Vastuullisuus Škoda Motorsportin toiminnassa: Fabia RS Rally2 käyttää täysin fossiilivapaata polttoainetta WRC2-luokassa

Mladá Boleslav 3.6.2024. Moottoriurheilun historiallisessa hankkeessa rallin maailmanmestaruussarjasta (WRC) tuli vuonna 2022 kansainvälisen autoliiton (FIA) ensimmäinen maailmanmestaruussarja, jossa ryhdyttiin käyttämään täysin fossiilivapaata polttoainetta. Škoda Motorsport -tiimi valmisteli WRC2-luokassa kisanneet Fabia RS Rally2 -ralliautot huolellisesti tätä innovatiivista sääntelymuutosta varten. Ponnistelu tuotti tulosta: pelkästään kisakaudella 2023 kaikkien WRC2-luokassa kisanneiden Škoda Fabia RS Rally2 -ralliautojen yhteensä tuottama CO2-päästö pieneni 160 tonnia.
Teksti ja kuvat Škoda Auto

Škoda Motorsportin johtaja Michal Hrabánek: "Kansainvälisen autonvalmistajan moottoriurheiluosastona asetamme kestävän kehityksen periaatteet kaiken keskiöön kaikessa toiminnassamme. Škoda Motorsportin insinöörit pyrkivät jatkuvasti kehittämään innovatiivisia kestäviä ratkaisuja suorituskyvyn rajoja samalla koetellen."

Škoda Motorsport -tiimin kehitystyön ansiosta Škoda Fabia RS Rally2 -ralliauton 1,6-litrainen pakokaasuahdettu moottori käyttää täysin fossiilivapaata polttoainetta FIA:n rallin maailmanmestaruussarjan vuoden 2022 edelläkävijähankkeen periaatteiden mukaisesti. Tällä on varmistettu, että nykyisten mallien lisäksi myös vanhemmat Škoda Fabia Rally2 -sukupolvet täyttävät teknisten sääntöjen vaatimukset.

Škoda Motorsportin tekninen johtaja Aleš Rada: "Fossiilivapaa polttoaine on ralliurheilussa tärkein innovaatio pitkiin aikoihin tarjoten valtaisia mahdollisuuksia kestävyyden ja ympäristövastuullisuuden suhteen. Yksinomaan kisakaudella 2023 kaikkien rallin maailmanmestaruussarjan WRC2-luokassa kisanneiden Škoda-ralliautojen yhteinen CO2-päästö pieneni 160 tonnia. Moottoreiden muuntaminen kävi mutkattomasti: muutimme polttoainejärjestelmän tiivisteitä ja putkia ja kehitimme uuden moottorin ohjainlaiteohjelman fossiilivapaata polttoainetta varten."

Škoda Motorsportin kehitysyhteistyökumppanina toimi P1 Fuels. Saksalainen yritys on rallin maailmanmestaruussarjan ainoa polttoaineen toimittaja. P1 Fuels -yrityksen polttoaineiden valmistuksessa ei käytetä raakaöljyä, vaan innovatiivisessa prosessissa hyödynnetään ainoastaan ilmakehään aiemmin päästettyä hiilidioksidia. Tällä hetkellä nämä polttoaineet pienentävät kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosentilla fossiiliseen bensiiniin verrattuna. Lopullinen tavoite on 95 prosenttia.

Lisäksi näitä polttoaineita voidaan käsitellä siirrettävissä täyttöjärjestelmissä rallien aikana muiden polttoaineiden tavoin. Škoda Motorsportin testikuljettaja Oliver Solberg, joka lukeutuu Škoda Fabia RS Rally2 -autolla WRC2-luokan nopeimpiin kilpailijoihin, vahvistaa: "Hieno uutinen rallikuljettajille on se, ettei mitään eroa ole havaittavissa. Oktaaniluokitus on sama kuin perinteisessä polttoaineessa. Myös suorituskyky on sama."

Lisää faktoja ja taustatietoja fossiilivapaan polttoaineen käytöstä Škoda Motorsportin toiminnassa esitellään tällä videolla.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki