Tuotannosta ja logistiikasta vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Michael Oeljeklaus: “Tuotannon käynnistäminen on erityinen vaihe, johon valmistaudumme aina pikkutarkasti. Tänään juhlimme uuden Fabian valmistamisen aloitusta. Olemme investoineet tehtaan uudistuksiin ja tuotannon automaation kasvattamiseen 110 miljoonaa euroa. Nyt sen kannattavuus näkyy: on upeaa nähdä kaiken sujuvan sulavasti, kun koneiston kaikki osat toimivat täydellisesti yhdessä. Haluan kiittää kaikkia erinomaisesta työstä, ja koen suurta iloa, että panostuksemme mahdollistaa Fabian menestyksen jatkumisen".
ŠKODA Fabiat valmistetaan rinnan samalla linjalla SCALA- ja KAMIQ-mallien kanssa. Tuotannon käynnistämisen valmisteluissa ŠKODA mukautti kokoonpanolinjan sekä peltiosaprässäämön ja korien hitsauslinjan. Robotit hoitavat valmistamisen monimutkaisista ja fyysisesti raskaista vaiheista nyt entistä useamman, mikä on lisännyt automaatioastetta.
Vuonna 1999 esitelty Fabian ensimmäinen sukupolvi menestyi mainiosti pienten perheautojen kokoluokassa: sitä valmistetiin yli 1,7 miljoonaa kappaletta. Vuonna 2007 esiteltyä toista sukupolvea tehtiin myös yli 1,7 miljoonaa. Kun mukaan lasketaan vuonna 2014 esitelty kolmas sukupolvi, asiakkaille on toimitettu kaikkiaan yli 4,5 miljoonaa Fabiaa.
Vahvasti tunteisiin vetoava muotoilu ja korin uudet mittasuhteet saavat uusimman sukupolven ŠKODA Fabian näyttämään mielenkiintoiselta. Ensimmäistä kertaa ŠKODA FABIA pohjautuu nyt Volkswagen-konsernin MQB-A0-perustekniikkaan, minkä ansiosta auton turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia on pystytty kohentamaan merkittävästi. FABIA on nyt ensimmäisen kerran yli nelimetrinen (4 108 mm), ja leveyttä sillä on 1 780 millimetriä, joten FABIA on kasvanut entistäkin tilavammaksi. Jo aiemminkin tämän kokoluokan autojen suurin tavaratila on suurentunut 50 litralla 380 litraan.
Uusi FABIA on etuvetoinen, ja vaihteistona on joko käsivalintainen vaihteisto tai seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Moottorivalikoima käsittää neljä Volkswagen-konsernin nykyisen EVO-sukupolven moottoria, joissa yhdistyvät pienet pakokaasupäästöt, entistä parempi taloudellisuus ja vahvempi dynaamisuus. Ilmanvastuskertoimellaan 0,28 uusi FABIA tekee tämän kokoluokan autojen ennätyksen. Tarjolla on myös kattava valikoima avustinjärjestelmiä, joita aiemmin on saanut vain kalliimman hintaluokan autoihin.