Myynnistä ja markkinoinnista vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Martin Jahn: "Enyaq-mallistomme on auttanut meitä vauhdittamaan sähköiseen autoiluun siirtymistä – jo vuoden 2023 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana toimitimme asiakkaille noin 55 000 Enyaqia, mikä on yli 47 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tämä suosio motivoi meitä myös Enyaqin edelleen kehittämisessä. Uuden vuosimallin myötä tuomme myyntiin Enyaq L&K -malliversion, esittelemme tehokkaammat ja taloudellisemmat moottorit sekä uuden ohjelmistoversion, jonka myötä tietoviihdejärjestelmän käyttö on entistäkin intuitiivisempaa."
Lisää tehoa, pidempi toimintamatka ja uuden brändi-identiteetin mukaiset yksityiskohdat
Vuosimallin 2024 myötä Enyaqin tehokkaammat ja taloudellisemmat 85- ja 85x-mallit korvaavat aiemmat 80- ja 80x-mallit. Sporttisten RS-mallien lailla näissä uusissa tehokkaammissa voimalinjoissa on taka-akselilla edistyksellinen synkronisähkömoottori, jolla auto yltää huippunopeuteen 180 km/h. Enyaq 85 -mallissa on aiempaan Enyaq 80 -malliin verrattuna maksimitehoa 60 kW enemmän eli nyt 210 kW*. Nelivetoisen Enyaq 85x -mallin maksimiteho on myös 210 kW*, mikä on 15 kW edeltäjämallia enemmän. Enyaq RS:n maksimiteho on nyt 250 kW* (30 kW aiempaa enemmän). Optimoidun akun ja edistyksellisemmän lämmönhallinnan ansiosta Enyaq 85 -katumaasturin toimintamatka on kasvanut jopa yli 560 kilometriin (WLTP) ja Coupéssa jopa yli 570 kilometriin (WLTP). Enyaq-malliston alkaen-malli 60 ei muutu teknisesti. Vuosimallista 2024 alkaen kaikkien Enyaq-mallien takaluukun tekstilogo ja muut logot ovat Škodan uuden brändi-identiteetin mukaiset, ja mallimerkinnöissä aiemmin esiintynyt iV-lyhenne jää pois.
Nelivetoisten mallien suurempi maksimilatausteho ja lyhyemmät latausajat
Nelivetoisten mallien Enyaq 85x ja Enyaq RS maksimilatausteho on nyt entistä suurempi: tasavirtalataus (DC) pika- ja suurteholatausasemista on mahdollista jopa 175 kilowatin maksimiteholla. Tällä teholla 82 kilowattitunnin (77 kWh netto) korkeajänniteakun lataus 10 % varaustasosta 80 % varaustasoon kestää vain 28 minuuttia – 8 minuuttia (22 %) aiempaa vähemmän. Takavetoisten Enyaq 85 -mallien suurin maksimilatausteho on edelleen 135 kW.
Uusi ME 4 -ohjelmisto tuo lisää toimintoja
Enyaq-malliston uusi ohjelmisto tukee nyt akun esilämmitystoimintoa. Talviolosuhteissa esilämmitystoiminto lämmittää akun tasavirtalatausta (DC) varten ja optimoi siten latausnopeutta jopa 22 prosentilla. Lisäksi ohjelmiston uusi käyttöliittymä on rakenteeltaan entistäkin helppokäyttöisempi. Käyttöliittymään voidaan määrittää pikavalintapainikkeet auton useimmin käytetyille asetuksille ja sovelluksille. Navigointijärjestelmässä on uusi karttagrafiikka ja suurempi kartta-ala. Auton ohjelmiston muihin uusiin toimintoihin sisältyy avaimettoman keskuslukituksen ja käynnistyksen (KESSY) Walk Away -toiminto. Se lukitsee auton keskuslukituksen automaattisesti, kun kuljettaja avain mukanaan poistuu auton läheltä.
Ylellinen ja runsaasti varusteltu Enyaq L&K
Enyaq L&K sijoittuu Enyaq-malliston huipulle. Tämä muistakin Škoda-automalleista tunnettu huippuvarustetaso on vakiovarusteiltaan erittäin runsas. Varustus sisältää esimerkiksi Matrix LED -ajovalot, LED-takavalot dynaamisin vilkuin sekä 131 ledillä valaistun Crystal Face -etumaskin. Enyaq L&K -malliin on saatavilla 20- tai 21-tuumaiset kevytmetallivanteet. Puskureita, perän diffuusoriosaa ja ulkopeilikoteloita koristavat Platinum Grey -väriset yksityiskohdat. Sivuhelmasuojukset ovat korin väriset. L&K-varustetason etuistuimissa on muistillinen sähkösäätö sekä tuuletus- ja hierontatoiminnot. Istuimien pääntukiin on kirjailtu L&K-logot.