24.5.2018
Pyöräily ottaa uutta vauhtia Škoda Sponsoroi

Suomalaista pyöräilykulttuuria viedään nyt monella rintamalla uudelle tasolle. Kehittämisestä vastaa Suomen Pyöräily ry yhteistyössä Škodan kanssa. Lisävauhtia tarjoilee komea Superb-viisikko.

TEKSTI: Sari Okko / KUVAT: Esko Tuomisto

Helmikuussa 2018 uudistuneena organisaationa aloittanut Suomen Pyöräily ry jatkaa aiemmin Suomen Pyöräilyunionina toimineen ja jo vuonna 1898 perustetun Suomen Cyklistiliiton perinteitä.

”Yhdistyksen tavoitteena on tehdä pyöräilystä entistä halutumpi ja tunnetumpi urheilu- ja liikuntamuoto niin huippupyöräilyssä, kilpapyöräilyssä kuin harraste- ja kuntopyöräilyssä”, toiminnanjohtaja Ville Hyvärinen kertoo.

Suomen Pyöräilyn käytössä olevat Superbit on teipattu maajoukkueen, liiton työntekijöiden ja maantiepyöräilyn kärkituotteena tunnetun ŠKODA Cycling Cupin mukaan.

Pyöräily kuuluu kaikille

Miljoona suomalaista ei voi olla väärässä. Kansallisen liikuntatutkimuksen mukaan näin moni ilmoittaa harrastavansa pyöräilyä aktiivisesti. Pyöräily onkin Suomessa kolmanneksi suosituin liikuntamuoto heti kävelyn ja juoksemisen jälkeen.

”Pyöräily on koko kansan laji, joten potentiaalia riittää. Suosiota selittää pyöräilyn monimuotoisuus liikkumismuotona. Pyörä on mainio kulkuväline, mutta myös kuntoilu- ja urheilumuoto. Mahdollisuudet ovat miltei rajattomat”, Hyvärinen sanoo.

Škoda on tänä vuonna Suomen Pyöräilyn pääyhteistyökumppani viiden Superb Combin voimin.

”Tulossa on lukuisia erilaisia palveluja ja tapahtumia, joissa huomioidaan kaikenlaiset pyöräilyn muodot ja kaikenikäiset pyöräilijät. Pyöräily myös uudistuu koko ajan. Esimerkiksi sähköpyörät avaavat aivan uusia ulottuvuuksia niin työmatkapyöräilyyn kuin maastopyöräilyyn”, Hyvärinen vinkkaa.

”Škodan avustuksella saamme tuotua pyöräilyä yhä paremmin esiin kaiken kansan tietoisuuteen”, Suomen Pyöräilyn toiminnanjohtaja Ville Hyvärinen sanoo.

Škoda tuo lisää näkyvyyttä

Škoda on tänä vuonna Suomen Pyöräilyn pääyhteistyökumppani, mikä näkyy aiemmasta sponsoroinnista tutun maantiepyöräilyn lisäksi kaikissa muissa pyöräilylajeissa. Suomen Pyöräilyn käytössä on viisi Superb Combia, jotka on teipattu maajoukkueen, liiton työntekijöiden ja maantiepyöräilyn kärkituotteena tunnetun ŠKODA Cycling Cupin mukaan.

”Autot avaavat meille ihan uusia mahdollisuuksia jo pelkästään siksi, että pääsemme liikkumaan näyttävästi erilaisiin tapahtumiin ja Suomesta maailmalle. Tuttuun tapaan Superbit toimivat maantiekisoissa huoltoautoina ja etuautoina, mutta myös muiden pyöräilylajien tapahtumissa ja kisoissa. Harvassa ovat ne pyöräilytapahtumat Suomessa, joissa Škoda ei tänä vuonna olisi tavalla tai toisella mukana”, Hyvärinen hymyilee.

”Yhteistyö paitsi tuntuu, myös näyttää hyvältä. Škoda on mukana kehittämässä suomalaista pyöräilykulttuuria kohti eurooppalaista ja aiempaa ammattimaisempaa tasoa”, Hyvärinen summaa.

Pyöräilystä on moneksi


Maantiepyöräily on kilpa- ja harrastepyöräilijöiden määrässä suosituin laji. Tätä vauhdikasta lajia voi harrastaa ajamalla yksin tai porukalla. Maantiellä ajetaan kapearenkaisilla vaihteellisilla pyörillä, joissa on ns. käyräsarvinen tanko sekä hyvin rullaavat renkaat.


Trial on taitoajoa, jossa pyritään ajamaan vaikeista paikoista ottamatta jalalla tukea tai kaatumatta. Trialia voi harrastaa lähes missä vain: takapihalla, puistossa, metsässä tai rakennetussa kaupunkiympäristössä. Trialissa järjestetään kansainvälisiä arvokilpailuja.


Ratapyöräilyssä pyöräillään tarkoitusta varten rakennetuilla radoilla eli velodromeilla. Ratapyöräilyssä käytetään yksivaihteisella kiinteällä välityksellä varustettuja pyöriä, joissa ei ole jarruja, vaan hidastaessa polkemista vastustetaan. Myös ajoasennolla on suuri merkitys.


Parapyöräily on yksi Kansainvälisen pyöräilyliiton eli UCI:n hallinnoimista pyöräilyn alalajeista. Lajin kilpailutoiminta käsittää maantielajit sekä rata-pyöräilyn. Suomessa parapyöräilyn laji- ja kilpailutoiminta on keskittynyt maantielajeihin.