Laurin & Klement S-tyyppi: ensimmäinen volyymimalli 110 vuotta sitten

19.4.2021. Suurten valmistusmäärien ja hyvän vastineen rahalle antavat automallit ovat oleellinen osa ŠKODA AUTON merkki-imagoa. Vuonna 1911 Laurin & Klement esitteli tyypin S, josta nopeasti tuli tehtaan myydyin automalli. Sen vankan rungon päälle suunniteltiin useita erilaisia korimalleja. Moottorina oli lopulta nelisylinterinen 30-hevosvoimainen (22,1 kW) bensiinimoottori iskutilavuudeltaan 2 413 cm3.
ŠKODA AUTO

Autonvalmistaja Laurin & Klementin talous oli suosittujen polkupyörämallien ansiosta hyvä heti yrityksen perustamisesta vuonna 1895. Neljä vuotta myöhemmin aloitettu moottoripyörätuotanto johti ensimmäiseen automalliin vuonna 1905, kun Laurin & Klement Voiturette A esiteltiin. Automallisto laajeni varsin nopeasti, ja mukaan tulivat myös suuremmat ja ylellisemmät mallit. Ensimmäiseen maailmansotaan mennessä Laurin & Klement oli kasvanut Itävalta-Unkarin keisarikunnan suurimmaksi autonvalmistajaksi.

Laurin & Klementin S-tyyppi esiteltiin automobiilinäyttelyssä Prahan Holešovicessa sunnuntaina 16.4.1911. Auton mallimerkintänimessä ”12/14 HP” luku 12 tarkoitti veron laskennan perusteena käytettyä verohevosvoimaa, ja luku 14 puolestaan tarkoitti todellista hevosvoimamäärää. Moottori oli vesijäähdytteinen nelisylinterinen sivuventtiilimoottori iskutilavuudeltaan 1 771 cm3. Sen vauhtipyörä oli etupäässä. Moottorilla ja kolmivaihteisella vaihteistolla oli yhteinen Friedmann-voitelujärjestelmä, ja sytytysjärjestelmänä käytettiin Eisenmannin magneettosytytystä. Vankka tikapuurunko koostui U-profiilipalkeista. Jäykkien akseleiden jousituksesta huolehtivat pitkittäiset lehtijouset. Polkimella käytettävällä jarrulla hidastettiin kardaaniakselia vaihteiston jälkeen, ja takapyörien rumpujarruja käytettiin käsivivulla.

Monipuoliset versiot moneen makuun ja tarpeeseen

Laurin & Klement S:n huippunopeus oli 50-60 km/h. Tarjolla olivat sekä henkilö- että tavarankuljetusversiot. Henkilöautomobiilin avokorinen perusversio oli aluksi joko kaksi- tai nelipaikkainen, ja sittemmin myyntiin tulivat myös ylellisemmät Vienna Landaulet-, Karlovy Vary Saloon- ja Kavalier Doube Saloon- mallit sekä coupémallit Lady- ja Doctor.

Ajan mittaan S-tyypin akseliväli piteni 2 688 millimetristä 3 220 millimetriin, moottorin iskutilavuus kasvoi 2 413 cm3:iin, teho nousi 30 hevosvoimaan ja vaihteistosta tuli nelivaihteinen. Kaasulamppuvalot vaihtuivat sähkölamppuvaloiksi 1920-luvun alussa.

Laurin & Klementin S-tyyppi menestyi myös kilvanajossa: sillä esimerkiksi voitettiin Triesten, Troppaun ja Morava Ostravan rallit vuonna 1911 sekä Parman kisassa Grand Gold Medal vuonna 1914.

Mladá Boleslavin autotehtaan vuosituotantokapasiteetti 110 vuotta sitten oli 336 autoa ja Laurin & Klementin S-tyypin huippuvuonna (1914) 453 autoa. ŠKODA POPULAR -mallia tehtiin vuonna 1938 jo 7 677 kappaletta. Vuonna 1968 ŠKODA 1000 MB:llä ylitettiin 100 000 auton vuosituotantomäärä.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki