› 22 vuotta sitten ŠKODA esitteli Fabian: nyt on vuorossa suositun pienemmän kokoluokan automallin neljäs sukupolvi
› Nyt Volkswagen-konsernin MQB-A0-perustekniikkaan pohjautuvassa Fabiassa reilusti tilaa ja taloudelliset moottorit
› Uudet Simply Clever -ratkaisut ja edistykselliset, suuremman kokoluokan autoista tunnetut avustinjärjestelmät lisäävät uutuusmallin kiinnostavuutta
Uuden ŠKODA Fabian mitat ja moottorin tekniset tiedot, kts. oheinen pdf.
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA Auton hallituksen jäsen Johannes Neft: "Vahvasti tunteisiin vetoavalla muotokielellä FABIA osoittaa heti olevansa aidosti ŠKODA. Edeltäjämalliin verrattuna olemme merkittävästi kehittäneet sisätiloja – mukavuus on erinomainen, tietoviihdejärjestelmät edistykselliset ja avustinjärjestelmät innovatiiviset. Sisällä on selvästi enemmän tilaa, moottorit ovat taloudelliset ja tehokkaat ja ajo-ominaisuudet vakuuttavan hyvät. Uusi pienten autojen kokoluokan mallimme on kaikkea sitä, mitä modernilta autolta on lupa odottaa – ja vielä enemmänkin".
Vahvaan asemaan noussut, järkevän kokoinen auto
Ensiesittelystään vuonna 1999 alkaen FABIA on vakuuttavasti edustanut ŠKODA-automerkin ydinarvoja. Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat yhdistyneet reilunkokoisiin sisätiloihin ja hyvään rahalle saatavaan vastineeseen. Fabian ulkomitat ovat aina olleet kompaktit, moottorit tehotaloudellisia, ja kruununa on ollut monia Simply Clever -ratkaisuja. FABIA on mainiosti täyttänyt nuorten perheiden ja työuraansa aloittelevien autotarpeet ja ollut erinomainen valinta perheen toiseksi autoksi. Nykyisessä ŠKODA-mallistossa Fabialla on toiseksi pisin mallinimi-ikä. Myös siksi Fabialla on tärkeä asema merkki-imagon kannalta ja uskollisten asiakkaiden kohderyhmässä. Nyt neljännen sukupolven FABIA on valmis jatkamaan Fabioiden menestystarinaa.
Täys-LED-ajovalot ja -takavalot, Virtual Cockpit -mittaristo ja uudet värit
Terävälinjaisesti muotoillut, jäähdyttimen säleikköön yltävät ajovaloyksiköt antavat uudelle Fabialle sen luonteenomaisen ilmeen. Jo perustason varustelussa ajovalot on toteutettu ledeillä, ja tarjolla ovat myös monitoiminnolliset täys-LED-ajovalot. Myös kokonaan ledeillä toteutetut takavalot ovat saatavissa. Näissä takavaloissa on toteutettu kristallimainen ilme tuttuun ŠKODA-tyyliin. Uuden ŠKODA Fabian sisätilat huokuvat väljyyttä. Symmetrisen kojelaudan keskelle on sijoitettu vapaasti seisova keskusnäyttö. Kojelaudan vaakasuuntainen koristelista korostaa sisätilan leveyttä. Digitaalinen ja muunneltava Virtual Cockpit -mittaristo on nyt ensimmäistä kertaa saatavissa myös Fabiaan. Myynnin alkamisesta alkaen tarjolla ovat varusteluversiot Active, Ambition ja Style, joihin tulee saataville myös uusia värivaihtoehtoja.
Škodan kristallimaisen muotokielen tähän autokokoluokkaan uutena tulkintana siirtänyt Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani: "ŠKODA on systemaattisesti kehittänyt muotokieltään uuden Fabian suunnittelussa. Perheautokokoluokan hatchback-malli on erityisen sporttinen ja visuaalisen elegantti. Veistosmaiset linjat, dynaamiset mittasuhteet ja modernit LED-tekniikan valoyksiköt yhdistettynä Škodalle tyypillisiin kristallimaisiin yksityiskohtiin luovat tämän auton dynaamisen ja modernin ilmeen".
