Secto Rally Finland tarjoaa kaikkea sitä, mitä Suomen MM-rallilta voi vain odottaa: vauhtia, jännitystä, yllätyksiä, nopeita huoltoja, vaihtelevia sääolosuhteita ja suuren urheilujuhlan huumaa. Tässä kisapäivän tunnelmia.
Maailman nopeimpana rallina tunnettua Suomen MM-rallia on ajettu jo vuodesta 1951. Nelipäiväinen rallielämys pääsee jälleen vauhtiin täyttäen Jyväskylän rallikansasta. Tänä päivänä Secto Rally Finlandin nimeä kantava ralli tunnetaan haastavuudestaan, suurista nopeuksistaan, vaihtelevista erikoiskokeistaan ja hyppyreistään.
Toinen kisapäivä tarjoilee rallikansalle vaiherikasta suomalaista säätä aurinkoisista hellepätkistä tihkusateeseen ja runsaaampiin ryöppyihin. Rallikansa ei säiden vaihteiluista säikähdä, onhan nyt se hetki, jota on taas vuosi odotettu.
Kolmatta vuotta kisan virallisena automerkkinä toimiva Škoda näkyy monin tavoin kilpailun virallisena automerkkinä niin rallitaipaleilla ja -areenoilla, huoltoparkissa, tapahtumatorilla kuin kaupunkikuvassa.
Škoda-ständillä rallikansa pääsee testaamaan ajotaitojaan rallisimulaattorissa, joka on rakennettu ammattilaiskuljettajien tarpeita varten. "Tässä versiossa kuljettaja voi ajaa sokkona kartturin yrittäessä pitää auto tiellä. Reittinä on aito suomalainen, neljän kilometrin mittainen rallipätkä mallinnettuna. Ei mikään helppo homma, mutta selvästikin kiinnostava", simulaattorin kehittäjä Matti Alamäki kertoo.
Škoda on näkyvästi esillä rallin Paviljongin tapahtumatorilla, jossa voi esimerkiksi testata omia kykyjään rallisimulaattorilla.
Škoda kohtaa Hilja-Linen
Škodan kutsuvieraat lähtevät iltapäivän Laukaan erikoiskokeelle vesistö- ja saaristolaistunnelmaa tarjoilevalla, yli 120-vuotiaalla Hilja-laivalla. Alus on aikanaan seilannut Suomeen Ruotsista ja toiminut sekä hinauskäytössä että jäänmurtajana.
Päijänteellä Hilja on risteillyt jo 25 vuoden ajan. Perheyritys siirtyi muutama vuosi sitten isältä tyttärelle. "Laiva on ollut osa elämääni lapsesta saakka, joten minulle on ollut kunnia jatkaa isäni elämäntyötä", yrittäjä Krista Jaatinen kertoo.
"Perheemme historiaan kuuluu myös ralli, jota isä itsekin harrasti. Meillä on aikanaan myös ollut siviilikäytössä ralliautokuosiin tuunattu Škoda Fabia RS ralli-istuimin", Krista sanoo hymyillen.
Mitäpä sitä ei rallin eteen tekisi
Maailmanluokan rallin takaa löytyy huikea määrä ”näkymätöntä” työtä, jota tehdään suurella sydämellä talkoovoimin. Laukaan erikoiskokeella on monia paikallisia toimijoita, jotka vastaavat muun muassa rallikansan muonituksesta.
Yksi heistä on rallia koko perheen voimalla seuraava ja rakennustekniikkaa opiskeleva 22-vuotias Sani Pasanen. Hän vastaa apujoukkoineen niin oman myyntipisteen toiminnasta kuin lettujen paistamisesta Škoda-teltalla sekä Škodan rallikansalle tarjoamista perinteisistä rallimakkaroista Laukaan erikoiskokeella.
"Koko viikko on tehty töitä tämän hetken eteen, joten tunnelmat ovat korkealla. Tämä on hauska kokemus, kun voi rallin seuraamisen ohella toteuttaa omaa projektia. Parasta täällä on yhteisöllisyys ja hyvä henki sekä tietenkin koko kisaan liittyvä rallifiilis", Sani tuumii.
Škoda-mekaanikot tositoimissa huoltopilttuussa
Škoda Motorsportin pilttuussa on jo parin vuoden ajan nähty Škoda Service -merkkihuolloista tuttuja mekaanikkoja. Tänä vuonna Škoda tarjosi mahdollisuuden jälleen kolmelle mekaanikolle, jotka lähtivät kisaan Espoosta ja Oulusta.
Kolmikolla on vankkaa osaamista merkkihuollosta, mutta rallimekaanikon maailma vaihtaa tavallisen työpäivän uusiin ulottuvuuksiin. Kun siviiliautojen parissa tietty huolto tehdään päivässä tai parissa, rallissa sama tehdään 40 minuutissa.
Kuten mekaanikkotrio, Arto Tikkanen, Walter Karlsson ja Mika Virkkunen, pari viikkoa ennen kisan starttia järjestetyssä testipäivässä Joutsassa jo pääsi toteamaan: MM-rallissa mekaanikkona toimiminen on jotain ihan muuta kuin normityö.
"Osasimme odottaa erilaista aikataulua, mutta ehkä se silti pääsi tositoimissa hieman yllättämään. Odotteluaikaa on paljon, mutta kun kello lähtee käymään, sitten tapahtuu paljon ja vauhdilla. Autoa kohti on viisi mekaanikkoa, joista kullakin on oma tonttinsa, joten homma hoituu. Huoltoja tiiviisti seuraava ralliyleisö on sekin ihan uusi näkökulma omaan työhön", Tikkanen summaa kolmikon tunnelmat.
Škoda-mekaanikot Mika Virkkunen (vas.), Arto Tikkanen ja Walter Karlsson pääsevät testaamaan osaamistaan hektisessä rallimaailmassa. Kisa-aikataulu tarjoilee kolmikolle ihan uudenlaisen työpäivän.
Aitoa rallitunnelmaa reitin varrelta
Secto Rally Finland starttasi torstai-iltana 1.8.2024 Jyväskylän keskustassa ajetulla. Harjun erikoiskokeella. Nelipäiväisen rallin aikana erikoiskoekilometrjä kertyy kaikkiaan noin 305. Rallihuuma huipentuu sunnuntai-iltapäivänä 4.8.2024 Podium Paviljongilla palkintojenjakoon.
Tänä vuonna Škoda Fabia RS Rally2 -autoilla ajavat Škoda Motorsport Suomen kuljettajina autokunnat Lauri Joona-Janni Hussi ja Teemu Asunmaa-Ville Mannisenmäki sekä junioriohjelmaan tänä vuonna liittynyt 17-vuotias tulevaisuuden lupaus Tuukka Kauppinen kakkoskuljettajansa Veli-Pekka Karttusen kanssa.
Katso autokuntien kuvia ja tunnelmia kahdelta ensimmäiseltä kisapäivältä alta (kuvat Merita Mäkinen / Meritapix)