Auton ostaminen on aina jännittävä kokemus täynnä tunteita. Mutta miltä mahtaisikaan tuntua ostaa erikoisvalmistettu ralliauto, hinnaltaan noin 200 000 euroa? Toni Gardemeister, entinen ŠKODA Motorsportin tehdaskuljettaja ja nykyinen TGS-yksityisrallitallin omistaja, kuvailee ensimmäisen yksityistallille toimitetun ŠKODA FABIA R5 evo -ralliauton ostamisen vaiheet.

Miltä tuntuu saada käteensä avaimet ŠKODA FABIA R5 evo -ralliautoon, jollaisia tällä hetkellä on olemassa alle kymmenen kappaletta? Ensinnäkään, mitään avaimia ei saa. Autoa kun ei juuri koskaan tarvitse lukita, ja se käynnistetään eri tavalla kuin tavallinen auto. Sen sijaan saat auton, joka kiihtyy ohjuksen lailla millä tahansa alustalla. Auton, jota on käytännössä mahdoton saada totaalisesti tuhottua. Ja auton, joka niin täydellisen perusteellisesti eroaa tavallisista.

Tämänvuotisen Neste Rally Finlandin edellä Toni Gardemeister oli ensimmäinen yksityisasiakas, jolle toimitettiin uudistettu ŠKODA FABIA R5 evo. ”Kun ostan uutta ralliautoa, sisälläni vellovat tunteet ovat paljon vahvempia kuin jos ostaisin tavallista henkilöautoa. Minä todella rakastan tällaisia autoja. Heti kun ŠKODA tiedotti, että FABIA R5 evo -version suunnittelu on aloitettu, soitin sinne ja tein varauksen yhdestä tai kahdesta autosta,” kertoo Gardemeister, joka aikanaan ajoi rallia OCTAVIA WRC:llä, FABIA WRC:llä ja FABIA S2000:lla. Tällä kertaa riemu uudesta autosta ei kuitenkaan kestänyt pitkään – kuten videosta näkyy, rallin maailma osaa olla raakaakin:

Edellisen sukupolven FABIA R5 -versiota myytiin sen neljän vuoden tuotantoaikana melkein 280 kappaletta. Kilvanajon maailmassa se on erittäin vaikuttava määrä. ŠKODA FABIA R5:stä tuli oman luokkansa myyntimenestys. Tuollaisen auton luovutus asiakkaalle on kaikille poikkeuksellinen kokemus. Autossa on niin paljon eroja tavalliseen siviiliautoon verrattuna. Koko ostoprosessi voidaan jakaa seuraavaan seitsemään vaiheeseen.

Uuden ralliauton ostamisen seitsemän vaihetta

Vaihe 1: koeajo

Uuden auton hankkimisessa useimmille ihmisille tärkeintä on saada koeajaa auto ennen ostopäätöksen tekemistä. Mutta ralliautoa ei oikeasti voi koeajaa – se valitaan maineen ja rallimenestyksen perusteella. Tästä poiketen FABIA R5 evo -versio esiteltiin valitulle asiakasryhmälle tilaisuudessa, jossa heidän oli mahdollista hakea autoon tuntumaa kisaolosuhteissa. Heitä ei taatusti evästetty tavallisten autokoeajojen tapaan pyytämällä ajamaan varovasti! He saivat koeajaa auton nilkka suorana, kaasupoljin rintapellissä ja luistoon heittäen. Mutta näidenkin asiakkaiden oli ensin tilattava auto, ja vasta sitten tarjoutui koeajomahdollisuus.

Vaihe 2: tilaaminen

Maailmassa on vain yksi paikka, josta ŠKODA FABIA R5 evo -version voi ostaa. Se on ŠKODA Motorsport -keskus Mladá Boleslavissa, noin tunnin ajomatkan päässä Prahasta. Tarjolla on vain yksi malli, joko asvaltti- tai sorasetupissa. Asiakkaan valintamahdollisuudet rajoittuvat istuinten tyyppiin ja muutamaan muuhun pieneen yksityiskohtaan. Auton hinnalla saisi parikymmentä tavallista ŠKODA Fabiaa. Hinnasta huolimatta tämän vuoden tuotanto on jo myyty! Hinta pitää tietenkin maksaa etukäteen. Rahoitus-, leasing- tai vakuutustarjouksia on turha odottaa saavansa.

Vaihe 3: auton rakentaminen

Jokainen auto rakennetaan käsin ŠKODA Motorsportin uusissa toimitiloissa. Rakentaminen kestää useamman viikon. Tavallisen ŠKODA Fabian korista modifioitua koria vahvistetaan kattavasti, ja siihen asennetaan tunnettujen valmistajien huippuluokan rallikomponentit. ŠKODA Motorsport valmistaa itse monet tärkeät osat ja kokonaisuudet kuten moottorit. Jokainen moottori testataan tehodynamometrissä, jotta varmistetaan sen täyttävän tiukat vaatimukset. Auton väri riippuu asiakkaan toiveista. Useimmat päätyvät valkoiseen, koska se on ralliauton kokonaisvärityksen kannalta paras pohja.

Vaihe 4: ensimmäinen ajo

Uuden auton ostaja tietää, että uuden auton ensimmäisten 1000‒1500 kilometrin aikana moottorin kierrosluku ei saisi ylittää 60 prosenttia huippukierrosluvusta. Uuden ralliauton kohdalla se tarkoittaisi useampaa hävittyä rallia. Siksi uudet FABIA R5 -ralliautot testataan perusteellisesti kovissa olosuhteissa Škodan testiradalla. Testit sisältävät kaikilla vaihteilla maksimikiihdytyksiä kierroslukurajoittimeen saakka ja rajuja jarrutuksia.

Vaihe 5: toimitus

Nyt uusi auto on valmis onnelliselle asiakkaalle toimitettavaksi. Teoriassa asiakas voisi noutaa auton ajamalla, sillä auto on tyyppihyväksytty maantieliikenteeseen. Mutta koska jokainen ajokilometri on kallis ja koska kyyti ei ole erityisen mukavaa, auto viedään uuteen kotiinsa trailerilla. Yleensä samalla kertaa kulkee mukana myös huomattava määrä varaosia. Vaikka ŠKODA FABIA R5 on erinomaisen tunnettu luotettavuudestaan ja kestävyydestään, tavallisiin kuluviin osiin lukeutuvat esimerkiksi puskurit ja vetoakselit.

Vaihe 6: setup

Yksi ralliautojen erityispiirteistä on, että ralliautoon pitää rakentaa erilainen setup jokaista rallia varten. Se koskee etenkin pyöräntuentaa ja jousitusta. ŠKODA Motorsportin asiantuntijat tarjoavat setup-ehdotuksia erilaisiin olosuhteisiin kaikille ralliauton hankkineille ja ovat valmiita neuvomaan myös paikan päällä. Lopullisen setupin löytämiseksi ralliauton kuljettajan on testattava ja hiottava kokonaisuus omien mieltymystensä mukaiseksi. Voittoon ei ylletä vain hyppäämällä rattiin ja starttaamalla erikoiskokeelle.

Vaihe 7: ensimmäinen ralli

Uutta perheautoa vaalitaan yleensä kuin silmäterää, mutta FABIA R5 on luotu vietäväksi teknisten ja fysikaalisten limittiensä rajoille. Vasta kun ensimmäinen puskuri on pirstottu ja ensimmäinen rengassarja ajettu loppuun, ralliauto voidaan katsoa sisäänajetuksi. Toisaalta, ralliauto saa osakseen paljon parempaa huolenpitoa kuin monet kotiautotallien helmet. Se puhdistetaan huolellisesti jokaisen kisan jälkeen, ja pienimmätkin kulumat ja vauriot korjataan.

Kuka Toni Gardemeister?

Suomalainen rallikuljettaja, ajoi Škodalla WRC-luokassa vuosina 2002‒2004. Parhaimmat muistonsa hän kertoo saaneensa OCTAVIA WRC:stä, jolla hän ylsi moniin hyviin tuloksiin. ”Minusta se oli upea auto, vaikka ei se nopein ollutkaan. Se oli luotettava, ja minä tykkäsin etenkin sen ajettavuudesta. Se oli ehkä hieman verkkainen, mutta sopi minulle ja me sovimme hyvin yhteen. Nopeissa ralleissa OCTAVIA WRC oli erinomainen. Minulla on erityisen hyvät muistot Ruotsin rallista vuodelta 2003. Lopputuloksissa olimme kahdeksansia, mutta taistelimme tiukasti Carlos Sainzin, Colin McRaen ja muiden sen tason kuljettajien kanssa. Voitimme jotkut heistä, emmekä jääneet muistakaan kovinkaan paljoa. Siihen aikaan nautin OCTAVIA WRC:stä etenkin sen asvalttisetupissa”, Gardemeister muistelee suosikkiralliautoaan.

Viimeisen WRC-luokan täyden kautensa 2008 jälkeen hän pyrki jatkamaan rallin ajamista. Lopulta hän löysi sponsorin. Seuraavan kauden hän ajoi IRC-sarjassa, minkä jälkeen hän alkoi tutkia mahdollisuuksia hyödyntää rallikokemuksiaan muussa toiminnassa. TGS Worldwide -tiimi syntyi hänen FABIA S2000 -ralliautonsa ympärille. Toiminta alkoi kasvaa ripeästi. Vuonna 2015 Teemu Suninen, Kalle Rovanperä ja monet muut käyttivät hänen palvelujaan. Gardemeister omistaa itse kolme ralliautoa ja pitää huolta monesta muusta. ”Kun aikanaan valitsin tiimilleni ensimmäistä autoa, ŠKODA FABIA S2000 oli nopein ja erittäin luotettava. Yksityistallille auton luotettavuus on jopa tärkeämpää kuin nopeus”, hän lisää.

Viime aikoina Toni Gardemeisterin tallissa on käytetty ŠKODA FABIA R5 -ralliautoja, ja nyt vuorossa on FABIA R5 evo. Uuden version ensiesiintyminen TGS-tiimin väreissä päättyi ennenaikaisesti, kun viime vuoden luokkavoittaja Eerik Pietarinen joutui keskeyttämään ajovirheeseen. ”Sitä sattuu rallissa, se on normaalia. Ralliautot ovat erittäin kestäviä, joten korjaamme sen pian ja palaamme pikiksille”, Gardemeister toteaa vuorenvarmana.