ŠKODA AUTON pääjohtaja Thomas Schäfer: "Uuden ŠKODA KUSHAQ -mallin lanseeraus tarkoittaa ŠKODA AUTOLLE uuden aikakauden alkua Intian niemimaan markkinoilla. Vastaamme siellä Volkswagen-konsernin kaikista toiminnoista INDIA 2.0 -projektin puitteissa. KUSHAQ käynnistää malliston kehitys- ja laajennushankkeen, joka käsittää neljä uutta keskikoista ŠKODA- ja Volkswagen-automallia. Kaikki kyseiset automallit pohjautuvat skaalautuvasta MQB-perustekniikasta kehitettyyn MQB-A0-IN-perustekniikkaan, jonka ŠKODA AUTO on sovittanut erityisesti Intian markkinoiden tarpeisiin. Olen vakuuttunut, että tämä automalli vetoaa intialaisiin asiakkaisiimme."
ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limitedin toimitusjohtaja Gurpratap Boparai: "Täysin uuden ŠKODA Kushaqin esittely on ensimmäinen monista mallilanseerauksista INDIA 2.0 -projektin puitteissa. Olemme erittäin ylpeitä Intian markkinoille suunniteltuun MQB-A0-IN-perustekniikkaan pohjautuvista uusista malleista, jotka on kehitetty paikallisesti asiakkaiden korkeat vaatimukset erityisesti huomioon ottaen. KUSHAQ-mallin valmistuksessa on hyödynnetty laajaa paikallista osaamista lokalisoinnin tuodessa valtavan lisäarvon ilman kompromisseja ŠKODA-automalleille tyypillisen korkean laadun suhteen."
Ulkomitoiltaan kompakti ŠKODA KUSHAQ ihastuttaa tilavuudellaan
Kushaqin myötä ŠKODA AUTO tuo ensimmäisen mallinsa Intian niemimaan nopeasti kasvavaan keskikokoisten katumaasturimallien segmenttiin ja tarjoaa Kodiaqin ja Karoqin rinnalle Intiassa nyt kolmannen katumaasturimallin. MQB-A0-IN-perustekniikkaan pohjautuva ŠKODA KUSHAQ sopii ihanteellisesti Intian suurkaupunkien kaduille. Pitkä 2 651 millimetrin akseliväli, vankka olemus ja kookkaat vanteet saavat auton näyttämään kokoaan suuremmalta. Myös sisätila tekee vaikutuksen erinomaisilla ominaisuuksillaan, joita ovat ŠKODA-automalleille tyypillinen monikäyttöisyys, väljät tilat viidelle ja kookas tavaratila. ŠKODA Kushaqissa on valitusta varustelusta riippuen vakiovarusteena LED-ajovalot ja LED-päivävalot. Myös taka- ja jarruvalot on toteutettu tyylikkäillä ja nopeasti syttyvillä ledeillä.
ŠKODA KUSHAQ on INDIA 2.0 -tuotekehitysprojektin ensimmäinen automalli
ŠKODA AUTO on vastannut kesäkuusta 2018 lähtien Volkswagen-konsernin kaikista toiminnoista Intian niemimaalla osana INDIA 2.0 -projektia. Sen tavoitteena on vahvistaa kestävällä tavalla ŠKODA AUTON ja Volkswagen-konsernin läsnäoloa Intian markkinoilla laajentamalla huomattavasti volyymimallien tarjontaa. Volkswagen-konserni investoi projektiin kaiken kaikkiaan miljardi euroa sisältäen 275 miljoonaa euroa keskikokoisten katumaasturimallien ja hatchback-mallien tutkimus- ja kehitystyöhön. Lisäksi Škodan vastuulle kuuluvat myös Audin, Porschen ja Lamborghinin automallit Intiassa. Lähes 30 eri mallia käsittävä mallisto kattaa useita eri auto- ja hintasegmenttejä. ŠKODA myös johtaa lokakuusta 2019 lähtien kolmen itsenäisen yrityksen muodostamaa yhteisyritystä ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL) ja vastaa Volkswagen-konsernin kaikista paikallisista toiminnoista.
Intian markkinoille paikallisesti kehitetty MQB-A0-IN-perustekniikka
Paikallisesti kehitettyä MQB-A0-IN-perustekniikkaa käytetään uuden ŠKODA KUSHAQ -mallin lisäksi myös muissa tulevissa volyymimalleissa. Tämä perustekniikka on suunniteltu täyttämään Intian uudet, aiempaa tiukemmat turvallisuus- ja päästövaatimukset. Tekniikkaa käyttävistä uusista autoista 95 prosenttia valmistetaan paikallisesti, ja tekninen kehitys on keskitetty Punen kaupunkiin tammikuussa 2019 avattuun tekniikkakeskukseen. 250 paikallisen insinöörin muodostamalla tiimillä on ollut merkittävä rooli MQB-A0-IN-perustekniikan kehittämisessä. Heidän laaja tekninen asiantuntemuksensa sekä tiedot ja kokemus paikallismarkkinoiden vaatimuksista mahdollistavat entistä kohdennetumman, joustavamman ja nopeamman reagoinnin muuttuviin asiakastarpeisiin. Yli 1,3 miljardin asukkaan Intiassa myytiin vuonna 2019 noin kolme miljoonaa autoa.
ŠKODA AUTOLLA on pitkä historia Intiassa
1930-luvun jälkipuoliskolla ŠKODA vei Intiaan peräti 90 autoa vuodessa osittain sen seurauksena, että useat maailmanmatkaajat olivat ajaneet sinne ŠKODA-autoillaan. Vuoteen 1938 mennessä Intiasta oli tullut Škodan silloisista 39 vientimaasta seitsemäksi suurin. ŠKODA perusti oman tytäryhtiön Intiaan kuitenkin vasta vuonna 2001. Nykyään SAVWIPL valmistaa autoja kahdella tehtaalla, jotka sijaitsevat Aurangabadissa ja Punessa. Niiden lisäksi sillä on tekniikkakeskus Punessa ja ŠKODA AUTO DigiLab India -ohjelmistokehityskeskuksen yksiköt Gurugramissa ja Punessa, jotka avattiin vuoden 2020 alussa. Tällä hetkellä Intian markkinoilla myytäviä ŠKODA-malleja ovat RAPID, OCTAVIA ja lippulaivamalli SUPERB sekä katumaasturimallit KODIAQ ja KAROQ.