Autoilun sähköistyminen edellyttää huolto- ja korjaustöiltä uutta osaamista. ŠKODA-maahantuoja kouluttaa mm. koko ŠKODA Service -merkkihuoltoverkoston korkeajännitemekaanikot ja -asiantuntijat.
TEKSTI: SARI OKKO, KUVAT: ESKO TUOMISTO
Koko ŠKODA Service -merkkihuoltoverkostossa pidetään huolta siitä, että tarvittavat tutkinnot ja pätevyydet ovat mallikohtaisesti aina kunnossa. Vain koulutukset käyneet ammattilaiset voivat tehdä korkeajännitejärjestelmiin kohdistuvia töitä. Helkama-Auton pitkäaikaikaisena koulutusyhteistyökumppanina toimii Kainuun Ammattiopisto (KAO).
”Suomessa jo lainsäädäntö edellyttää, että korkeajännitetöitä tekevien pätevyydet ovat mallikohtaisesti kunnossa”, opettaja Markus Tervonen Kainuun Ammattiopistosta sanoo.
Tervosella on pitkä kokemus kouluttamisesta ja merkkikohtaisesta ŠKODA-osaamisesta. Hän on mukana, kun ŠKODA-maahantuoja järjestää jälleenmyyntiverkostolleen ja huoltohenkilöstölleen eMobility-koulutuksia uusimman tiedon ja osaamisen varmistamiseksi.
Sähköauton huollossa varmistetaan ajoakun jännittettömyys. Työ vaatii erityisosaamista ja erikoistyökaluja, kuten mittalaitteita. Markus Tervonen näyttää mallia tilanteessa, jossa huolto ei ole konkreettisesti käynnissä.
Korkeajännitteen osaajat
Koulutus jakaantuu eri vaatimustasoihin. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajännitejärjestelmään liittyvät työt kuuluvat korkeajännitemekaanikkojen ja korkeajänniteasiantuntijoiden osaamistasoon.
ŠKODA Service -merkkihuollossa työskentelevä sertifioitu korkeajännitemekaanikko on suorittanut automallikohtaisen koulutuksen ohella loppukokeen, jonka ansiosta hän saa tehdä kaikki tarvittavat korkeajännitejärjestelmään liittyvät huolto- ja korjaustyöt – ajoakkuihin liittyviä korjauksia lukuun ottamatta. Korkeajännitemekaanikko voi myös kytkeä auton korkeajännitejärjestelmän tilaan, jossa voidaan tehdä tarvittavia toimenpiteitä niin ikään korikorjaamon ja maalaamon puolella.
”Korkeajännitemekaanikon koulutuksesta seuraava askel on korkeajänniteasiantuntijan koulutus, joka antaa pätevyyden tehdä myös ajoakkujen purkamiseen ja korjaamiseen liittyviä tehtäviä”, Tervonen kertoo.
Turvallinen työskentely ajoakun kanssa varmistetaan esimerkiksi lukitsemalla tiettyjä komponentteja eri työvaiheissa.
Turvallisuus ennen kaikkea
Korkeajännitemekaanikon ja korkeajänniteasiantuntijan koulutukset sisältävät teoriaa sekä paljon käytännön harjoittelua. Koulutuksessa käydään koulutustasosta riippuen läpi mm. toimintatapoja, turvallisuutta, erikoisvarusteita ja -työkaluja, ajoakun jännitteettömäksi tekemistä ja diagnosointia sekä akun eri komponentteja, irrottamista ja avaamista, anturitekniikkaa ja eristysvastuksen mittaamista. Jokaisen mekaanikon taustalta löytyy myös ensiapukoulutusta ja SFS 6002 -sähkötyöturvallisuuskoulutus.
Erikoisosaamisen ohella sähköautojen huoltaminen ja korjaaminen vaativat erikoistyökaluja ja eristetyn tilan, jossa korkeajännitekomponenttien kanssa toimiminen on turvallista. Ajoakun kanssa työskentely edellyttää turvavarusteita, kuten kypärän, visiirin, suojapuvun ja hanskat.
”Huoltaminen on mekaanikoille pitkälti tuttua ruuvaamista, mutta vaatii täyssähköautojen ja ladattavien hybridien kohdalla myös paljon uutta ja mallikohtaista osaamista, jossa korostuu työn turvallinen tekeminen. Kun korkeajänniteakku avataan, paikalla on aina kaksi mekaanikkoa, joista toinen tekee työn ja toinen turvaa”, Tervonen toteaa.