Miten talvella sähköauton toimintamatkaa voi pidentää, mukavuutta lisätä ja akkua suojata? Tässä neuvoja ja vinkkejä asiaan vihkiytyneiltä: kokeneelta sähköautoilijalta ja sähkövoimalinjoja Škoda Autossa suunnittelevalta insinööriltä.
Lämpötilan painuminen pitkälle pakkasen puolelle voi olla haastavaa minkä tahansa auton käyttämiselle. Myös sähköautojen talvikelpoisuus saataa mietityttää, mutta kokemus osoittaa, että sähköautot sopivat talveen siinä missä muutkin autot.
"Periaatteessa talvi ei muuta auton käyttötapaani. Pyrin pitämään autoni kotilatauksessa öisin. Siten saan sähköä sisätilan ja akun lämmittämiseen", Škoda Autossa akkujärjestelmien kehitysosaston johtajana työskentelevä Oliver Manicke kertoo Explore Škoda -podcastissa.

Skotlannissa Edinburghin lähellä asuva ja pitkään Škoda Enyaqin omistanut Domhnall Dods on samaa mieltä. "Jos sää meillä Skotlannissa on mielestäsi kamala, odota muutama minuutti ja kaikki on toisin", hän vitsailee paikallisen säätilan nopeista muutoksista. Hänkin on sitä mieltä, ettei säällä tai hänen ajotarpeillaan ole vaikutusta siihen, miten hän autoaan käyttää. "Lataan autoani kotipihassa ja talvella käytän aina lähdön ajastusta."
Ajoakun asianmukainen esilämmitys voi pidentää sähköauton toimintamatkaa ja parantaa matkustusmukavuutta talvella. Jos tämä toiminto on autossa varusteena, sitä on kuitenkin tärkeää osata käyttää oikein.
"Arkisin käytän lämmitystä ajastettuna ja viikonloppuisin kytken sen päälle tarvittaessa, riippuen siitä, miten pitkän matkan aion ajaa. Viiden minuutin kauppareissua varten esilämmitystä ei tarvita, ja on jopa taloudellisempaa olla kytkemättä sitä päälle", Manicke sanoo ja lisää, että lähitulevaisuudessa tekoäly tulee tässäkin suhteessa helpottamaan auton käyttämistä.

Insinöörin neuvot sähköauton talviajoon
Pidä ajoakun varaustasona vähintään 20‒40 %
Oliver Manicke neuvoo nostamaan ajoakun minimivaraustasoa talvella. Yleinen neuvo on, ettei ajoakun varaustason kannata antaa laskea alle 20 prosenttiin, mutta talvella täksi arvoksi voidaan ottaa jopa 40 prosenttia.
"Tämä varaustaso varmistaa, että autolla on akun kemiallisen prosessin myötä riittävästi energiaa myös nopeaan moottoritieajoon ilman esilämmitystäkin, Manicke selvittää. Ajoakun maksimivaraustasona kannattaa pitää 80 prosenttia, ja täyteen 100 prosentin varaustasoon ajoakku on järkevää ladata vain juuri ennen pitempää matkaa."
Pidemmät matkat kannattaa suunnitella etukäteen
Manicke suosittelee, että pidemmät ajomatkat suunnitellaan etukäteen, etenkin uusiin paikkoihin ajettaessa. Suunnittelussa kannattaa käyttää MyŠkoda-mobiilisovellusta tai auton navigointijärjestelmää.
"Reittiä laskettaessa käytetään pohjana auton toteutunutta keskikulutusta muutamilta edeltäviltä päiviltä, joten talvi tulee automaattisesti huomioon otetuksi", hän huomauttaa.
Auto osana kotitaloutta
Sekä Oliver Manicke asiantuntijana että Domhnall Dods auton käyttäjänä ovat yhtä mieltä siitä, että sähköauto kannattaa sisällyttää kotitalouden energiaratkaisuun. Heidän mukaansa siitä on talvella eittämättä etua.
"Monissa maissa sähköä myydään edullisempaan hintaan sähköverkon kuormituksen ollessa pienempi eli silloin kun sähköstä on ylitarjontaa. Juuri tuolloin myös sähköauton lataaminen on kannattavampaa", Manicke painottaa.

Kokeneen käyttäjän vinkit
Domhnall Dods on ajanut Enyaqilla jo vuodesta 2021. Vuonna 2024 hän vaihtoi Enyaq 60 -mallinsa uuteen, jossa ajoakun nettokapasiteetti on 77 kWh (82 kWh brutto). "Yhdellä latauksella ajaa rauhallisin mielin pidempiäkin matkoja", hän sanoo.
Ohjauspyörän ja istuimien lämmitys ovat upeita varusteita
"Lämmitettävä ohjauspyörä on mukava, ja poikani kehuu aina istuinlämmitystä", Dods toteaa autonsa mukavuusvarusteista.
Hän haluaa kuitenkin lisätä yhden huomionsa: "Ensimmäisessä Enyaqissani oli sisustuksen Lounge-designvalinta ja istuimien kangasverhoilu. Nyt uudessa on Suite ja nahkaverhoilu, mikä tuntuu talvisin viileämmältä." Hän siis nostaa esiin, että myös auton sisustuksen verhoilumateriaali vaikuttaa talviautoiluun ja siksi se on varustelua valittaessa syytä ottaa huomioon. Kuten lämpöpumppukin, joka pidentää auton toimintamatkaa ja on Suomessa vakiovarusteena.

12 voltin akku
Vaikka sähköautossa on korkeajänniteakku, siinä on myös 12 voltin akku, josta auton sähköjärjestelmät saavat virtaa. Kyseinen akku voi talvella olla kovilla, joten Dods neuvoo välttämään sen turhaa kuormittamista: "12 voltin akun varaus saattaa laskea etenkin jos tämän tästä herättelee autoa mobiilisovelluksella. Autoni käyttämisen myötä olen oppinut, etten vilkuile sovellukseen liian usein ja siten säästän pienempää akkua," Dods kertoo.
Ilmastoinnin käyttö
Toimintamatkan suhteen Dods sanoo, ettei joudu tinkimään Enyaqinsa lämpömukavuudesta. Hänellä on tässäkin suhteessa yksi vinkki. "Kuulin sen muilta käyttäjiltä, testasin sitä omassa arjessani ja todistin sen toimivaksi", hän sanoo. "Ilmastoinnin kytkeminen automaattikäytön sijasta manuaalikäyttöön pidentää auton toimintamatkaa. Olen tottunut noin 20 °C:n sisälämpötilaan, ja puhaltimen pidän ykkösteholla. Tämä vaikuttaa selvästi toimintamatkaan. En tykkää palella turhaan, eli lisään lämpöä jos tunnen sille tarvetta."
