Jyväskylän Sovatek-säätiö vastaanotti auton autoliike Laakkosen pihalla toukokuussa. Kuvassa Sovatekilta Heikki Pokkinen (vas.), Marko Juntunen, Aleksi Hirvonen ja Mika Luomansivu sekä Laakkosen edustajana Valtteri Rossi. Kuva: Tuomas Vilander

Koronakevät haastoi Jyväskylässä toimivan Sovatek-säätiön toiminnan. ”Koska asiakkaamme eivät pääse ruoka-avun äärelle, me viemme sitä nyt heidän luokseen. Käytössämme olevat Škodat tulivat todelliseen tarpeeseen”, kehittämispäällikkö Heikki Pokkinen sanoo.

Julkisen ja kolmannen sektorin taustayhteisöjen perustamalla yhteistoimintaorganisaatio Sovatek-säätiöllä on pitkät perinteet heikompiosaisten auttamisesta. Kun koronaepidemia sulki mm. vertaistoimintakeskus Asema78:n ja palvelukeskus Hanskan sekä Jyväskylän Ruokapankin ruokakassiavun, toimintaa jouduttiin rukkaamaan ripeästi uuteen muotoon.

”Koska yhteiskunnan monet toiminnot sulkeutuivat tai muuttuivat etä- tai puhelinpalveluiksi, huomasimme monen asiakkaamme jäävän hyvin niukalle ravinnolle. Ruokaa ei enää riittänyt jokaiselle päivälle eikä lämmintä ruokaa jokaiselle viikolle”, Pokkinen kertoo.

Ajetaan apua tarvitseville -Octavia on saanut paljon positiivista huomiota Jyväskylän katukuvassa. Kuva: Mika Luomansivu

Autoista on iso apu

Pääsääntöisesti päihde- ja mielenterveysasiakkaille suunnatut palvelut muuttuivat nopeasti paikan päällä saadusta ruoka-avusta asiakkaiden luokse vietäväksi avuksi. Ateria- ja ruokakassiavun piirissä on yli 80 asiakasta.

”Valmistamme ruokaa vertaistoimintakeskuksen keittiössä ja viemme sitä Ruokapankin ruoka-avun ohella asiakkaille. Jokainen saa päivittäin sekä lämpimän ruoan että ruokakassin”, Pokkinen sanoo.

”Alkuun jouduimme ajamaan pihalta pihalle työntekijöidemme omilla autoilla, mutta toukokuussa saimme käyttöömme kaksi Škodaa. Autot tulivat todelliseen tarpeeseen.”

Paljon positiivista palautetta

Škodan valtakunnallisen Ajetaan apua tarvitseville -kampanjan taustalla on ajatus yhdistää auttajat ja avunsaajat mahdollisimman turvallisesti sekä helpottaa poikkeustilanteen tuomia haasteita.

”Apu kulkee asiakkaille Octavia Combin ja Scalan kyydissä kätevästi ja tehokkaasti. Kummassakin on hyvin tilaa ruokakuljetuksille, ja kummankin auton mittariin tulee päivässä noin 50-100 kilometriä,” Pokkinen toteaa.

”Apu on otettu kiitollisuudella vastaan ja autot ovat herättäneet paljon positiivista huomiota Jyväskylän katukuvassa. Vaikka koronarajoituksia vähitellen puretaan, kuljetusavulle riittää tarvetta jatkossakin.”

Octavia Combin tavaratilaan mahtuu kätevästi kaikki tarvittava. Kuva: Mika Luomansivu