Śkodan lippulaivamalli edustaa uuden sukupolven aikaa: Superb on kasvanut kokoa ja saanut uuden muotoilun sekä runsaasti uutta tekniikkaa. Esimerkillisen ilmanvastuskertoimen (cd alkaen 0,25) ja kuuden modernin voimalinjanvaihtoehdon ansiosta uusi Superb on nyt tehotaloudellisempi kuin koskaan. Moottoreiden tehot ovat välillä 110 kW (150 hv) ja 195 kW (265 hv). Moottorivalikoimasta löytyy ladattava hybridi, jonka WLTP-toimintamatka pelkästään sähköllä ajettaessa on jopa 138 kilometriä. Ensimmäistä kertaa tarjolla on myös kevythybriditekniikkaa hyödyntävä 1.5 TSI -bensiinimoottori.
Uusi Superb on kuuden finalistin joukossa
Vuoden Auto Suomessa 2025 -valinnan ensimmäinen koeajopäivä järjestettiin 14.11. Järvenpään Aino Areenalla, johon osallistui noin 60 koeajajaa eli Auto- ja liikennetoimittajat Auli ry:n henkilöautojen testaamiseen keskittynyttä jäsentä. Toiselle kierrokselle eteni tuomariston mielestä kuusi merkittävintä uutuutta: Škoda Superb, Citroën C3/ë-C3, Dacia Duster, Kia EV3, Renault Scenic ja Suzuki Swift.
Finalistit ovat seuraavan kerran tuomariston koeajettavina 27.11. Järvenpäässä. Sen jälkeen tuomariston jäsenet päättävät, miten he jakavat toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille ääniä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi. Toinen äänestyskierros päättyy 4.12. ja voittaja julkistetaan juhlavasti 12.12. Helsingin Koskenrannassa järjestettävässä Auto- ja liikennegaalassa. AuLi ry tekee Vuoden Auto Suomessa -valinnan jo 11. kerran.
Škoda on kilpailun menestynein automerkki
Tänä vuonna Vuoden Auto Suomessa -valinnan ensimmäisellä kierroksella oli mukana uuden neljännen sukupolven Superbin lisäksi uusi toisen sukupolven Kodiaq. Puolueettomalla tuomaristolla riitti pohdittavaa paitsi ennätyksellisen suuren ehdokasmäärän myös eri voimalinjavaihtoehtojen ja autojen laajan hintahaitarin keskellä.
Škodalla on Vuoden Auto Suomessa -valinnassa vahvat perinteet. Finaaliin Škoda on yltänyt nyt yhdeksän kertaa. Škoda on myös ainoa merkki, jonka automalli on tehnyt hattutempun voittamalla tittelin kolmesti peräkkäin.
Vuonna 2022 voittajaksi valittiin täyssähköinen katumaasturi Enyaq iV, joka oli samalla ensimmäinen Vuoden Autoksi Suomessa valittu sähköauto. Vuonna 2021 voiton vei uusi Octavia ja vuonna 2020 Kamiq. Finaaliin ovat päässeet niin ikään Karoq (2019), Kodiaq (2018), Superb (2016) ja Fabia (2023 ja 2015).
Mikä Vuoden Auto Suomessa -valintaan vaikuttaa?
Vuoden Auto Suomessa 2025 -valintaan otetaan vuosittain mukaan kaikki ne uudet automallit, jotka ovat tulleet myyntiin äänestystä edeltävän vuoden marraskuun alun ja äänestysvuoden lokakuun lopun välisenä aikana. Ehdokkaaksi pääseminen edellyttää myös sitä, että uutuus ehtii mukaan ensimmäiseen koeajopäivään.
Tärkeimpänä valintaperusteena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomarina toimiva jäsen määrittää oman näkemyksensä mukaan. Sen lisäksi valintaan vaikuttavat auton muut ominaisuudet, kuten ajettavuus, mukavuus, tilat, edistykselliset tekniset ratkaisut sekä ympäristön huomioon ottaminen. Jo finaaliin pääsyä voidaan pitää pienenä voittona.
Lue lisää Superbista tästä linkistä