Škoda Auton hallituksen puheenjohtaja Klaus Zellmer: "Kun Kamiq ja Scala esiteltiin, ne määrittelivät kompaktikokoisten autojen luokkaan niin meille kuin muillekin automerkeille uuden tason. Nyt olemme jalostaneet kumpaakin mallia viemällä muotoilun, sisutuksen ja toiminnallisuuden seuraavalle tasolle. Kamiq ja Scala ovat tärkeä osa polttomoottoriautojemme mallistoa, ja uudistusten myötä ne säilyttävät hyvän asemansa markkinoilla.”
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Johannes Neft: "Scalan ja Kamiqin malliuudistukset painottuvat vahvasti turvallisuuteen. Kattava turvallisuusvarustelu täydentyy Matrix LED -ajovaloilla, jotka nyt ensimmäistä kertaa ovat saatavissa kumpaankin automalliin. Kansainvälisen Vision Zero -aloitteen hengessä Škoda Auto pyrkii aktiivisesti osallistumaan liikenneonnettomuuskuolemien vähentämiseen. Päivitetyssä Kamiqissa ja Scalassa onkin runsaasti edistyksellisiä avustinjärjestelmiä, joista jotkin ovat yleensä vain suuremmissa ja kalliimman hintaluokan autoissa."
Škoda Auto on Scalalla ja Kamiqilla onnistunut valloittamaan Škodalle uusia asiakkaita. Ilmeikkäästi muotoiltu, hyvin varusteltu ja korimalliltaan käytännöllinen Scala on kompaktikokoisten autojen luokassa saavuttanut esimerkkiaseman väljillä sisätiloillaan ja suurella tavaratilallaan. Vuonna 2019 myyntiin tullutta Scalaa on tähän mennessä myyty lähes 230 000 kappaletta kaikkiaan 57 maassa. Muutama kuukausi Scalan ensiesittelyn jälkeen Škoda tuli Kamiqilla mukaan suosittuun pienempien crossover-katumaastureiden luokkaan. Kamiqissa yhdistyvät katumaasturin vahvuudet – korkeampi istuma-asento, parempi näkyvyys, helpompi autoon kulku sekä suurempi maavara – perheautokokoluokan auton ketteryyteen ja vaivattomaan käsiteltävyyteen. Tämä Škoda-katumaasturimalliston järjestyksessään kolmas automalli saavutti nopeasti suosiota. Kamiqeja on valmistettu jo yli 351 000 kappaletta, ja vuosina 2021 ja 2022 Kamiq oli Škodan myydyin katumaasturimalli isosisartensa Kodiaqin ja Karoqin edellä. Kamiqia myydään kaikkiaan 60 maassa.
Uusi ilme uusilla muotoilupiirteillä ja Matrix LED -ajovaloilla
Škoda on nyt uudistanut sekä Scalan että Kamiqin. Scala näyttää nyt entistäkin dynaamisemmalta ja muistuttaa uudella jäähdyttimen Škoda-säleiköllä, sirommilla ajovaloyksiköillä, uudistetuilla etu- ja takahelmoilla sekä korostetuilla Air Curtain -ilmanohjausaukoilla Vision RS -konseptiautoa. Kamiqissa on nyt suurempi ja pystympi jäähdyttimen Škoda-säleikkö, ja uudet etu- ja takahelmat diffuusoreineen jykevöittävät katumaasturi-ilmettä. Lisäksi Kamiqille tyypilliset kahteen osaan jaetut ajovalot ovat saaneet uudet mittasuhteet: ylempi valoyksikkö on vieläkin sirompi ja alempi entistä suurempi. Alemmassa valoyksikössä on tilaa lisävarusteisille Matrix LED -ajovaloille, joissa on kahdeksankulmaiset matriisimoduulit. Nämä valot ovat nyt ensimmäistä kertaa saatavissa sekä Kamiqiin että Scalaan. Takavaloyksiköiden kristallimaiset LED-moduulit ovat kuin valossa kimaltelevia jääpaloja tai jalokiviä.
