12.9.2017
Ratavalmis perhesportti Koeajossa

Uunituore ŠKODA Octavia RS 245 ja 50-vuotias suomalaislegenda kohtasivat koeajossa. Kaikkien aikojen urheilullisin ja tehokkain Octavia selvitti upeasti puolta vuosisataansa juhlivan Ahveniston moottoriradan vaativimmatkin mutkat.

TEKSTI: JARI KOHONEN / KUVAT: NEODES, ESKO & JAAKKO TUOMISTO

Hämeenlinnan keskustassa sijaitsevaa Ahveniston moottorirataa voi hyvällä syyllä kutsua legendaariseksi. Keväällä 50 vuotta täyttänyt rata on historiansa aikana isännöinyt useita merkittäviä moottoriurheilutapahtumia, mutta tarjonnut myös korvaamattoman avun ajokoulutukseen. Yhä tänä päivänä rata on suosittu ennakoivan ajon koulutuspaikka niin auto- kuin moottoripyöräkoulutuksessa.

Toki Ahvenisto on edelleen myös erittäin suosittu moottoriurheilijoiden keskuudessa. Jokainen suomalaisajaja aina F1-kuljettajia myöten antaa tunnustusta Ahveniston moottoriradalle. Myös moni ulkomaalainen on ihastunut vaativaan rataan.

Ahveniston huikeat korkeuserot ja erittäin tekniset kaarteet asettavat ajajien ohella myös autot kovan tehtävän eteen. Siksi se on mitä parhain kohde haastaa uusi Škoda Octavia 2.0 TSI RS 245. Turvallisissa ja valvotuissa olosuhteissa liikenteeltä suljetulla radalla auto saa mahdollisuuden osoittaa kykynsä. Tämän vaikeampaa ratahaastetta ei Suomen kamaralta löydy.

Taidot todelliseen puntariin. Veimme ŠKODA Octavia RS 245:n huimimpaan paikkaan, mitä Suomesta löytyy: Ahveniston moottoriradalle!

Ohjaamon ergonomiaa

Joka kerran ratavarikolla ennen ajoa jännittää. Varsinkin Ahveniston radalla, joka on tunnettu haastavuudestaan ja kaarteissa piilevistä vaaroistaan.

Nyt jännitykseen sisältyy myös aimo annos uteliasta kiinnostusta. Käsillä on kaikkien aikojen tehokkain Škoda Octavia, 245-hevosvoimainen RS 245.

Suorituskyky on paketoitu komeaksi kokonaisuudeksi. Sisustus on tummanpuhuva, mikä sopii tyylikkäine tikkauksineen auton persoonallisiin ulkovärivaihtoehtoihin erinomaisesti.

Sisätilat eivät ole pelkästään silmiä hivelevät, vaan myös toiminnallisuus on otettu huomioon. Kiinnittäessäni turvavyötä ennen radalle lähtöä voin jo havaita, että istuimet on suunniteltu tavallista kovempaan ajoon. Sivutukea on riittävästi ja säädöt ovat kiitettävän monipuoliset.

Nahkapäällystetty ja punaisella langalla tikattu ohjauspyörä on kaunis ja sopii myös erinomaisesti käteen.

Nahkapäällysteinen ohjauspyörä on muotoiltu siten, että siitä saa tukevan otteen. Myös muut ajamisen kannalta tärkeät seikat näyttävät olevan kunnossa. Ergonomia tukee kovaa ajoa.

Ahveniston moottoriradan säännöt edellyttävät muiden ratojen tapaan ajajan pukemaan kypärän päähänsä, joten teen työtä käskettyä. Käynnistän moottorin starttinappia painamalla. Moottorin ääni pyyhkäisee ”kisajännityksen” pois ja tilalle astuu poikamainen innostus. Nyt mennään, eikä meinata.

Ajajalle on tärkeää, että auto antaa koko ajan rehellistä tietoa tiestä, tai tässä tapauksessa radasta. Kun viesti kulkee renkaista ohjauspyörään, kuljettaja osaa ennakoida esimerkiksi hetken, jolloin pito on murtumassa.

Räiskyvää tehoa

Moottorin laaja vääntö ja yläkierroksilta löytyvä huipputeho lataavat ratakoeajoon suuria odotuksia. Tehoa on perheautoksi paljon. Väkevää vääntöä on tarjolla 370 Nm (1600–4300 r/min). Numeroiden valossa ollaan jo lähellä hyvien kilpa-autojen lukemia.

Nopea ja nautittava ajaminen on monen tekijän summa. Erityisesti Ahveniston kaltainen rata mittaa jopa tehoa ja vääntöä enemmän niitä ominaisuuksia, joita ei voi mitata kuin kellolla – tai autoon syntyvän luoton perusteella.

Varikolta kiihdytetään heti radan jyrkimpään mäkeen. Nousun voisi kuvitella hyydyttävän Combi-mallisen perheauton, mutta vielä mitä. Octavia RS 245 kipuaa mäen ylös hanakasti. Jo lämmittelykierrosten aikana huomaan, että auton väkevä moottori tarjoaa hyvät lähtökohdat reippaaseen ajoon. Moottori vastaa kaasuun heti ja voimansiirto reagoi hyvin.

Octavia RS 245 -malliin kuuluu uusi 7-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Kun valitsen Sport-ohjelman, vaihteisto terävöityy entisestään. Urheilullisen esivalintaohjelman ominaisuuksiin kuuluu myös se, että vaihteisto sallii korkeammat kierrokset. Automatiikka toimii upeasti myös rata-ajossa.

Jousitus ja suorituskyky ovat hyvässä balanssissa.

Napakka vaihteisto

Käsin vaihtaminen kuuluu rata-ajoon, joten muutaman tutustumiskierroksen jälkeen otan ohjat omiin käsiini. Vaihteita voi valita keskikonsolin valitsimesta, mutta todellinen huippujuttu on se, että käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörästä lainkaan. Ohjauspyörän kehän takana olevat läppävalitsimet ovat se viimeinen silaus, joka tekee elämyksestä täydellisen.

DSG reagoi nopeasti ajajan tahtoon. Se on tärkeä yksityiskohta radalla, sillä vaihdeviiveet aiheuttaisivat tarpeettomia lisähaasteita ajoon. Nyt voi luottaa siihen, että niin kaarteeseen sisään mentäessä kuin sieltä ulos kiihdytettäessä oikea vaihde on käytettävissä oikeaan aikaan.

Vaikka moottorin vääntöalue on hämmästyttävän laaja, Ahvenistolla vaihteita saa vaihtaa tiiviiseen tahtiin. Rata tarjoilee jatkuvia rytminvaihdoksia ja optimiajolinjalla pysyminen on helpompaa, kun moottorin paras vääntö on koko ajan käytettävissä.

Läppävalitsimien ja Sport-ohjelman hienous tulevat nyt parhaiten esille. Vaihteet kytkeytyvät sulavasti ja määrätietoisesti. Luotto autoon kasvaa kierros kierrokselta, koska viiveetön ja eleetön vaihtaminen ovat kuin suoraan kilpa-autosta.

Pientä lisämaustetta tarjoilee vaihtamistilanteessa moottorin ilmoille päräyttämä mukavan särähtävä ääni. Se muistuttaa, että nyt ollaan tekemisissä auton kanssa, jossa on aidosti kovaan ajoon viritetty, turboahdettu moottori.

Tehokkaat ja tunnokkaat jarrut sopivat erinomaisesti radalle.

Tunnokkaat jarrut

Ahvenistolla on monia kriittisiä paikkoja, joissa auton ja ajajan etevyys punnitaan. Oma suosikkini on jakso, joka alkaa varikkomäestä. Radan korkeimmalla kohdalla ohjaus kevenee hetkeksi, kun vauhti nostattaa autoa ennen vatsanpohjaa kutittelevaa, tiukan oikealle taipuvan kaarteen kautta ylikulkusillalle pudottavaa alamäkeä.

Varikkomäen ylitys sujuu hallitusti pidon rajalla ja sillan jälkeen jarrutuksen voi jättää yllättävän myöhään. Octavia RS:n voimakkaat levyjarrut hidastavat vauhdin hallitusti, ja mikä tärkeintä auton balanssi säilyy koko jarrutuksen ajan. Pudotan vaihteet jarrutuksessa viitoselta kolmoselle.

Heti sillan jälkeen edessä on yksi ratakierroksen tarkimmista jarrutuksista. Suomen ensimmäisen formula 1 -ajaja, Leo Kinnusen, vaimon Tarun mukaan nimetty mutka on vuosikymmenten aikana vaatinut veronsa. Taru Kinnunen antoi vaikealle mutkalle nimensä kaadettuaan kilpa-autonsa radan avajaiskilpailussa 1967. Škoda Octavia RS 245 Combi ei kaadu eikä joudu edes hankaluuksiin Tarun mutkassa.

Poljintuntuma säilyy

Tarun mutkassa minkä tahansa auton jarrut joutuvat kovaan puntariin, mutta vielä enemmän jarruilta vaaditaan tehoa pääsuoran päädyn jarrutuksessa. Siinä vauhtia pudotetaan yli 160 kilometrin tuntinopeudesta suunnilleen 80 kilometriin tunnissa.

Radan ykkösmutka on pitkä ja kiristyvä, joten oikean ajolinjan ohella hallittu sisääntulonopeus on valttia kaarteen onnistuneeseen läpivientiin. Pääsuoran jarrutus osoittaa kerta toisensa jälkeen, että jarruteho riittää ja säilyy tasaisena vielä jarrujen lämmetessäkin. Auto käyttäytyy myös tässä äärimmäisen voimakkaassa jarrutuksessa rauhallisesti.

On tärkeää, ettei jarruteho muutu ja että poljintuntuma säilyy vähän rankemmassakin ajossa koko ajan samanlaisena. Tämä tuo luottoa myös maantieajoon, jossa hirvi tai mikä tahansa muu yllätys voi pistää yhtäkkiä jarrut lujille.

Tärkeä lukko

Ahvenistolla ei optimiajolinjalla ole tarpeen leikata ratakivetysten päältä. Muutamissa kohdin vauhdin voi arvioida helposti väärin ja silloin ajolinja vie kuin varkain reunakiville.

Škoda Octavia RS 245:n elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko on näissä tilanteissa korvaamaton apuväline. Sen ansiosta radan reunakivetyksen eli kanttarin yli leikkaaminen ei aiheuta minkäänlaista dramatiikkaa. Lukko puraisee viiveittä ja vaikka sisäkaarteen rengas irtoaa hetkeksi asfaltilta, veto ei katkea. Lukottomalla autolla ajolinja pitäisi miettiä eri tavalla, sillä hiemankaan pidempi vedon katkeaminen olisi kaarteessa kriittinen tilanne.

Arkiajossa lukon toiminta voi pelastaa esimerkiksi liukkaalla tiellä, kuten soralla tai lumella. Tasauspyörästön lukko, kuten moni muukin auton suorituskykyyn mitoitettu apuväline, ei siis ole autossa pelkästään rata-ajoa varten.

Luotettava jousitus

Jarrujen, moottorin, vaihteiston ja tasauspyörästön lukon lisäksi viides tärkeä elementti nopeaan ja turvalliseen ajoon on jousitus. Oikeastaan havahdun pohtimaan jousitusta vasta monen ajetun kierroksen jälkeen.

Paketti on niin hyvä, ettei siihen kiinnitä lainkaan huomiota, mikä on rataolosuhteissa todella epätavallista vakioautolle. Jousien ja iskunvaimentimien suhde on optimaalinen. Pitkästä akselivälistään huolimatta auto ei missään tilanteessa keinu pituussuunnassa.

