Rohkea aloitus
Mekaanikko Václav Laurin ja kirjakauppias Václav Klement perustivat Slavia-polkupyöräverstaan Mladá Boleslavissa juuri ennen joulua 1895. Heidän yrityksensä modernit ja korkealaatuiset tuotteet mahdollistivat verstaan laajentamisen tehtaaksi, mikä puolestaan kiihdytti tuotevalikoiman laajentumista. Syksyllä 1898 Václav Klement kiinnostui kasvavasta moottoripyöräsektorista. Jo keväällä 1899 L&K tarjosi polkupyörien ostajille bensiiniapumoottoria, mutta varsin nopeasti kävi selväksi, että tulevaisuus oli oikeiden moottoripyörien. Laurin & Klement päätti omistautua niiden kehittämiselle.
Ainutlaatuisia teknisiä ratkaisuja
Teknisesti lahjakas Václav Laurin hylkäsi vallalla olleen rakenneratkaisun, jossa moottori asennettiin suoraan vetävän etupyörän yläpuolelle. Hänen mielestään sillä eivät toteutuneet hänen moottoripyörän ajettavuudelle ja luotettavuudelle asettamansa vaatimuksensa. Laurin päätyi sijoittamaan moottorin keskelle runkoa, lähemmäs moottoripyörän keskikohtaa, mikä paransi moottoripyörän painonjakaumaa.
Putkirunkorakenne myös suojasi yksisylinteristä moottoria, polttoainesäiliötä ja höyrystyskaasutinta sekä sytytysjärjestelmää mekaanisilta vaurioilta. Sittemmin rakenteesta tuli kansainvälinen standardiratkaisu. Lisäksi Laurin korvasi itse suunnittelemallaan sähkömagnetismiin perustuvalla sytytysjärjestelmällä aiemmin käytetyn ulkoisella liekillä kuumennetun platinahehkuputkisytytyksen.
Ensimmäiset kaksi yksisylinteristä L&K Slavia -moottoripyörää ensiesiteltiin Praha-Bubnyn polkupyöräreittiradalla 18.11.1899. Noin 460 guldenin hintaisessa tyyppi A:ssa moottori oli iskutilavuudeltaan 184 cm3 ja teholtaan 1,25 hv (0,9 kW). Tehokkaammassa (1,75 hv / 1,3 kW) 500 guldenin tyyppi B:ssä oli 240 m³:n moottori. Moottorin voima välittyi takapyörälle nahkahihnalla. Näiden kahden moottoripyörätyypin huippunopeudet olivat 30 km/h ja 40 km/h.
Uutuusmallit menestyivät hyvin ulkomailla, kuten Britanniassa ja Saksassa. Näillä maissa moottoripyörillä saavutettiin niin hyvä maine, että vuodesta 1904 alkaen Slavian yksi- ja kaksisylinterisiä malleja valmistettiin lisenssillä Germania-nimisinä Saksan Dresdenissä. Samana vuonna L&K esitteli tyypin CCCC, joka oli yksi maailman ensimmäisistä nelisylinterisistä moottoripyöristä. L&K:n huippusaavutuksena voidaan pitää Pariisin Dourdanissa vuonna 1905 voitettua moottoripyörien epävirallista maailmanmestaruutta.
Siirtyminen autoihin
Moottoripyöriensä kulta-aikaan Václav Laurin ja Václav Klement olivat jo alkaneet suuntautua automobiileihin. Prahassa esiteltiin huhtikuussa 1905 uusi yksilitrainen kaksisylinterinen moottori, joka tuli samana syksynä voimanlähteeksi L&K:n ensimmäiseen Voiturette A -automobiiliin. Moottoripyörien valmistus Mladá Boleslavissa päättyi vuonna 1910. Siihen mennessä ehdittiin tehdä arviolta 3500‒4500 moottoripyörää. Moottoripyörämalleista esimerkiksi tyyppi B vuodelta 1902, tyyppi L vuodelta 1904 ja kaksimoottorinen CCD vuodelta 1906 löytyvät Škoda-museon kokoelmista Mladá Boleslavissa.
Vuonna 1907 Laurin & Klement esitteli ylellisen avoautomallin L&K FF, jossa oli ensimmäinen Keski-Euroopassa valmistettu kahdeksansylinterinen rivimoottori. Samaan aikaan L&K kehitti yhteistyössä sähkötekniikan pioneeri František Křižíkin kanssa nelisylinteriseen Laurin & Klement E -malliin perustuneen hybridin, jossa oli kaksi tasavirtamoottoria. Mladá Boleslavissa moottoripyörätyyppien A ja B myötä vuonna 1899 alkanut vaikuttava, nyt jo 125-vuotinen moottoreiden suunnittelun ja rakentamisen perinne jatkuu edelleen.
Huhtikuussa 1905 Prahan ajoneuvonäytte-lyssä L&K:n näyttelyosaston keskipisteenä oli vielä nelisylinterinen moottoripyörä-tyyppi CCCC , mutta etuoikealla on näkyvästi esillä myös tulevan, ensimmäisen Laurin & Klement Voiturette A -automobiilimallin moottori.