Vastuulliset materiaalit ja taloudelliset sekä tehokkaat voimalinjat
Škoda on jälleen lisännyt vastuullisten materiaalien osuutta päätehtaallaan Mladá Boleslavissa valmistettavissa Scalassa ja Kamiqissa. Esimerkiksi tuulilasin edessä alhaalla oleva vesikaukalo ja pyöränkoteloiden verhoukset on nyt valmistettu kierrätysmuovista. Auton sisätiloissa käytetään hampusta ja kenafista saatavia luonnonkuituja oviverhousten ja kattoverhousrakenteen materiaalina sekä kierrätyskuituja verhoilujen ja jalkatilan mattojen materiaalina. Moottorivaihtoehtoina on kolme modernia evo2-moottorisarjan taloudellista ja tehokasta TSI-bensiinimoottoria. Edullisin vaihtoehto on kolmisylinterinen 1.0 TSI teholtaan 70 kW (95 hv), ja tämän moottorin yhteydessä on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 85 kW:n (115 hv) 1.0 TSI -moottorin yhteyteen on valittavissa joko kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai seitsemänvaiheinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Samat vaihteistovaihtoehdot ovat tarjolla myös nelisylinterisen 110 kW:n (150 hv) 1.5 TSI -moottorin yhteyteen. Tässä moottorissa on sylinterilepuutus (ACT), joka automaattisesti kytkee moottorin kaksi keskimmäistä sylinteriä pois käytöstä, kun moottorin kuormitus on kevyt. Kuljettaja ei käytännössä huomaa polttoaineen kulutusta pienentävän sylinterilepuutuksen toimintaa juuri lainkaan. Vakioalustan vaihtoehtona ovat saatavissa huonon tien paketti (jonka myötä Scalan maavara on 15 millimetriä suurempi) ja alustansäätöjärjestelmä Sport Chassis Control, jossa iskunvaimennuksen luonteen voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Sport Chassis Control laskee alustaa Scalassa 15 millimetrillä ja Kamiqissa 10 millimetrillä.
Turvallisuus: aktiivista ja passiivista turvallisuutta parantavat uudistukset
Uudistuneessa Kamiqissa ja Scalassa on Škodalle tyypilliseen tapaan runsaasti avustinjärjestelmiä, joista osa löytyy yleensä vain suuremman kokoluokan autoista. Niiden ansiosta kummankin kompaktin automallin aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat entistäkin parempia: vakiovarustukseen sisältyvät esimerkiksi automaattinen ja jalankulkijatunnistuksellinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist, kaista-avustin Lane Assist ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Törmäyksessä kuljettajan ja matkustajien suojana on enimmillään jopa yhdeksän turvatyynyä.
Uudistetussa malliversiorakenteessa tarjolla kolme varustetasoa ja kuusi sisustuksen designvalintaa
Scalan ja Kamiqin uudistetussa malliversiorakenteessa ovat nyt saatavissa myös täyssähköisestä Enyaq-katumaasturista tutut sisustuksen designvalinnat. Nämä modernin elämänympäristömme innoittamat vaihtoehdot sisältävät värit ja materiaalit aistikkaasti yhdisteltyinä. Koska ne ovat yhdistettävissä jokaiseen kolmeen varustetasoon Essence, Selection ja sporttinen Monte Carlo, valittavissa on kaikkiaan kuusi erilaista designvalintaa. Lisäksi saatavissa on monia varustepaketteja sekä yksittäisiä lisävarusteita. Suosittu ja Škodan menestyksiä Monte Carlon rallissa kunnioittava Monte Carlo -malli erottuu edukseen mustilla yksityiskohdilla sekä sisustuksen mallikohtaisella keinonahkaverhoilulla. Kaikissa malleissa on vakiovarusteena 8-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 8,25-tuumainen tietoviihdenäyttö. Škoda-automalleista tunnetut Simply Clever -ratkaisut täydentyvät nyt näissä kummassakin automallissa sähkötoimisen takaluukun kosketuksettomalla käytöllä (Virtual Pedal).
Koko lehdistötiedote luettavissa sivun oikeasta reunasta PDF-tiedostosta.
*Monte-Carlo on rekisteröity tuotemerkki jonka omistaa Monaco Brands