömoottorilla.
Ladattavan hybridin kohdalla voi harrastaa samaa, mutta sähköisin lisukkein. Ajoasetuksia on kolme: Sport, Hybrid ja E-Mode. Sport-painikkeen avulla kuljettajan komennettavissa ovat sekä poltto- että sähkömoottorin koko kapasiteetit eli 160 kW (218 hv). Sadan tuntikilometrin nopeuteen ennätetään tällöin 7,7 sekunnissa. Täysteho auttaa myös pääsemään ripeämmin ohi vaikkapa pitkistä rekkayhdistelmistä. Sähkön voiman tuntee selvästi myös täyskiihdytyksissä.
E-Mode pakottaa Superbin kulkemaan pelkän sähkömoottorin voimin. Tehoa on 85 kW (116 hv) – riittävästi normaaliajoon sekin, sillä sähkömoottorin voima on erilaista kuin bensamoottorin. Vääntöä on runsaasti. Puhtaalla sähköllä ajaminen on luontevinta taajamissa, sillä sähkömoottori on parhaimmillaan jatkuvassa kiihdyttelyssä ja jarruttelussa.
Hybrid-asetuksella Superb käyttää molempia moottoreita joustavasti tilanteen mukaan mahdollisimman taloudellisen ajotavan löytämiseksi.
Superb iV:n yhdistetty kulutus on hybrid-tilassa 1,5 litraa bensiiniä ja 14–14,5 kWh sähköä sadalla kilometrillä.
Ylellisen hiljainen
Sähköllä liikkuminen tuo monia etuja autoiluun, ja yksi niistä on matkustamisen mukavuus. Kun polttomoottori on sammutettuna, Superbin matkustamossa pystyy puhumaan lähes kuiskaamalla. Tämä on tietysti myös haaste, sillä sähköllä liikkuvien autojen yleistyessä jalankulkijat ja etenkin pyöräilijät eivät välttämättä enää kuule lähestyvää autoa yhtä hyvin kuin ennen.
Tätä varten Superb iV:ssä on pieni äänigeneraattori, joka luo keinotekoista ääntä alle 50 km/h nopeuksissa. Se kuulostaa ensi alkuun hieman hassulta, mutta lisää jalankulkijoiden turvallisuutta.
Tottakai sähköllä ajamisen etuja on myös taloudellisuus. Mutta kuten bensa- tai dieselmoottorin kanssa, myös sähköllä ajettaessa kuljettajalla on suuri vaikutus auton kokonaiskulutukseen. Sähkön kohdalla vaikutus on itse asiassa jopa hieman suurempi kuin polttomoottoreiden kera. Yksi merkittävimmistä akun tarjoamaan ajomatkaan vaikuttavista tekijöistä on ehdottomasti jarrutusenergian mahdollisimman tehokas talteenotto ajon aikana.
Kannattaa myös ajaa mahdollisimman ennakoivasti, jotta jarrutusenergian talteenotosta saa parhaan mahdollisen hyödyn irti. Jarrupalatkaan eivät kulu enää normaaliin tapaan. Lisäksi jarrutusenergiaa hyödynnettäessä on hyvä muistaa, että jalka kannattaa nostaa aina tilaisuuden tullen kokonaan pois kaasupolkimelta.
Jotta kuljettaja oppisi ymmärtämään parhaiten eri ajotilojen vaikutukset, auton näytöiltä kannattaa seurata ainakin paikoitellen hetkellistä kulutusta sekä voimalinjan toimintaa.
Kosketusnäytöltä saa paljon tietoa kahden eri moottorin toiminnasta ja niiden yhteispelin vaikutuksesta auton kulutukseen. Moni tosin ajaa työmatkat pelkällä sähköllä.
Tutut vahvuudet
Ladattava Superb-hybridi on saatavissa sekä Liftbackina että Combi-farmarina. Molemmat tarjoavat yllin kyllin tilaa, joskin molemmissa on jouduttu tinkimään hieman tavaratilasta, jotta akkupaketti on saatu sijoitettua auton pohjaan ja osittain taka-akselin päälle.
Varustelu on kattava niin mukavuus- kuin turvavarusteiden osalta. Tietoviihdejärjestelmäkin on päivitetty uusimpaan sukupolveen. Vakiovarusteena on Amundsen-järjestelmä kahdeksantuumaisella näytöllä. Puheohjaus, WiFi-lähiverkko ja navigointi ovat vakiona.
Lisävarusteena voi satsata Columbus-järjestelmään, jolloin näyttö kasvaa 9,2-tuumaiseksi. Superb iV:n vakiovarustukseen kuuluu myös mukautettava virtuaalinen mittaristo. Vakiona ovat niin ikään eSIM-dataliittymä ja datasiirto, edustaahan iV-mallisto nykyaikaa.
Connect-palveluista löytyy erikseen iV:lle tehtyjä sovelluksia, joiden avulla on mahdollista tarkistaa älypuhelimen tai -kellon avulla auton akuston varaustaso tai seurata akuston latauksen edistymistä. Samoin on mahdollista kytkeä etäkäyttötoiminnolla päälle ilmastointi tai tuulilasinlämmitys.
Tervetuloa tulevaisuus. Škoda on valmiina.
Superb iV:ssä latauspistoke on piilotettu tyylikkäästi etumaskiin.
Monta tapaa ladata
Sähkö mahdollistaa mahdollisimman taloudellisen ja vähäpäästöisimmän ajamisen, joten akustoa kannattaa ladata aina kuin se vain on mahdollista. Superb iV:ssä tämä tapahtuu neljällä eri tavalla.
Jos käytössä on 3,6 kW tehoinen Wallbox, tyhjä akusto latautuu täyteen Mode 3 -latausjohdolla noin 3,5 tunnissa. Väliaikaiseen käyttöön tarkoitetulla Mode 2 -latausjohdolla ja tavallisesta kotipistokkeesta akuston lataaminen kestää noin viisi tuntia. Ajon aikana akusto latautuu myös itsestään auton jarrutusenergiaa talteen ottamalla. Vaihteistolta löytyy tätä varten vielä erikseen B-asento, joka tehostaa jarrutusenergian talteen ottoa.
Akustoa voidaan ladata myös polttomoottorin avulla. Etenkin Keski-Euroopassa yleistyvät rajoitukset, joissa tiettyinä aikoina kaupungin ydinkeskustoissa voidaan ajaa enää pelkän sähkömoottorin voimin. Superb iV:ssä tämä ei ole ongelma, sillä kuljettaja voi etukäteen määritellä tietyn ajomatkan, joka on päästävä vielä sähköllä. Tällöin polttomoottori lataa akustoa tarvittaessa. Tämä toimii erityisen hienosti yhdessä navigaattoriin asennetun reitin kanssa.
Wallbox kannattaa
Autoilu sähkön avulla on tulevaisuutta, ja sähkön osuus autojen voimalinjoissa kasvaa nopeasti lähivuosina. Jos taloyhtiö sen mahdollistaa tai asut omakotitalossa, pieni sijoitus nopeamman latauksen tarjoavaan Wallboxiin on ehdottomasti harkinnan arvoinen asia.
Wallbox tuo kotilataukseen nopeutta ja on ehdottomasti harkinnan arvoinen asia.