Raati perusteli valintaansa muun muassa ”yleisellä ajotuntumalla, pitkällä toimintamatkalla, tilavalla tavaratilalla ja muutenkin škodamaisen riittävillä sisätiloilla.”
Edellisvuoden tapaan sähköautoille suoritettiin esikarsinta teknisten tietojen perusteella. Finalisteiksi hyväksyttiin vain autoja, jotka olivat marraskuun alussa Suomessa liikkeestä tilattavissa ja joiden sitovat hinnastot ja toimitusajat olivat tiedossa. Finaaliin valikoitui tänä vuonna kolme automallia:
- ŠKODA ENYAQ iV 80
- Hyundai IONIQ 5
- Volkswagen ID.4
Voittajan valitsi palkintoraati, johon kuuluivat Tuukka Heikkilä (Energiateollisuus ry), Kirsi Immonen (Sähköautoilijat ry), Sallamaari Muhonen (Sähköteknisen kaupan liitto), Kai Puustinen (Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry), Markku Säkö (NSS Sähkösuunnittelijat ry), Timo Kekkonen (Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK) sekä Ilkka Manner ja Vesa Linja-aho (Sähköinsinöörit – SIL ry).
Vuoden sähköauton valitsemisperinteen Sähköinsinöörit – SIL aloitti vuonna 2018.
ŠKODA ENYAQ iV 80
Mikä Sähköinsinöörit – SIL?
Sähköinsinöörit - SIL ry toimii sähkö-, elektroniikka-, automaatio-, energia-, valaistus- ja ICT-aloilla työskentelevien sähköalan asiantuntijoiden yhdistävänä foorumina. SILin toiminnassa ja tapahtumissa edistetään sähköalan yhteistyötä, ammatillista tietämystä ja asiantuntijoiden verkottumista.