Ensimmäinen MQB A0 -perustekniikkaan pohjautuva ŠKODA FABIA
MQB-A0 -perustekniikan vaikutuksen voi nähdä uuden Fabian mittasuhteissa. Koon kasvamisesta huolimatta Škodan suunnittelijat ja insinöörit ovat onnistuneet pitämään auton painon lähes samana kuin edeltäjämallissa.
Yksi MPI-bensiinimoottori ja kolme TSI-suoraruiskutusbensiinimoottoria
Uuteen ŠKODA Fabiaan on tarjolla neljä bensiinimoottorivaihtoehtoa (tehot 59‒110 kW), joten Fabian mallistosta löytyy hyvä vaihtoehto kaikenlaisiin ajotarpeisiin. Auton kompaktit ulkomitat tekevät siitä mainiosti kaupunkiliikenteeseen sopivan. Kaikki neljä moottoria lukeutuvat Volkswagen-konsernin uuteen EVO-moottorisukupolveen. Uuden sukupolven ŠKODA Fabiaan tulee tarjolle myös uusi huippumoottorivaihtoehto. Tämä nelisylinterinen 1.5 TSI -moottori kehittää tehoa 110 kilowattia (150 hv), ja sen yhteydessä autossa on aina seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.
Kokoluokkansa pienin ilmanvastuskerroin
Edeltäjämalliin verrattuna ilmanvastuskerroin (cd) on parantunut arvosta 0,32 arvoon 0,28. Tällä arvolla uusi FABIA on kokoluokkansa aerodynaamisin. Aerodynamiikan suunnittelussa on hyödynnetty erittäin tarkkoja CFD-simulaatioita (Computational Fluid Dynamics, numeerinen virtausdynamiikka). Innovatiivisia, aerodynaamisuutta parantavia ratkaisuja ovat esimerkiksi säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt etupuskurin alaosassa.
Erinomainen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus
Törmäyksessä kuljettajan ja matkustajien suojana voi olla jopa yhdeksän turvatyynyä. Lastenistuimien kiinnittämiseen autossa on ISOFIX-kiinnikkeet ja Top Tether -yläkiinnitysvyöt takana; nyt ne ovat ensimmäistä kertaa saatavissa myös etumatkustajan istuimeen. Kattavien turvallisuusvarusteiden ansiosta FABIA lukeutuu kokoluokkansa turvallisimpiin autoihin.
13 uutta Simply Clever -ratkaisua
Jo monien vuosien mittaan ŠKODA on helpottanut autojensa käyttöä asiakkaidensa arjessa näppärillä Simply Clever -ratkaisuilla, joita on jatkuvasti esitelty lisää. Uusi FABIA jatkaa tätä perinnettä. Neljännen sukupolven myötä esitellään peräti 13 uutta ratkaisua, joista osa on nyt ensimmäisenä ŠKODA-automallina toteutettu Fabiassa. Kaikkiaan uuteen Fabiaan on saatavissa 43 Simply Clever -ratkaisua.
Mallin historia: menestystarina jatkuu
› Kolme sukupolvea ja yli 4,5 miljoonaa kappaletta: ŠKODA FABIA vuodesta 1999
› FABIA on yksi Škodan kansainvälisen menestyksen tärkeimmistä automalleista
› Suurin markkina Saksassa, sitten Tšekin tasavallassa ja Britanniassa
Neljännen sukupolven ŠKODA FABIA jatkaa jo vuonna 1999 alkunsa saanutta menestystä. Kuluneiden 22 vuoden aikana ŠKODA on valmistanut tätä suosittua pienemmän kokoluokan autoa yli 4,5 miljoonaa kappaletta. Siten FABIA on yksi kokoluokkansa eniten myydyistä autoista. Jo usean vuoden ajan Fabian suurin markkina on ollut Saksa. Kattavan uudistumisen myötä uuden sukupolven Fabialla on kaikki edellytykset jatkaa mallihistoriansa menestystarinaa.
Ensiesittelystään vuonna 1999 alkaen FABIA on vakuuttavasti edustanut ŠKODA-automerkin ydinarvoja. Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat yhdistyneet reilunkokoisiin sisätiloihin ja hyvään rahalle saatavaan vastineeseen. Fabian ulkomitat ovat aina olleet kompaktit, moottorit tehotaloudellisia, ja kruununa on ollut monia Simply Clever -ratkaisuja. Näiden vahvuuksiensa ansiosta FABIA on vakiinnuttanut asemansa yhtenä Škodan tärkeimpänä automallina ja yltänyt kokoluokkansa myydyimpien autojen joukkoon. FABIA on Octavian jälkeen Škodan nykyajan toiseksi eniten valmistettu automalli: 22 vuoden aikana Fabioita on valmistettu yli 4,5 miljoonaa kappaletta. Pelkästään vuonna 2019 tehtaalta valmistui yli 166 000 Fabiaa. Niistä 37 800 toimitettiin asiakkaille Saksaan, joka on Fabian suurin markkina. Saksan perässä tulivat Tšekin tasavalta (24 600 Fabiaa) ja Britannia (20 000 Fabiaa).
Škodan merkki-imagon kasvot ja uskollinen asiakasryhmä jo vuodesta 1999
Ensimmäisen sukupolven ŠKODA FABIA esiteltiin 1999. Vuotta myöhemmin seurasi farmarikorimallinen ŠKODA FABIA COMBI. Noin kahdeksan vuoden tuotantoaikana valmistettiin 1,79 miljoonaa Fabiaa, joten Fabia oli menestys heti alusta alkaen. Geneven autonäyttelyssä 2007 esiteltiin toisen sukupolven FABIA, jota tehtiin 1 704 000 kappaletta. Vuonna 2009 FABIA-malliston kiinnostavuutta laajensi offroad-ilmeinen ŠKODA FABIA SCOUTLINE -malliversio. Kolmannen sukupolven FABIA on jatkanut menestystä vuodesta 2014. Vuonna 2018 toteutettu malliuudistus toi lisää turvallisuusvarusteita ja edistykselliset tietoviihdejärjestelmät. Kolmannen sukupolven mallia on valmistettu yli miljoona kappaletta.
FABIA-mallin koko olemassaolon aikana ŠKODA on systemaattisesti kehittänyt korin rakenteita. Uusimmassa sukupolvessa käytetään korin vääntöjäykkyyttä parantavia suurlujuusteräksiä ja kuumamuovattuja teräksiä. Uudessa Fabiassa käytetään osittain samoja alustan osia kuin ŠKODA Scalassa. Fabia on yksi ensimmäisistä kokoluokkansa autoista, jossa on säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt etupuskurin alaosassa. Tämä Octaviasta tuttu ratkaisu optimoi auton aerodynamiikkaa ja parantaa jäähdytyksen tehokkuutta.
Voimalinjat: neljä tehotaloudellista bensiinimoottoria
› Laaja moottorivalikoima, tehot välillä 59 kW (80 hv) ja 110 kW (150 hv)
› Kaikki moottorit lukeutuvat Volkswagen-konsernin uuteen EVO-moottorisukupolveen
Uuteen ŠKODA Fabiaan on tarjolla neljä bensiinimoottoria. Moottorivaihtoehtoja on siten enemmän kuin edeltäjämallissa, ja myös moottoreiden tehovaihtoehdot ovat runsaammat: nyt alkaen 59 kilowatista (80 hv) tehokkaimpaan 110-kilowattiseen (150 hv). Kaikki neljä moottoria lukeutuvat Volkswagen-konsernin uuteen EVO-moottorisukupolveen. Siten uusi FABIA on jopa 10 prosenttia taloudellisempi kuin edeltäjämalli.
Uuden ŠKODA Fabian moottoreista yksi on monipisteruiskutusmoottori (MPI) ja kolme TSI-suoraruiskutusmoottoreita. Alkaen-moottori on kolmisylinterinen 1.0 MPI, joka kehittää tehoa 59 kilowattia (80 hv). voima välittyy etupyörille uuden viisivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Uuden ŠKODA Fabian moottorit täyttävät pakokaasujen nykyisen Euro 6d -päästöstandardin vaatimukset.
1.0 TSI -moottoreissa uusi plasmapinnoite
Kahdessa EVO-sukupolven kolmisylinterisessä 1.0 TSI -moottorissa käytetään innovatiivista plasmapinnoitetta. Sylinteripinnat on jauhepinnoitettu ohuella, vain 150 mikrometrin (0,15 mm) paksuisella kerroksella. Tämä valmistustekniikka vähentää moottorin sisäistä kitkaa, mikä puolestaan laskee polttoaineen kulutusta pienentäen pakokaasupäästöä. Plasmapinnoite myös vähentää moottorin termistä kuormitusta lämmön tehokkaammalla jakautumisella palotiloissa. Moottori 1.0 TSI on teholtaan 70 kW (95 hv), ja sen yhteydessä käytetään viisivaihteista käsivalintaista vaihteistoa. Tehokkaamman 81-kilowattisen (110 hv) 1.0 TSI -moottorin yhteyteen vaihteistoksi on valittavissa joko kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.
Uusi tehokkain moottori 110 kW (150 hv)
Neljännen sukupolven myötä ŠKODA Fabian tehokkain moottori on myös uusi. Tämä nelisylinterinen 1.5 TSI -moottori kehittää tehoa 110 kilowattia (150 hv), ja sen yhteydessä autossa on aina seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Moottorissa on aktiivinen sylinterilepuutus (ACT), kuten muissakin tätä moottoria käyttävissä ŠKODA-malleissa. Kun moottorin kuormitus on kevyt, ACT automaattisesti ja kuljettajan huomaamatta lepuuttaa moottorin kaksi sylinteriä, mikä pienentää polttoaineen kulutusta. Kaikissa uuden ŠKODA Fabian TSI-moottoreissa on vakiona pakokaasun hiukkassuodatin, ja ne täyttävät pakokaasujen nykyisen Euro 6d -päästöstandardin vaatimukset.
Aerodynamiikka: taloudellisuutta parantavat ratkaisut
› Uudella ŠKODA Fabialla kokoluokkansa pienin ilmanvastuskerroin cd 0,28
› Säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt etupuskurin alaosassa
› Aerodynamiikan suunnittelussa hyödynnetty numeerista virtausdynamiikan simulointia
Aerodynaamisten yksityiskohtien tarkalla tutkimuksella ja suunnittelulla ŠKODA on merkittävästi onnistunut vähentämään uuden Fabian polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä. Edeltäjämalliin verrattuna ilmanvastuskerroin (cd) on pienentynyt arvosta 0,32 arvoon 0,28, ja tällä arvolla uusi FABIA on kokoluokkansa aerodynaamisin. Aerodynamiikan suunnittelussa on hyödynnetty erittäin tarkkoja CFD-simulaatioita (Computational Fluid Dynamics, numeerinen virtausdynamiikka).
Virtausdynamiikan osa-alue aerodynamiikka tutkii ilman ja sen läpi kulkevan kiinteän kappaleen välistä reaktiovoimaa ja vastusta. Aerodynamiikalla on autoteollisuudessa suuri merkitys. Mitä aerodynaamisempi auto on, sitä pienempi sen ilmanvastuskerroin on. Pienempi ilmanvastuskerroin pienentää liikuttamiseen tarvittavaa energiamäärää, mikä merkitsee pienempää polttoaineen kulutusta ja siten pienempiä pakokaasupäästöjä. Hyvät aerodynaamiset ominaisuudet vaikuttavat positiivisesti myös auton ajo-ominaisuuksiin. Aerodynamiikkaa on kehitetty CFD-simulaatioilla. Noin kolmen ja puolen vuoden aikana Škodan insinöörit tekivät yli 3 000 tällaista virtausdynamiikan numeerista simulaatiota. Entä seuraus? Fabialla on kokoluokkansa pienin ilmanvastuskerroin cd 0,28.
Säädeltävät jäähdytysilmasäleiköt säästävät jopa 0,2 l / 100 km ajettaessa 120 km/h nopeudella
Uudenlaisilla säädeltävillä jäähdytysilmasäleiköillä on suuri merkitys. Näissä etupuskurin alaosan säleiköissä on säädeltävät lamellit. Kun jäähdytysilmaa tarvitaan vähän, lamellit sulkeutuvat parantaen auton aerodynamiikkaa. Näin pystytään saavuttamaan jopa 0,2 litran polttoainesäästö 100 kilometrillä ajettaessa 120 tuntikilometrin nopeudella. Suurempaa jäähdytystehoa tarvittaessa tai autolla hetkeksi pysähdyttäessä järjestelmä avaa lamellit, jolloin moottoritilaan pääsee virtaamaan maksimimäärä ilmaa.
Perän noste selvästi pienempi ja pohjan laaja-alainen verhous
Noin kolmasosa autoon vaikuttavasta nosteesta aiheutuu perän ilmavirtauksen pyörteilystä. Siksi uudessa ŠKODA Fabiassa on aiempaa suurempi kattospoileri ja takayläkulmien ilmanohjaimet, jotka optimoivat ilman virtauksia auton perän alueella. Nämä osat on valmistettu muovista, jotta ne voidaan tehdä erittäin tarkasti. Myös ulkopeilikoteloiden tarkka aerodynaaminen muotoilu auttaa pienentämään ilmanvastusta ja ohjaamaan ilmavirtausta hallitusti perää kohti. Auton keulassa ilmavirtausta ohjaavat etupuskurissa olevat Air Curtain -ilmanohjaimet, jotka aerodynaamisesti yhdistyvät korin kylkiin ja pyöränkoteloihin. Koska pelkästään pyörät synnyttävät noin 25 prosenttia auton ilmanvastuksesta, Fabian vanteisiin on nyt saatavissa aerodynaamisesti optimoidut muoviset verhousosat. Auton pohja on nyt verhottu kahdellatoista levyllä aiemman kolmen sijasta. Pohjaverhous kattaa erityisesti aerodynamiikan kannalta kriittiset alueet kuten moottoritilan ja akseleiden alueet.
Turvallisuus: jopa yhdeksän turvatyynyä ja uudet avustinjärjestelmät
› Uudessa Fabiassa erinomainen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus
› Lapsiperheystävälliset lastenistuimien ISOFIX-kiinnikkeet ja Top Tether -yläkiinnitysvyöt saatavilla myös etumatkustajan istuimeen
› Ensimmäistä kertaa saatavissa ajoavustinkokonaisuus Travel Assist ja pysäköintiavustin
ŠKODA on uudessa Fabiassa jälleen kerran parantanut kuljettajan ja matkustajien turvallisuutta ja lisännyt tarjolla olevien avustinjärjestelmien määrää. Turvallisuuden ja mukavuuden varustuksessa on nyt mukana uusia avustinjärjestelmiä, joita aiemmin on käytetty vain suuremman ja kalliimman kokoluokan autoissa. Nyt saatavissa ovat esimerkiksi ajoavustinkokonaisuus Travel Assist ja pysäköintiavustin. Kuljettajan ja matkustajien suojana törmäyksen varalle voi olla jopa yhdeksän turvatyynyä. ŠKODA Fabiaan saa nyt lastenistuimien ISOFIX-kiinnikkeet ja Top Tether -yläkiinnitysvyöt myös etumatkustajan istuimeen. Hyvän aktiivisen ja passiivisen turvallisuustasonsa ansiosta ŠKODA FABIA on yksi kokoluokkansa turvallisimmista autoista.
Aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden ratkaisuissa ŠKODA hyödyntää uudessa Fabiassa Volkswagen-konsernin MQB-A0-perustekniikan suomia mahdollisuuksia. Tämän perustekniikan myötä autossa voidaan toteuttaa uusimmat passiivisen ja aktiivisen turvallisuuden avustinjärjestelmät ja korirakenne, jonka vääntöjäykkyys ja lujuus ovat erinomaiset. Korin rakenteissa ŠKODA käyttää suurlujuusteräksiä ja erikoiskarkaistuja kuumamuovattuja teräksiä.
