Ralli SM-sarjan kauden toinen osakilpailu Arctic Lapland Rally, tuttavallisemmin Tunturiralli, järjestetään 59. kerran Rovaniemellä ja tällä kertaa poikkeuksellisesti tammi-helmikuun vaihteessa. Perinteisestä talvirallista on jaossa kauden toiset, mutta samalla ensimmäiset korotetut SM-pisteet.
Rallijärjestäjät ovat rakentaneet kilpailijoille kaksipäiväisen reitin, joka käsittää aikaisemmilta vuosilta tutuksi tulleita erikoiskokeita sekä uusiakin tuttavuuksia. Ensimmäinen kilpailijapari starttaa perjantaina Rovaniemeltä käynnistyvään kilpailuun klo 11 alkaen. Rallin avauspäivän ohjelmassa on viisi erikoiskoiskoetta, yhteispituudeltaan 75,50 km. Kilpailu jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 124,45 km.
Rallin pisin (32,65 km) Sarriojärven EK ajetaan lauantai-iltapäivällä kahdesti. Erikoiskokeiden välissä ajetaan kaksi uutta erikoiskoetta Kemijärvellä, joista Kemijärven yleisö-EK (2,27 km) ajetaan kaupungin keskustan tuntumassa Pöyliöjärven rantaa mukaillen.
Rallin keskitetty huoltoalue sijaitsee Mäntyvaaran raviradalla Rovaniemellä ja lauantai-iltapäivällä Kemijärven keskustan alueella. Rallin maaliin Rovaniemen Lordiaukiolle ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan lauantai-iltana alkaen klo 20.16.
Helkama-Auton tukemilla Škodilla on voitettu seitsemän viimeisintä SM1-luokan mestaruutta. Škoda on tälläkin kertaa kilpailussa vahvasti edustettuna. Mukana on kaikkiaan kymmenen Škoda Fabia R5/Rally2-autokuntaa. Lähtönumerolla #3 reitille Škodalla starttaavat Škoda Motorsport Suomen Teemu Asunmaa ja Ville Mannisenmäki, jotka puolustavat Rovaniemellä rallin voittoa sekä SM1-luokan Suomen mestaruutta. Lähtönumerolla #5 reitille lähtee Asunmaan tallikaveri Lauri Joona yhdessä Janni Hussin kanssa. Vuosi sitten Joona ajoi napapiirillä Škodallaan kolmanneksi.
Škoda on myös Arctic Lapland Rallyn virallinen automerkki. Yhteistyösopimuksen myötä rallijärjestäjällä on käytössään Škodan toimittamia autoja ja Škoda näkyy vahvasti tulevan Arctic Lapland Rallyn erikoiskokeilla.
"Yhteistyömme ralliautoilun Suomen MM-osakilpailun Secto Rally Finlandin sekä Arctic Lapland Rallyn kanssa sopivat toimintaamme luontevasti. Koska moottoriurheilu on osa päämiehemme Škodan DNA:ta, olemme ylpeitä siitä, että voimme olla mukana suomalaisilla perinteikkäillä lumi- ja soraerikoiskokeilla, jotka tunnetaan ympäri maailmaa ja joilla nähdään varmasti myös kymmeniä nelivetoisia Škoda Fabia-ralliautoja", Škodaa maahantuovan Helkama-Auton Head of Communications Kari Aalo toteaa.
SM Arctic Lapland -ralliin starttaa kaikkiaan 124 autokuntaa.
#3 Teemu Asunmaa – Ville Mannisenmäki Škoda Fabia RS Rally2:
”Mietin tässä, että en ole ehkä koskaan aloittanut rallikauttani helmikuussa. Mutta parempi myöhään, kun ei ollenkaan. Ajoin marraskuussa aika paljon rengastestiä, joulukuun pyhitin vapaaksi ja tammikuussa ajoin kaksi testiä ja yhden 0-autokeikan. Škodamme on hyvässä iskussa ja olen valmistautunut kauden aloitukseen mielestäni hyvin”.
”Neljät poronsarvet ovat jo palkintokaapissani, ja viidensiä lähdemme hakemaan. Se (voitto) ei tietysti ole koskaan helppo ajaa. Olen menestynyt Rovaniemellä usein, mutta joukkoon mahtuu myös niitä pettymyksen hetkiäkin. Tunturiralli on ollut meille sellainen joko/tai-kilpailu. Kilpailu SM1-luokan voitosta on taas pykälän aiempaa kovempaa. Reitille on tullut vähän uuttakin pätkää. Myös formaatti on hieman muuttunut, kun rallissa ajetaan metsäerikoiskokeita poikkeuksellisesti kahteen kertaan. Se muuttaa aika paljonkin tilannetta. Veikkaan, että rengastaktiset ratkaisut vaikuttavat aika paljon lopputulokseen”, Asunmaa toteaa.
#5 Lauri Joona – Janni Hussi Škoda Fabia RS Rally2:
”Hyvä fiilis lähteä uuteen kauteen. Janni (Hussi) istuu uutena kakkosohjaajani vierelläni ja yhteistyömme on lähtenyt erinomaisesti käyntiin. Tänä vuonna panostamme enemmän MM-sarjan puolelle, joten koemme Tunturirallin enemmän Ruotsin MM-ralliin tähtäävänä testikisana. Totta kai yritämme ajaa kovaa, mutta aiomme säätää autoamme kisan aikana, ja sitä emme normaalisti rallin aikana tee”.
”Tunturiralli on aina sellainen spesiaalikilpailu. Ennen tätä kautta olen aloittanut aina SM-sarjan ensimmäisestä osakilpailusta, joten nyt on vähän erikoinen tilanne, kun kausi käynnistyy toisesta osakilpailusta. Ajan tänä vuonna vain kaksi SM-rallia, toisen niistä kesäkauden aikana. Vuosi sitten edessäni oli ensimmäinen rallini Rally2-luokan autolla. Nyt jo tiedän, mitä on odotettavissa. Olen ainakin tehnyt paljon töitä sen eteen, että kaikki menee hyvin ja että olen kuljettajana vuodessa kehittynyt. Mielelläni ajaisin sekä MM- että SM-sarjaa, mutta se ei vain ole mahdollista. Rovaniemellä tähtäämme ensisijaisesti mahdollisimman hyvällä sijoituksella rallin maaliin ja pyrimme rakentamaan automme Ruotsia varten viimeisen päälle iskuun”, Joona summaa.
Tulospalvelu ja SM-pisteet:
Rallin SM-sarja: www.rallism.fi