9.3.2018
Rovanperä iskussa Meksikon ralliin Škoda Sponsoroi

(Kuva: ŠKODA Auto)

Nuotitusjakso on takana – Kalle Rovanperä debytoi Škodan tehdaskuljettajana Meksikossa.

TEKSTI JA KUVAT / MIIKA WUORELA

Meksikon MM-rallissa elettiin torstaina iltapäivällä Suomen aikaa jännittäviä hetkiä, kun kilpailijat pääsivät ensi kertaa kilpailun aikana vertailemaan aikoja keskenään testierikoiskokeella.
Kaksipäiväinen ennakkotutustumisjakso on ohitettu, ja nyt on tosi kyseessä.

Betoniset joenuomat hämmentävät

Meksikossa Kallen nuottiautona on tiimin nykyisin käyttämä Octavia RS, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Scout -mallin. Nuottiautossa tuntuma on yhtä tärkeä kuin ralliautossakin. Vaikka erikoiskokeita ennakkotutustumisjaksolla luovitaan usein paikoin alle vallitsevien nopeusrajoitusten, kuljettajien on osattava hahmottaa mutkat ja nuotit siten, että ne vastaavat vielä kisatilannettakin ja yli 100 km/h kovempaa nopeutta.

Meksikon MM-rallin erikoisuuksiin kuuluvat betonista valetut kuivat joenuomat. Siviiliautolla täräys uomaan osuessa on melkoinen, vaikka vauhtia ei olisi paljon. Ralliautolla paikkoihin on vain ajettava surutta – ja toivottava parasta.

”Uomia on paljon ja ne ovat ensikertalaiselle sellainen kysymysmerkki, ettei oikein tiedä, miten mennä. Joillain kuljettajilla on lähtenyt auto käsistä, joten pitää aluksi katsella, miten ne sujuvat”, Kalle tuumii.

Tuntuma Fabia R5:aan kunnossa

Meksikon kulttuuriin Kalle on ennättänyt totutella perjantai-illasta lähtien muun muassa ruokia kokeilemalla. Kalle vieraili Meksikossa jo nuorena poikana, kun isä Harri vielä kilpaili.

”Joka maassa koetan maistaa vähän paikallisia ruokia, niin täälläkin. Meksikossa kävin joskus 2010 tai 2011, kun isä testasi Carrera Panamericana -kilpailuun.”

Kisaviikon maanantaina Kalle pääsi ajamaan ensimmäistä kertaa Meksikon maaperällä. Testierikoiskokeella tuntuma Fabia R5:n kanssa löytyi helposti. Löytämiään asioita Kalle ja kartanlukija Jonne Halttunen lähtivät varmistamaan torstaina klo 17 alkavalle testi- eli shakedown-erikoiskokeelle.

”Ei ole tarvinnut säätöjä muuttaa. Testissä auto pitää saada valmiiksi, ja sillä on aina ajettu, mitä se on”, Kalle päättää.