Kaikki TGS Worldwiden kuljettajat löysivät välittömästi hyvän otteen ajamiseen, vaikka olosuhteet olivatkin odotettua vaativammat. Sora alkoi pilkistää jo toisella ajokerralla jäisen tiepohjan läpi.
Kun EK-kilometrejä on takana noin 62, pitää WRC3 –luokan kärkipaikkaa Emil Lindholm. ŠKODA-kuljettaja myönsi MM-rallin vaatimusten olevan huomattavan erilaisia, kuin tavallisesti kotimaisin voimin ajettavassa Arctic Lapland Rallyssa.
- En pystynyt hyödyntämään mitään SM-rallien opeista. Päivä on nyt pulkassa, ja johdamme luokkaamme, mikä on hyvä juttu. Auto pohjaa näissä olosuhteissa koko ajan, mutta asetelma huomiseen on hyvä.
Teemu Asunmaa juhli tammikuussa perinteisen, SM-arvoisen Arctic Lapland Rallyn voittoa, ja aloitti nytkin erittäin hyvin. Asunmaa pitää avauspäivän kahden erikoiskokeen jälkeen WRC3 –luokan toista sijaa. Eroa kärjessä pyyhältävään Lindholmiin on 10,9 sekuntia.
- Paljon soraa oli jo tullut näkyviin. Eturenkaat loppuivat jo viitisen kilometriä ennen maalia. En oikein tiennyt, mikä olisi ollut hyvä vauhti tulla, joten välillä otin varman päälle, ja välillä taas kiristin vauhtia.
Risteyksen pitkäksi ajaminen avauserikoiskokeella toi Mikko Heikkilälle muutamia lisäsekunteja. Viides sija WRC3 –luokassa ja 34,9 sekunnin ero kärkeen ovat kuitenkin mainio lähtökohta pitkälle lauantain lenkille.
- Toinen erikoiskoe sujui jo vähän paremmin, vaikka renkaat alkoivat jo loppua. Se taitaa olla sama juttu kaikille, joten täytyy vain parantaa ajamista. Hieman tökkimällä tulee vielä.
Arctic Rally Finlandissa ajetaan lauantaina kuusi erikoiskoetta.
WRC3 -luokan tilanne EK2/10 jälkeen
- Emil Lindholm - Mikael Korhonen, ŠKODA Fabia R5 33.38,9
- Teemu Asunmaa - Marko Salminen, ŠKODA Fabia R5 +10,9
- Egon Kaur - Simm Silver, Volkswagen Polo R5 +21,3
- Eerik Pietarinen - Antti Linnaketo, ŠKODA Fabia R5 +33,7
- Mikko Heikkilä - Topi Luhtinen, ŠKODA Fabia R5 +34,9