Törmäyksessä kuljettajaa ja matkustajia suojaa peräti yhdeksän turvatyynyä. Vakiovarustukseen sisältyvät kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, ikkunaturvatyynyt ja etusivuturvatyynyt. Saatavissa ovat lisäksi kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt sekä lastenistuimien ISOFIX-kiinnikkeet ja Top Tether -yläkiinnitysvyö etumatkustajan istuimeen. Lastenistuimien ISOFIX-kiinnikkeet ja Top Tether -yläkiinnitysvyöt takaistuimissa ovat vakiovaruste. Siten tähän lapsiperheystävälliseen autoon on mahdollista kiinnittää turvallisesti jopa kolme lastenistuinta.
Travel Assist avustaa kuljettajaa ajon aikana ja lisää turvallisuutta
Uuteen Fabiaan tarjolla oleva ajoavustinkokonaisuus Travel Assist avustaa kuljettajaa ajon aikana ja lisää turvallisuutta. Järjestelmä kytketään toimintaan ohjauspyörän näppäimellä. Sen toiminnassa yhdistyvät ajonopeuden ja ajoetäisyyden edellä ajavaan vakiona jopa nopeuteen 210 km/h saakka pitävä mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) ja kaista-avustin. Järjestelmän avulla FABIA osaa tarvittaessa tehdä korjaavia ohjausliikkeitä omalla kaistalla pysyäkseen. Edelleen kehitetty Side Assist -kaistanvaihtovaroitin on myös saatavissa. Se varoittaa kuljettajaa jopa 70 metrin päästä takaviistosta lähestyvästä tai kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta ulkopeilikotelon sisäreunaan syttyvällä varoitusvalolla. Pysäköintiavustin etsii sopivaa pysäköintipaikkaa enintään ajonopeutta 40 km/h ajettaessa ja auttaa kuljettajaa auton pysäköimisessä. Järjestelmä näyttää autolle soveltuvan tasku- tai poikittaispysäköintiruudun, ja halutessaan kuljettaja voi antaa järjestelmän hoitaa auton ohjaamisen pysäköintiruutuun. Pysäköintiä avustaa lisäksi pysäköintijarruavustin, joka autoa pysäköitäessä tunnistaa esteet auton edessä tai takana ja tarvittaessa jarruttaa automaattisesti. Myös liikennemerkkien tunnistus ja näyttö on yksi Fabian uusista lisävarusteista.
Simply Clever: 13 uutta ja kätevää ratkaisua
› Uudessa ŠKODA Fabiassa voi olla Simply Clever -ratkaisuja peräti 43 – siis enemmän kuin koskaan aiemmin
› USB-C-liitäntä kattokonsolissa taustapeilin juuressa ja älypuhelintaskut takamatkustajille
› Etumatkustajan istuimen selkänoja eteen käännettävissä, monikäyttöinen säilytystasku hattuhyllyn alapuolella
ŠKODA on toteuttanut Fabiassa useita Škodalle tyypillisiä Simply Clever -ratkaisuja. Nyt neljännen sukupolven Fabian esittelyn myötä näitä käteviä ratkaisuja on tarjolla enemmän kuin koskaan aiemmin. Fabiassa esitellään peräti 13 uutta Simply Clever -ratkaisua, joista viisi on täysin uusia koko ŠKODA-automallistossa. Kaikkiaan tällaisia nerokkaita ratkaisuja on Fabiaan tarjolla peräti 43. Fabiasta löytyvät perinteiset ŠKODA-klassikot kuten renkaiden kulutuspintasyvyyden mittaustulkillinen jääraappa tankin luukun sisäpinnassa ja pysäköintilipun pidin A-pilarissa tuulilasin sisäpuolella. Etumatkustajan istuimen eteen kääntyvä selkänoja, monikäyttöinen säilytystasku hattuhyllyn alapinnassa, USB-C-liitäntä kattokonsolissa taustapeilin juuressa ja älypuhelintaskut takana matkustaville etuistuimien selkänojien taustoissa ovat nyt muista ŠKODA-automalleista löytäneet tiensä myös uuteen Fabiaan.
Jo monien vuosien ajan ŠKODA AUTO on helpottanut autojensa käyttöä asiakkaidensa arjessa näppärillä Simply Clever -ratkaisuilla, joita on jatkuvasti esitelty lisää. Uusi FABIA jatkaa tätä perinnettä. Nyt neljännen sukupolven myötä Fabiassa esitellään peräti 13 uutta ratkaisua, joista osa on nyt ensimmäisenä ŠKODA-automallina toteutettu Fabiassa. Michal Brejcha, ŠKODA AUTON markkinointituotepäällikkö: "Simply Clever -ratkaisut ovat olleet tunnettu osa ŠKODA-automerkkiä jo kahden vuosikymmenen ajan. Jokaisen ratkaisun perimmäinen tavoite on helpottaa ja auttaa asiakkaitamme käyttämään autoa omassa arjessaan. Asiakkaidemme toiveet ohjaavat meitä, ja me tutkimme ja kehitämme myös työkavereidemme arjesta kumpuavia ideoita. Neljännen sukupolven Fabian suhteen olemme erityisesti keskittyneet tekemään autosta monipuolisemman ja perheautona käytännöllisemmän toteuttamalla uusia Simply Clever -ratkaisuja; esimerkiksi etumatkustajan istuimen eteen käännettävän selkänojan ja hattuhyllyn alle monikäyttöisen säilytystaskun monenlaisille matkatavaroille".
USB-C-liitäntä kattokonsolissa taustapeilin juuressa kätevä tuulilasikameralle
Etumatkustajan istuimen eteen käännettävä selkänoja on saatavissa uuden Fabian Style-varusteluversioon. Tämä muista ŠKODA-automalleista tuttu varuste mahdollistaa pitkien esineiden kuljettamisen auton sisällä. Panoraamalasikaton irrotettavissa oleva aurinkosuojaverho suojaa liialliselta auringonpaisteelta ja parantaa siten matkustusmukavuutta. Hattuhyllyn alapintaan kiinnitetty monikäyttöinen säilytystasku hyödyntää muutoin yleensä vaille käyttöä jäävän tilan ja soveltuu vaikkapa takeille. Se kestää jopa 3,5 kilogramman painon ja voidaan tarvittaessa irrottaa. Kattokonsoliin taustapeilin juureen tarjolla oleva USB-C-liitäntä on tuttu muistakin nykyisistä ŠKODA-automalleista. Tästä liitännästä saa otettua virtaa esimerkiksi tuulilasikameralle, jolloin sen johto ei kulkeennu kuljettajan näkökenttää haitaten. ŠKODA Fabian uusia Simply Clever -ratkaisuja ovat myös takamatkustajien älypuhelintaskut, jotka ovat kätevästi ulottuvilla etuistuimien taustoissa.
Fabiaan saatavissa olevat uudet Simply Clever -ratkaisut:
- Etumatkustajan istuimen eteen käännettävä selkänoja
- Älypuhelintaskut etuistuimien selkänojien taustoissa
- Monikäyttöinen säilytystasku hattuhyllyn alapuolella
- USB-C-liitäntä kattokonsolissa taustapeilin juuressa
- Kokoon taittuva muunneltava tavaralokero tavaratilassa*
- Takaistuimien lukuvalon säätö myös edestä
- Irrotettava juomateline*
- Tavaratilassa kaksi koukkua Top Tether -kiinnitysvöiden ripustamiseen
- Kortti- ja kynäteline tavaralokerossa vaihdevivun etupuolella*
- Kortti- ja kynäteline hansikaslokeron kannen sisäpinnassa
- Juomatelineellinen tavaralokero keskikonsolin takaosassa*
- Panoraamalasikaton irrotettavissa oleva aurinkosuojaverho*
- Tavaratilan kuormausreunan suojus
*Ensimmäistä kertaa ŠKODA-automallissa
Lisätietoja:
Kari Aalo
Viestintäpäällikkö
+358 10 436 2112
kari.aalo@)skoda.fi
ŠKODA Mediasivut
skoda-storyboard.com
https://news.cision.com/fi/skoda
skoda.fi
skodamagazine.fi