Tuotannosta ja logistiikasta vastaava Škoda Auton johtoryhmän jäsen Michael Oeljeklaus: "Akustot ovat ratkaisevan tärkeitä komponentteja, jotta sähköllä liikkumiseen siirtyminen onnistuu odotetusti. Tämänkertainen juhlan aihe, puoli miljoonaa Škodan valmistamaa akustoa MEB-perustekniikan sähköautoihin ja ladattaviin hybridiautoihin, on hieno saavutus: se kertoo sekä Volkswagen-konsernin luottamuksesta meidän osaamiseemme että sitoutumisestamme autoilun sähköistymiseen. Ja lähitulevaisuudessa tulemme vaihtamaan entistäkin suuremmalle vaihteelle: käynnistämme toisen kokoonpanolinjan ja nostamme päivittäistä akustojen tuotantokapasiteettiamme. Siten noudatamme selkeää tiekarttaamme tavoitteena vahvistaa Tšekin tasavallan asemaa yhtenä autoteollisuuden ja autoilun sähköistymisen keskuksena."
Ladattavien hybridimallien akustoja tehty jo syyskuusta 2019 alkaen
Škodan sekä konsernimerkkien Audi, Seat ja Volkswagen ladattavien hybridimallien akustoja on valmistettu Škodan päätehtaalla syyskuusta 2019 alkaen. Viidenkymmenen hengen työvuoro työskentelee noin 2 000 neliömetrin tehdashallissa. Heidän apunaan on 13 täysautomaattista robottia esimerkiksi erityisen painavien komponenttien käsittelyssä. MQB-perustekniikan ladattaviin hybridimalleihin valmistuu akusto 86 sekunnin välein. Tuotantolinjalta valmistuva akusto painaa noin 130 kg.
Sähköautojen MEB-akustojen tuotanto käynnistyi toukokuussa 2022
Škoda Auto käynnisti akustojen valmistamisen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvan MEB-perustekniikan automalleihin toukokuussa 2022. Tällaisten akustojen bruttokapasiteetti on 55, 62 tai 82 kWh, ja niitä käytetään Škodan, Volkswagenin ja Audin MEB-perustekniikan sähköautoissa. Akustojen yksittäisissä moduuleissa on akuston koon mukaan joko 16 tai 24 akkukennoa.
Niiden lisäksi MEB-akusto koostuu akkukotelosta, integroidusta jäähdytysjärjestelmästä, akunhallintajärjestelmästä ja liittimistä. Noin 250 työntekijää työskentelee nykyisellä akustojen tuotantolinjalla, johon Škoda Auto on investoinut noin 130 miljoonaa euroa. Škoda käynnistää toisen MEB-akustojen tuotantolinjan vuonna 2023, jolloin tuotantokapasiteetiksi nousee 1 500 sähköautojen akustoa ja 800 ladattavien hybridiautojen akustoa eli kaikkiaan 2 300 akustoa päivässä.