ŠKODA-autojen huoltokirja on ollut sähköinen jo kahdeksan vuotta. Sähköisenä huoltohistoria on aina tallessa, turvassa ja ajan tasalla kaikissa ŠKODA Service -merkkihuolloissa. Huollon yhteydessä autoilija saa mukaansa myös tulostetun version tai pdf-tiedoston sähköpostiin.
Perinteinen paperinen huoltokirja siirtyi sähköiseen muotoon marraskuusta 2013 alkaen. Sähköisen huoltokirjan ansiosta auton huollot voi teettää missä tahansa valtuutetussa ŠKODA Service -merkkihuollossa, koska aiemmat huoltotiedot ovat ajan tasalla ja jokaisen huollon käytettävissä.
”Jokaisesta huollosta jää järjestelmään dokumentaatio, mikä lisää suojaa tietojen katoamista vastaan. Sähköinen huoltokirja on aina tallessa ja turvassa. Kun auto vaihtaa omistajaa, myös uudella omistajalla on tiedossaan täydellinen huoltohistoria”, Škodan tekninen päällikkö Petri Haapaniemi sanoo.
Huollon yhteydessä autoilija saa mukaan autonsa koko huoltohistorian tulostetussa muodossa tai halutessaan pdf:nä sähköpostiin.
”Kun auton huoltaa ŠKODA Service -merkkihuollossa, voi olla varma siitä, että huolto on tehty tehtaan huolto-ohjelman mukaisesti ja kaikki merkinnät on kirjattu asianmukaisesti. Ja kun kaikki tiedot ovat sähköisessä muodossa, huoltohistoria on tarvittaessa saatavilla”, Haapaniemi toteaa.
”Merkkihuollossa tehty huolto on tae myös sille, että ŠKODA Ajoturva on voimassa Ajoturvan ehtojen täyttyessä. Mikäli tulostetta viimeisestä huollosta ei ole, voimassaolo on tarkistettavissa sähköisen huoltokirjan kautta.”
”Jokaisesta huollosta jää järjestelmään dokumentaatio, mikä lisää suojaa tietojen katoamista vastaan. Sähköinen huoltokirja on aina tallessa ja turvassa”, Škodan tekninen päällikkö Petri Haapaniemi sanoo.
Huoltovälit vaihtelevat malleittain
Škodan Longlife -huoltojärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2001 alkaen. Haapaniemi muistuttaa, että huoltoväleihin liittyy mallikohtaisia ja vuosimallikohtaisia eroja.
”Nykyautot ilmoittavat etukäteen tulevista huolloista, mutta jos haluaa vaikkapa ennakoida tulevaa lomareissua seuraavaa huoltotapahtumaa ajatellen, huoltotiedot voi tarkistaa oman autonsa Infotainment-järjestelmästä. Hieman vanhemmissa malleissa vastaavat tiedot on saatavilla auton mittariston ajotietokoneen valikkojen kautta.”
Vuosimallista 2021 alkaen bensiini- ja diesel -autoissa sekä tarkastushuollon että öljynvaihtohuollon väli on maksimissaan kaksi vuotta tai 30 000 kilometriä.
Ladattavissa hybrideissä ja kaasuautoissa tarkastushuollon väli on niin ikään kaksi vuotta tai 30 000 kilometriä. Öljynvaihtoväli on kuitenkin kiinteä: 1 vuosi tai 15 000 kilometriä.
Täyssähkökatumaasturi ENYAQ iV:ssä tarkastushuoltoväli on kiinteästi kaksi vuotta ilman kilometrirajoituksia.
Kun mekaanikko kuvaa huollon yhteydessä tehdyistä toimenpiteistä lyhyen videon, autoilija saa sen kännykkäänsä tekstiviestilinkkinä.
Lisäpalveluna huoltovideo mekaanikolta
ŠKODA Service CAM tarjoaa palvelun, jossa mekaanikko kuvaa asiakkaalle lyhyen ja informatiivisen videon, joka toimii yhteenvetona huollon yhteydessä tehdyistä tarkistuksista.
Autoilijan älypuhelimeen tekstiviestilinkkinä tulevalla videolla mekaanikko kertoo huollon eri toimenpiteistä ja niiden yhteydessä tarkistettavista kohteista. Videon yhteydessä ehdotetaan tarpeen mukaan myös mahdollisia lisätöitä niihin kohdistuvine kustannusarvioineen. Asiakas voi joko hyväksyä tai hylätä tarjotun lisäpalvelun.
ŠKODA Service CAM -palvelu tuo autoilijoille lisäarvoa näppärässä muodossa ja lisää tutkitusti asiakastyytyväisyyttä. ”Huoltovideoiden suosio kasvaa koko ajan. Tänäkin vuonna asiakkaille on tehty jo useita kymmeniätuhansia videoita”, Haapaniemi sanoo.
Tulevien huoltotapahtumien tarpeen voi halutessaan tarkistaa auton Infotainment-järjestelmästä. Kuvan auton öljynvaihtohuoltoon on 12 000 kilometriä ja tarkastushuoltoon 14 200 kilometriä. Kuva: Petri Haapaniemi.