Uuden sukupolven Kodiaq ja Superb äärikylmän testeissä napapiirillä

15. toukokuuta 2023. Uuden sukupolven Škoda Superb ja Kodiaq ovat selvittäneet kattavat kylmätestit napapiirin olosuhteissa. Autojen toiminnot, laatu ja kestävyys tutkittiin jopa 30 asteen pakkasessa. Näissä testeissä keskeistä oli varmistaa autojen vakaa ajettavuus ja matkustajien mukavuus jäätävissä olosuhteissa sekä luotettavuus kokonaisuutena pitkillä talviajomatkoilla. Näiden äärikylmien testien jälkeen uusien automallien kehitystyö jatkuu viimeiseen vaiheeseen. Neljännen sukupolven Superb ja toisen sukupolven Kodiaq julkistetaan tule-vana syksynä.
Kuva: Škoda Auto

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Johannes Neft:
"Testit mahdollisimman ankarissa ja todellisissa olosuhteissa säilyttävät tietokonesuunnittelun eduista huolimatta sijansa ratkaisevan tärkeänä osana uusien autojen suunnittelu- ja kehitystyötä. Laaja testiohjelmamme äärimmäisen kuumissa aavikko-olosuhteissa ja toisaalta äärimmäisen kylmissä napapiiriolosuhteissa takaa, että Škoda-asiakkaat voivat aina olosuhteista riippumatta luottaa autoonsa. Näiden testien perusteella pystymme mahdollisimman varhain tunnistamaan optimointia vaativat seikat ja parhaalla mahdollisella tavalla suunnittelemaan autoja, jotka täyttävät jokapäiväisen käytön vaatimukset."

Monitahoiset testit koskevat koko autoa
Äärimmäisessä kylmyydessä tehtävät laajat testit ovat osa uusien automallien normaalia suunnittelu- ja kehitystyöprosessia. Škoda Auto suorittaa tällaiset testit napapiirillä: tulevat neljännen sukupolven Škoda Superb ja toisen sukupolven Kodiaq ovat nyt osoittaneet hallitsevansa myös talven haasteet. Testiautojen jokainen osa-alue käytiin perusteellisesti läpi: alusta, kori, moottori, lämmitys ja sähköjärjestelmä.

Autojen selviytyminen lumisissa olosuhteissa
Automalliensa talviominaisuuksien takaamiseksi Škoda Auto tutkii lumen vaikutukset koriin, moottoritilaan ja ilmanottoon. Auton korin mekaanisten toimintojen sekä sähkölaitteiden pitää toimia moitteettomasti ja moottorin on käynnistyttävä ongelmitta kovissakin pakkasissa. Lisäksi ovet, konepelti, takaluukku ja polttoainetankin luukku, sekä ladattavissa hybrideissä latauspistorasian luukku pitää saada auki edellä mainituissa olosuhteissa.

Ajo-ominaisuuksien ja avustinjärjestelmien testit
Auton toimintaa tutkitaan todellisia tilanteita vastaavissa ajotesteissä ja monessa suhteessa – näistä esimerkkeinä auton selviytyminen loskaisella tiellä tai etu- ja takapuskurin kesto lumipenkkaan osuessa. Jäälohkareiden yli ajamisella testataan pyöräntuennan ja alustan kestävyyttä. Lisäksi testikuljettajat arvioivat autojen ajettavuutta ja avustinjärjestelmien toimivuutta jäisillä ja lumisilla teillä. He arvostelevat ajo-ominaisuuksia, ajamisen dynamiikkaa, nelivedon toimivuutta sekä jousituksen ja iskunvaimennuksen mukavuutta. He testaavat myös vaihteiston, lasinpyyhkimien ja lasinpesimen moitteettoman toiminnan. Autojen valot testataan yöajoissa, ja myös auton jäästä jäykistyneiden osien akustiset ominaisuudet tutkitaan. Ladattavien hybridimallien korkeajänniteakkuja ladataan jääkylminä, jonka jälkeen testataan auton toimintamatka sähköllä. Autojen talvikelpoisuuden huolellinen tutkiminen merkitsee testikuljettajille kymmenien tuhansien kilometrien ajamista.

Sisätilan toimintojen testaus
Laajat talvitestit sisältävät myös auton sisätilan monien toimintojen testaamisen: esimerkiksi lämmityslaitteen teho erittäin kylmissä ulkolämpötiloissa ja sisätilan lämpömukavuus. Testikuljettajat tarkastavat myös lasien huurteenpoiston toiminnan. Lisäksi he testaavat istuimien, ohjauspyörän, ulkopeilien, tuulilasin ja takalasin lämmityksen toimivuuden ääriolosuhteissa. Myös lisälämmityslaitteen teho ja toiminta testataan. Testikuljettajat tutkivat myös, miten nopeasti tietoviihdenäyttö reagoi ja toimii, kun auton sisälämpötila on laskenut reilusti pakkasen puolelle.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki