Komponenttien tuotannosta vastaava ŠKODA AUTON johtaja Christian Bleiel: ”Olemme nyt saavuttaneet 100 000 korkeajänniteakun valmistusmäärän. Tämä suoritus osoittaa tiimimme osaamisen korkean tason ja komponenttituotantomme tärkeyden Volkswagen-konsernissa: akkujamme käytetään paitsi omissa ŠKODA SUPERB iV- ja OCTAVIA iV -malleissamme, myös Audin, Seatin ja Volkswagenin ladattavissa hybridimalleissa. Tällä hetkellä valmistamme lähes 800 akkua päivässä”.
Korkeajänniteakkujen tuotanto alkoi Mladá Boleslavissa syyskuussa 2019, ja tuotantomäärä on kasvanut vaiheittain. Yhden akun tekemiseen kuluu noin kaksi tuntia, ja sinä aikana akku kulkee 66 eri työpisteen kautta. Tehtaalta valmistuu joka 88. sekunti akku MQB-perustekniikan ladattavaan hybridiautoon.
Noin 2 000 neliömetrin tehtaan yhdessä vuorossa on 58 työntekijää. Painavia tai hankalasti käsiteltäviä komponentteja siirtelee kaikkiaan 13 robottia. Ne on suunniteltu 210-500 kg taakoille, ja ne syöttävät akkumoduuleja tuotantolinjalle ja kuormaavat valmiit akut kuljetuslavoille.
Tuotantolinjalla akuston vasemman ja oikean puoliskon moduulit valmistetaan erikseen. Niihin kiinnitetään erityinen lämpökalvo, joka johtaa akusta lämpöä ja siten auttaa pitämään autoon asennetun akun lämpötilan suotuisana. Lisäksi moduulien väliin täytetään jäähdytysneste ennen moduulien kiinnittämistä vankkaan alumiiniseen akkukoteloon. Sitten kaikki on valmista akun asennusta varten. Elektroniikan ohella akkutehtaalta lähtevä akku sisältää tarvittavat johtosarjat, tiivisteet ja kannattimet.
Ennen autoihin asentamista akku testataan tarkasti. Testeihin sisältyy akun jäähdytysnestekierron ja sen tiiviyden tarkastus. Tuotantoprosessin luotettavuutta valvotaan tarkastamalla erityiset testiakut säännöllisin välein. Tiiviystarkastuksen jälkeen akun sähköiset toiminnot testataan 13 testipenkissä. Näihin tarkastuksiin lukeutuvat esimerkiksi korkea- ja matalajännitekomponenttien asianmukainen yhteistoiminta ja eristysvastuksen tarkastus. Lopuksi jokainen akku ladataan osittain.
Škodan henkilökunnasta jo yli 16 000 on suorittanut koulutuskurssit, jotka on suunniteltu antamaan työntekijöille, oppisopimuskoulutettaville ja opiskelijoille sekä Škodan alihankkijoille valmiudet ja pätevyydet autojen sähköistymisen mukanaan tuomiin töihin. Pelkästään kahden seuraavan vuoden kuluessa ŠKODA AUTO investoi 45 miljoonaa euroa ammattikoulutukseen ja henkilökuntansa kehittämiseen. ŠKODA AUTO tulee vaiheittain sähköistämään koko automallistonsa: uusien täyssähköisten ja osittain sähköistettyjen automallien kehittämiseen ja akkutuotantoon tullaan vuoteen 2025 mennessä investoimaan 1,3 miljardia euroa.