Ahveniston kallistetuissa kaarteissa, sekä muutamissa enemmän tai vähemmän tahattomissa reunakiveysten yli leikkaamisissa jousitus ei myöskään ponnista. Jos jousi ja iskunvaimennin eivät olisi täydellisessä tasapainossa, auto joko kimpoaisi ylöspäin tai ainakin tekisi muutamia jälkikeinahduksia terävän pompun jälkeen. Näihin Škoda Octavia RS 245 ei syyllisty.

Jarrutuksissa lähes koko auton massa lepää hetken etupyörien varassa. Jos jousten kantavuus ei olisi riittävä, keulan painuminen voisi vaikeuttaa tarkkaa ohjaamista. Siihen ei ole nyt pienintäkään vaaraa, sillä jousitukseen voi luottaa täysin eikä yllätyksiä ole tarjolla.

Ajajan peli

Nopeissa kaarteissa auto ei kallistu liikaa. Jos jousitus ei olisi täysin kunnossa, paine ulkokaarteen pyörällä voisi tyypilliseen tapaan vaihdella, mikä puolestaan aiheuttaisi häiritsevää keinumista ja ohjaustunnon vaihtelua.

Ahveniston vaativa rata on valloitettu ja voin tyytyväisenä kaartaa varikolle. Auton voimavarat ovat purettavissa absoluuttiseksi nopeudeksi, kiitos vahvojen jarrujen, toimivan alustan ja erinomaisen vaihteiston – kriittisten tilanteiden pelastusrengasta eli tasauspyörästön lukkoa unohtamatta.

Kädet eivät tärise eikä hiki virtaa, joten Škoda Octavia RS 245 on tarjonnut luotettavaa kyytiä testikierrosten ajan. Pikanttina lisänä voidaan todeta, että eturenkaatkin ovat edelleen hyvässä kunnossa auton jämerän balanssin ansiosta. Onpas tässä ajajan peli.

ŠKODA Octavia RS 245 ei ujostele näyttää siltä, miltä se myös tuntuu. Voimaa uhkuvan ulkonäön antamat lupaukset tulevat lunastetuksi korkojen kera.

Sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukitus tuo kaarreajoon parhaan mahdollisen pidon.

Uudessa ŠKODA Octavia RS 245:ssa on huippuluokan pito kaarreajossa ja paras mahdollinen ajovakaus mekaanisen tasauspyörästön lukituksen ansiosta. Sähköisesti ohjattu monilevykytkin edustaa alun perin moottoriurheiluun suunniteltua teknologiaa.

Toiminta perustuu sähköisesti ohjattavaan monilevykytkimeen, joka on tasauspyörästön ja oikeanpuoleisen vetoakselin välissä. Tilanteen ja tarpeen mukaan sata prosenttia voimasta voidaan ohjata yhdelle etupyörälle.

Teknologia parantaa ajonautintoa erityisesti nopeissa kaarteissa. Lukittuva tasauspyörästö siirtää tarpeen mukaan entistä suuremman määrän moottorin tehoa ulommalle etupyörälle eli eniten pitoa saavalle pyörälle.

Tarvittaessa voima välittyy tiehen pidempään, joten pitoa on tavallista enemmän mutkasta ulos tultaessa. Toisin kuin puhtaasti mekaanisissa lukoissa, tämä tekninen osa on integroitu kokonaan sähköiseen ajovakaudenhallintaan (ESC) sähköisen ohjausyksikön ansiosta.

Viisikymppinen legenda

Suomen vanhin moottorirata on perustettu vuonna 1967. Hämeenlinnan Ahvenistolla sijaitseva rata nauttii laajaa suosiota kilpa-ajajien keskuudessa Suomen ohella myös maailmalla. Metsäinen maisema, radan vaikeusaste ja pitkä historia ovat nostaneet Ahveniston suurten ratojen joukkoon.

Ahveniston Moottorirata
Poltinahontie 47, Hämeenlinna
Pituus 2 840 m, leveys 9-17 m
www.ahvenistonmoottorirata.fi
Puh: 0400 817002