Teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Johannes Neft: "Me toimimme yrityksemme perustajien Laurinin ja Klementin jo vuonna 1895 lausuman mukaisesti: vain paras on kyllin hyvää asiakkaillemme. Siksi me viemme automme äärirajoille, simuloimme ja testaamme kaiken, mitä asiakkaamme voivat autollaan kohdata. Autoillamme ajettiin reilusti yli miljoona kilometriä kaupunkiliikenteessä, maanteillä ja moottoriteillä muutaman kuukauden kuluessa – matka, johon keskivertoasiakas tarvitsee 40 vuotta."
Škoda Auton laadunvarmistuksesta vastaava johtaja Florian Weymar lisää: "Ennen sarjatuotannon aloittamista tutkimme ja testaamme noin 7 000 erilaista osaa ja komponenttia. Armoton testiohjelmamme antaa meille tarkan käsityksen kunkin osan kestävyydestä ja laadusta. Näiden äärimmäisten testien avulla saamme ratkaisevaa tietoa esimerkiksi lämpötilojen vaikutuksesta ja jopa maalien ja viimeistelymateriaalien kestävyydestä. Olemme sitoutuneita tunnistamaan puutteita ja ryhtymään kaikkiin tarvittaviin muutosratkaisuihin."
Uuden mallisukupolven autojen kaikkien komponenttien syvälliset testit
Uuden mallisarjan ensimmäiset virtuaaliset testit aloitettiin noin neljä vuotta ja todellisten olosuhteiden testiajot kaksi vuotta ennen mallisarjan esittelyä. Testeissä paneudutaan tutkimaan auton laatu ja kestävyys kokonaisuutena – alustasta koriin, voimalinjasta sähköjärjestelmään – ja varmistetaan kaiken luotettava toiminta rankimmissakin olosuhteissa. Lisäksi auton monet yksittäiset komponentit ja järjestelmät, kuten uusi DCC Pro ja uudet huipputason Matrix LED -ajovalot, testataan myös erikoiskoepenkeissä ja laboratoriossa.
Äärimmäisyyksien kohtaaminen: arktinen kylmyys ja aavikon kuumuus
Ensiesittelyn lähestyessä uuden sukupolven Superb ja Kodiaq testattiin äärimmäisissä sääolosuhteissa. Näissä testiajoissa autot joutuivat pohjoisen napapiirin jäätävään jopa ‒30 asteen kylmyyteen ja Espanjassa, Afrikassa ja Arizonan autiomaassa lähes +50 asteen lämpötilaa hipovaan helteeseen. Testien analysoinnit paljastivat myös yksityiskohtia esimerkiksi uuden lataushybridivoimalinjan lämpökäyttäytymisestä.
Testien painopisteinä myös perävaunun vetäminen ja korkeajänniteakun lataaminen
Itävallan tunnetulla Grossglockner-alppitiellä Superb ja Kodiaq osoittivat kykynsä perävaunun vetoautoina. Vuoristotietesteissä, joissa ne kohtasivat 13 prosentin nousuja, saatiin arvokasta tietoa esimerkiksi jarrujen tehosta ja lämmönhallinnasta. Koska kummastakin uutuusmallista tulee tarjolle myös jopa 100 kilometrin sähkötoimintamatkaan (WLTP) yltävä ladattava hybridi, Škoda tutki myös erilaisia latausvaihtoehtoja ja latausinfrastruktuureja.
Kun intensiivinen testiohjelma on nyt saatu päätökseen, kummatkin uudet mallit ovat valmiit kansainväliseen ensiesittelyynsä. Uuden sukupolven Superb ja Kodiaq sijoittuvat Škodan asiakkaiden monia erilaisia mieltymyksiä ja autonkäyttötarpeita täyttävän laajan automalliston yläpäähän.