Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Johannes Neft: "Uuden ŠKODA Fabian viiden tähden tulos Euro NCAP -törmäysturvallisuustesteissä osoittaa jälleen kerran vahvaa sitoutumistamme asiakkaidemme ja myös kaikkien muiden tienkäyttäjien turvallisuuden parantamiseen. Olemme ylpeitä, että vuoden 2008 jälkeen jokainen uusi ŠKODA-automalli on saanut parhaan mahdollisen testituloksen. Uusi FABIA on nyt toinen automallimme, joka on yltänyt siihen testikriteerien tiukentamisen jälkeen. Siirryttyämme MQB-A0-perustekniikkaan voimme nyt tarjota Fabiaan lukuisia suuremmista autoista tuttuja turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä, ja siten olemme pystyneet parantamaan tämän suositun automallimme turvallisuutta entisestään".
Uusi ŠKODA FABIA sai erinomaiset tulokset kattavissa ja puolueettomissa Euro NCAP -törmäysturvallisuustesteissä. Neljännen sukupolven FABIA sai 78 prosenttia maksimipistemäärästä testeissä, joiden arviointikriteerejä tiukennettiin vuonna 2020. Tuloksellaan FABIA on yksi kokoluokkansa turvallisimmista autoista. FABIA sai 85 prosenttia aikuisten suojauksen maksimipisteistä ja 81 prosenttia lasten turvallisuuden pisteistä. Siten Fabian tulos näissä arviointikohteissa oli erityisen hyvä. Uuden Fabian erinomaiset testitulokset jatkavat ŠKODA AUTON vakuuttavaa sarjaa: vuoden 2008 jälkeen kaikki Škodan 14 uutta automallia ovat saaneet täyden viiden tähden luokituksen.
Uuteen ŠKODA Fabiaan on saatavissa jopa yhdeksän turvatyynyä. Kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt ovat ensimmäistä kertaa tarjolla Fabiaan. ISOFIX-kiinnikkeet ja TopTether-yläkiinnityspisteet lastenistuimien turvalliseen kiinnittämiseen ovat vakiovarusteena ulommilla takaistuinpaikoilla ja etumatkustajan istuimella. Erittäin vääntöjäykän korin kantavista rakenteista lähes 80 prosenttia on valmistettu suurlujuusteräksistä. MQB-A0-perustekniikan ansiosta Fabiaan on nyt voitu integroida useita edistyksellisiä avustinjärjestelmiä. Niihin lukeutuu mukautuvan vakionopeuden säätimen ja mukautuvan kaista-avustimen sisältävä ajoavustinkokonaisuus Travel Assist, joka osaa avustaa auton pituus- ja sivuttaissuuntaisessa ohjaamisessa. Muita avustinjärjestelmiä ovat ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist, sekä auton pysäköimistä helpottamaan tarjolla olevat pysäköintiavustin ja peruutuskamera.
Törmäysturvallisuustestit suorittava European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) perustettiin vuonna 1997. Sen perustajajäseniin kuului liikenne- ja kuljetusministeriötä, autoilujärjestöjä, vakuutusyhdistyksiä ja tutkimuslaitoksia kahdeksasta Euroopan maasta. Belgian Leuvenissa sijaitseva tutkimuslaitos suorittaa uusien automallien törmäystestit ja arvostelee niiden perusteella autojen aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden. Vuosien mittaan testikriteerejä on toistuvasti tiukennettu, ja nykyisiin testeihin sisältyy useita erityyppisiä törmäystilanteita. Alun perin arvostelu perustui yksinomaan kolaritestien tuloksiin, mutta nykyisin kokonaisarvostelussa huomioidaan painotetusti myös aktiivisen turvallisuuden järjestelmät ja saatavissa olevat ajoavustinjärjestelmät.