Škoda Motorsport Suomi näkyy Suomen MM-rallireitillä ja kilpailun oheistapahtumissa

Jyväskylä, 30. heinäkuuta 2024. Škoda Motorsport Suomi lähtee torstaina käynnistyvään Suomen MM-ralliin kuljettajakolmikolla Lauri Joona, Teemu Asunmaa ja Tuukka Kauppinen. Škoda on myös kolmatta vuotta perättäin Suomen MM-rallin virallinen automerkki, ja se näkyy rallireitillä sekä Jyväskylässä monin eri tavoin.
Kuva: Merita Mäkinen / Meritapix

Škoda Motorsport Suomen rallitiimistä Suomen MM-ralliin starttaavat WRC2-luokan MM-pisteissä viidentenä ajavat Lauri Joona ja Janni Hussi, Teemu Asunmaa ja Ville Mannisenmäki sekä tiimin junioriohjelmaan kuuluvat 17-vuotias Tuukka Kauppinen ja hänen kakkosohjaajansa Veli-Pekka Karttunen. Kolmikko kilpailee kotirallissaan WRC2-luokan Škoda Fabia RS Rally2 -kalustolla.

Škoda Motorsport Suomen tiimi starttaa reitille luottavaisena. Joonalla ja Kauppisella on taustalla onnistuneet testirallit, jotka ajettiin viime viikonloppuna Tampereen ympäristössä. Menestyksekäs HYAcenter-ralli päättyi Joonan voittoon.

Suomen MM-rallin WRC2-luokassa kilpailee kaikkiaan 18 Škoda-autokuntaa. Lähtöviivalla ovat muun muassa WRC2-luokan MM-sarjan johdossa ajava ja Suomen MM-rallissa WRC2-luokan voittoa puolustava Toksport WRT:n Oliver Solberg sekä hänen tiimikaverinsa Gus Greensmith. Viron Škoda-kuljettaja Robert Virves kuuluu luokan ennakkosuosikkien joukkoon, kuten myös Irlannin Joshua McErlean sekä Ranskan Pierre-Louis Loubet.

Lisäksi Škoda Motorsport Suomen ohella suomalaiskuljettajista Škodalla rallissa kilpailevat Anssi Rytkönen ja Mikael Korhonen, Tommi Jylhä ja Kimmo Nevanpää sekä Juha Liimatainen ja Timo Hantunen.

Suomen MM-rallin virallinen automerkki Škoda näkyy rallin aikana muun muassa kilpailuorganisaation eri tehtävissä, kuten reittiä ennen kilpailijoita kiertävänä 0-autona. Škoda on näkyvästi esillä rallin kilpailukeskuksessa Paviljongissa sekä ralliareenoilla Ruuhimäki ja Laajavuori. Ouninpohjan ralliareena kantaa nimeä Secto / Škoda Areena. Nähtävillä on Škodan uutuusmalleja, kuten ladattavat Kodiaq ja Superb. Škodan maahantuoja Helkama-Auto Oy tarjoaa myös rallikansalle perinteiset rallimakkarat, mutta millä erikoiskokeilla? Se selviää rallin aikana.

Tämän vuoden Suomen MM-rallin tapahtumat käynnistyvät torstaiaamuna Ruuhimäellä ajettavalla testierikoiskokeella. Rallin ensimmäinen erikoiskoe on vuorossa torstai-iltana Harjulla. Jyväskylässä ajetaan kaiken kaikkiaan 20 erikoiskoetta ja 306.69 EK-km. Ralli päättyy sunnuntaina Jyväskylän Laajavuoren Power Stage-erikoiskokeeseen (8.77 km), jolle ensimmäinen kilpailija starttaa klo 13.15.

#24 Lauri Joona – Janni Hussi, Škoda Fabia RS Rally2:

”Mukava lähteä erinomaisesti sujuneen testirallin jälkeen kilpailemaan kauden kohokohtaan Suomen MM-ralliin. Tampereen rallissa pääsin kokeilemaan muutamia eri säätöjä. Nyt tiedän, minkälaisilla säädöillä kannattaa lähteä hyväpintaiselle puhtaalle tielle ja toisaalta myös kuluneelle tielle. Tärkeintä on, että auton säädöt tukevat ajotyyliäni, jotta saisin mahdollisimman hyvän ulostulovauhdin mutkista”.

”Tarjolla on komeita pätkiä. On Myhinpäätä, Ouninpohjaa, Ruuhimäkeä ja Päijälää – sellainen kattaus, että kelpaa lähteä nautiskelemaan. Yleensä parhaimmat tulokset tulevat, kun vain rennosti laskettelee menemään. Siihen tähdätään. Edessä on kuitenkin yksi kauden kovimmista WRC2-ralleista. Kovaa saa mennä, jos aikoo kärjessä ajaa. Viime viikonlopun valmistautuminen vei meitä oikeaan suuntaan. Ehjä ja virheetön kisa, siihen pyritään”, Joona summaa.

#41: Teemu Asunmaa – Ville Mannisenmäki, Škoda Fabia RS Rally2:

”Kaikki on valmista tulevaan. Reitti on hieno, nopea ja hyvä. On uutta pätkää ja uusia osuuksia. Tällä kertaa pehmoiset pikkutieosuudet loistavat muutamaa osuutta lukuun ottamatta poissaolollaan. Pääsääntöisesti mennään isoa kovaa koko ajan, ja se käy kyllä meille. Viron EM-rallista haimme tuntumaa kovavauhtisiin teihin”.

”Eniten odotan Ouninpohjaa ja Myhinpäätä. Hienot pätkät ajaa. Ouninpohja pitkänä (32.98 km) on varmasti hieno kokemus. Myös Päijälä on perushyvä EK. Tavoite on haastaa kärkimiehiä ja erityisesti itseni, että saisin ajettua todella hyvän kisan. Siihen olisin tyytyväinen. Jännä nähdä, mitä vauhtia kisassa lähdetään menemään. Taso WRC2-luokassa on aika raaka. Viiden nippuun ajaminen vaatii virheettömän kisan”, Asunmaa muistuttaa.

#48 Tuukka Kauppinen – Veli-Pekka Karttunen, Škoda Fabia RS Rally2:

”Tampereen testiralli sujui hyvin. Ensimmäisen EK:n rengasrikko oli harmittava, mutta sen jälkeen ralli sujui suunnitelmiemme mukaisesti eli nousujohteisesti. Autosta jäi hyvä fiilis. Se toimi kaikin puolin hienosti. Emme käyttäneet Tampereella ainoatakaan uutta rengasta vaan ajoimme koko kilpailun käytetyillä renkailla. Siksi rallin lopussa renkaat tuntuivat jo melko liukkailta”.

”Nyt keskitymme tulevaan. Taktiikkamme on sama kuin Tampereella: ei turhia riskejä ja nousujohteisella ajolla kohti maalia. Keräämme kokemusta matkaamme. Myhinpäätä odotan. Se on hieno tie, mutta ei sieltä helpoimmasta päästä. En ole aiemmin päässyt rallissa sitä ajamaan. Ouninpohja on pitkä ja vaativa pätkä. Se on meille varmasti koko rallin isoin haaste. Kiva lähteä ensimmäiseen Suomen MM-ralliini. Asun Laukaalla ja olen seurannut tätä rallia koko ikäni penkalta ja nyt pääsen itse sen ajamaan”, Kauppinen hymyilee.

Tulospalvelu ja MM-pistetilanne: www.wrc.com

Koko lehdistötiedote on luettavissa myös sivun oikean laidan PDF-tiedostosta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki