Perjantaiaamuna käynnistyvä Sardinian MM-ralli on aina ollut haastava soraralli ja sitä se on myös tänä vuonna. Italialle kuuluvalla saarella ajettavan MM-osakilpailun reitti on viime syksystä uudistunut noin puolella, mutta helpotusta se ei edelleenkään kilpailijoille tarjoa. Emil Lindholm odottaa todella haastavaa kilpailua.
”Varsin mielenkiintoista tiestöä. Se tavallaan oli tiedossa, mutta yllätti kuitenkin. Tiet ovat kapeita ja paikka paikoin ihan kivikkoa, isoja kiviä teiden ympärillä. Ihan omanlaisensa kisa tiedossa”, rallin nuotituksesta tavoitettu Lindholm kertoo.
Tavoitteena ehjä kisa ilman ongelmia
Ensi kertaa Sardiniassa kilpaileva Lindholm ajoi maanantaina ralliin valmistavan testin, joka sujui hyvin. ”Portugalin kokemusten jälkeen muutimme jonkin verran automme säätöjä, jotta saisimme auton painoa siirtymään mutkissa niin että voisimme ajaa mutkiin siistimmin.”
Viikonlopun ralliin MM-sarjan rengastoimittaja Pirelli tarjoaa kovan seoksen rengasta ykkösvaihtoehdoksi. ”Kovan seoksen renkaita on varattu eniten, sitten kahdeksan kappaletta medium-seoksen eli Pirellin listoilla soft-seoksen renkaita. En usko, että täällä rengaskuluma on iso asia, mutta rengasrikkoja pitää välttää.”
Lindholm sanoo, että viikonlopun tavoite on ajaa ehjä kisa ja pysyä ongelmien ulkopuolella. ”Portugalin MM-rallissakin se jo nähtiin, että perjantain ensimmäisen lenkin tulokset eivät korreloi yhtään rallin lopputuloksia. Meillä on edessä enemmänkin selviytymistaistelu eikä niinkään nopeusralli”, Lindholm muistuttaa.
Erikoiskokeita perjantaista sunnuntaihin
Sardinian MM-ralli käynnistyy Algherossa seremoniallisella startilla myöhään torstai-iltana Suomen aikaa. Perjantain ajopäivä koostuu neljästä erikoiskokeesta, jotka ajetaan kahteen kertaan: aluksi Sa Conchedda (22,29 km) ja Terranova (14,36 km) aamulla kahdesti ja huollon jälkeen Tempio Pausania (12,08 km) ja Tula (14,97 km) kahdesti iltapäivällä.
Lauantaina edessä on Loellen (15.00 km) ja Monti di Alan (22.08 km) erikoiskokeet kahdesti aamupäivällä sekä huollon jälkeen Viddalban (14.70 km) ja Castelsardon (13.03 km) erikoiskokeet iltapäivällä jälleen kahteen eri kertaan.
Rallin viimeinen kilpailupäivä sunnuntai koostuu kahdesti ajettavista Braniatogghiun (15,25 km) ja Santa Teresan (7,79 km) erikoiskokeista, joista viime mainittu on kuljettajille ja valmistajille ylimääräisiä bonuspisteitä tarjoava Power Stage -erikoiskoe. Kilpailun viimeinen EK käynnistyy klo 13.18 Suomen aikaa.