Škoda Auton hallituksen puheenjohtaja Klaus Zellmer: "Asiakkaamme ovat meille tärkeintä, ja heidän toiveitaan olemme kuunnelleet tarkasti lippulaivamallimme uutta sukupolvea suunnitellessamme. Tuloksena on syntynyt automalli, joka tarjoaa asiakkaille entistä enemmän arvoa varusteillaan, käyttökokemuksellaan ja mukavuudellaan. Täysin uusi Superb Combi on aiempaa vieläkin tilavampi, ja siihen on saatavilla myös sähköä hyödyntävät voimalinjat. Auton käyttämistä helpottavat uudet kierrettävät ja painettavat Smart Dials -säätimet sekä tekoälypohjaisen ChatGPT-botin integroinnin myötä entistä kehittyneempi puheohjausjärjestelmä. Aiempaa laajempi liitettävyys ja uudet avustinjärjestelmät viimeistelevät teknisen kehityksen."
Ulkopuolen muotoilu: Matrix LED -ajovalot ja Dark Chrome -koristeosat
Uuden Superb Combin tunnistaa heti uudeksi automalliksi jäähdyttimen kahdeksankulmaisesta säleiköstä ja huippumallisista Matrix LED -ajovaloyksiköistä, joita koristavat uudenlaiset Crystallinium-designelementit. Tarjolla olevissa dynaamisilla vilkuilla varustetuissa LED-takavaloissa on myös saattovaloanimaatiot. Ulkopuolen kohokohtana on tiettyjen koristeosien Dark Chrome -viimeistely: esimerkiksi uudessa konepellin 2D-logossa ja takaluukun tekstilogossa. Uusi Superb Combi on ilmanvastuskertoimellaan (cd alkaen 0,25) Škodan aerodynaamisin farmarimalli kautta aikain. Korin muotoilun hienosäätö ja useat parannukset ovat pienentäneet ilmanvastuskerrointa 15 prosentilla ja lisänneet muotoiluun muista erottuvia piirteitä.
Sisätilat: uusi 13-tuumainen näyttö, selkeälinjainen keskikonsoli ja suurempi tavaratila
Superb Combin sisätilan ilmettä hallitsee kojelaudassa vapaasti seisova jopa 13-tuumainen Infotainment-näyttö ja keskikonsoli, joka on selkeän puhdaslinjainen vaihteenvalitsimen siirryttyä ohjauspyörän viereen. Ensimmäistä kertaa Superbiin on saatavissa Head Up -tuulilasinäyttö. Kierrettävät ja painettavat Smart Dials -säätimet, puheohjausavustaja Laura sekä monipuolista tietoa tarjoava ChatGPT-botti tekevät auton toimintojen käytöstä entistäkin helpompaa. Uusia varusteita ovat esimerkiksi Phone Box -matkapuhelinlokero, jossa yhteensopivaa älypuhelinta voidaan ladata langattomasti jopa 15 watin teholla ja jossa on myös ladattavan puhelimen jäähdytys, sekä selälle hyvät sähköisesti säädettävät ErgoSeat-etuistuimet, joissa on säätömuisti ja kymmenellä ilmatyynyllä toteutettu hierontatoiminto. Superb Combiin on tarjolla varustelua selkeyttävät uudet sisustuksen designvalinnat, teemoittain koostetut varustepaketit sekä yksittäiset lisävarusteet. Superb on kuin luotu pitkille matkoille: tavaratilaa on käytettävissä 690 litraa – 30 litraa edeltäjämallia enemmän. Myös pääntilaa on runsaammin.
Aiempaa laajempi voimalinjavalikoima ja entistä parempi aerodynamiikka
Superb Combiin on tarjolla kuusi modernia tehotaloudellista voimalinjaa, joista yhdessä on uuden sukupolven lataushybriditekniikka. Sen 1.5 TSI -bensiinimoottorin ja sähkömoottorin maksimiyhteisteho on 150 kW (204 hv) ja WLTP-toimintamatka pelkästään sähköllä ajettaessa jopa yli 130 kilometriä. Moottorista 1.5 TSI on myös saatavissa kevythybridiversio – nyt ensimmäistä kertaa Superbissa. Muut moottorivaihtoehdot ovat kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria. Niistä tehokkaimpien 195 kW (265 hv) ja 142 kW (193 hv) yhteydessä on neliveto. Uusi mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC Plus) yhdistää hienosti matkustamisen mukavuuden ja ajamisen dynamiikan, ja uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot valaisevat tietä entistäkin tehokkaammin. Kummatkin nämä varusteet ovat ensimmäistä kertaa saatavissa Superbiin.
Uusi Superb Combi jatkaa edellisten sukupolvien menestystä
Volkswagen-konsernin tehtaalla Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa valmistettavalla uudella Superb Combilla on kaikki edellytykset jatkaa edellisten sukupolvien menestystä markkinoilla. Škoda teki ensimmäisen Combi-farmarimallin toisen sukupolven Superbista vuonna 2009. Superbin kolmannen sukupolven myötä farmarimalli nousi huomattavaan suosioon: vuonna 2016 esiteltyä kolmannen sukupolven Superbia valmistettiin noin 860 000 kappaletta, ja niistä noin 54 prosenttia oli Combeja. Škodan suurimmassa yksittäisessä vientimaassa Saksassa kaikista Superbeista yli 90 prosenttia on ollut Combeja. Superb Combi on voittanut lukuisia kansainvälisiä tunnustuspalkintoja.
Koko lehdistömateriaali on luettavissa sivun oikeasta reunasta PDF-tiedostosta.