Kodiaq RS: sporttisen katumaasturimallin toinen sukupolvi on nyt entistäkin dynaamisempi ja suorituskykyisempi

Mladá Boleslav 30. lokakuuta 2024. Škoda Kodiaq -malliston dynaaminen huippumalli Kodiaq RS saa uuden sukupolvensa myötä lisää tehoa. Uusi 2.0 TSI -bensiinimoottori kehittää tehoa 195 kW (265 hv). Sporttisen Kodiaq-mallin tunnistaa heti Škodan RS-malliston jäseneksi ulkonäön monista mustista yksityiskohdista. Erityistä ulkonäköä korostavat myös sporttiset puskurit ja jäähdyttimen säleikön valaistu vaakalista. Runsas vakiovarustelu sisältää Matrix LED -ajovalot, progressiivisen ohjauksen, mukautuvan alustan säätöjärjestelmän DCC Plus sekä Canton Sound System -äänentoistojärjestelmän. Sisustukseen on tarjolla kaksi sporttista designvalintaa.
Teksti ja kuvat Škoda Auto

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Johannes Neft:
"Uudessa Kodiaq RS -mallissa on uusi 2.0 TSI -moottori teholtaan 195 kilowattia (265 hv), mikä on 15 kW (20 hv) enemmän kuin edeltäjämallissa. Uusi Kodiaq RS on saatavissa vain nelivetoi­sena, joten auton vetopito on erinomainen erilaisilla ajopinnoilla. Hyvän jarrutustehon varmistamiseksi jokaisessa pyörässä on sisäpuolisesti jäähdytetyt levyjarrut. Tämä dynaamisin Kodiaq-malli yhdistää upeasti sporttisuuden ja jokapäiväisen käytännöllisyyden."

Mustat yksityiskohdat, sporttiset puskurit ja jäähdyttimen säleikön valaistu vaakalista

Škodan RS-mallit tunnetaan ulkopuolen useista mustista yksityiskohdista. Samassa hengessä uudessa toisen sukupolven Kodiaq RS -mallissa on musta jäähdyttimen säleikön kehys, mustat ulkopeilien kotelot, mustat sivuikkunoiden reunalistat, mustat kattokaiteet ja mustat D-pilarit. Kyljen mustat yksityiskohdat luovat visuaalisen linkin tummennettuihin takasivulaseihin ja takalasiin. Kodiaq RS:n urheilullisuutta henkii myös sporttinen etupuskuri. Yksi ulkonäön kohokohdista on jäähdyttimen säleikkö, jossa on valaistu vaakalista.

Škodan RS-mallien yhtenä yhteisenä piirteenä on koko takapuskurin alaosan levyinen heijastinnauha. Takaluukun pinnan Škoda-tekstilogo ja mallimerkintä ovat myös mustat. Takapuskuri ja sivuhelmaverhoukset sen sijaan ovat korin väriset. Uudistetut RS-logot koristavat takaluukkua ja jäähdyttimen Škoda-säleikköä. Vakiovarustukseen sisältyvät mustat kiillotetut 20-tuumaiset Elias-kevytmetallivanteet saa vain RS-malliin.

Jarrut on mitoitettu auton aiempaa suurempaan tehoon, etu- ja takajarrulevyt ovat sisäpuolisesti jäähdytetyt. Jarrusatulat ovat punaiset, mikä korostaa auton sporttisuutta yhdessä mustien kevytmetallivanteiden kanssa. Kodiaq RS:n ulkovärivaihtoehtoja on kahdeksan, joista yksi on uusi Bronx Gold -helmiäisväri.

Vakiona Matrix LED -ajovalot, mukautuva alustan säätö ja Canton Sound System

Kodiaq RS:n vakiovarustus on runsas. Se sisältää esimerkiksi toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot, saattovaloanimaatiot, kääntymisvalotoiminnon, LED-takavalot dynaamisin vilkuin sekä takavaloyksiköt yhdistävän punaisen vaakalistan. Vakiovarusteita ovat myös avaimeton keskuslukitus ja käynnistysjärjestelmä KESSY, joka avaa keskuslukituksen autoa lähestyttäessä ja lukitsee keskuslukituksen autolta poistuttaessa sekä edelleen kehitetty ja iskunvaimennusta entistä laajemmalla alueella säätelevä mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC Plus.

DCC Plus -järjestelmässä on jopa 15 asetusvaihtoehtoa mukavuuspainotteisesta korostetun sporttiseen. Myös ajoasetuksen valinta on vakiovaruste. Valittavissa ovat ajoasetukset Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual ja Snow, joista jokaiseen liittyy vastaava iskunvaimennuksen säätöluonne sekä Off Road -ajoasetus. Pitkän akselivälin ansiosta sisätilat ovat erinomaisen väljät. Vakiovarustukseen sisältyvä Canton Sound System -äänentoistojärjestelmä takaa RS-mallissa upean kuunteluelämyksen.

Uusi entistä tehokkaampi 2.0 TSI -bensiinimoottori

Uuden Kodiaq RS:n voimanlähteenä on 2.0 TSI -bensiinimoottori. Se kehittää tehoa 195 kilowattia (265 hv) – 15 kW (20 hv) edeltäjämallia enemmän – ja vääntöä 400 Nm. Moottori täyttää pakokaasun päästöstandardin EU 6 EB. Voima välittyy neljälle pyörälle seitsemänvaihteisen DSG-automaattivaihteiston kautta. Vakiovarusteinen välityssuhteeltaan muuttuva progressiivinen ohjaus helpottaa auton turvallista ja tarkkaa käsiteltävyyttä. Kodiaq RS -mallissa on lisänä äänimaailmaa jykevöittävä Dynamic Sound Boost -moottoriäänijärjestelmä.

Koko lehdistömateriaali on luettavissa sivun oikeasta reunasta PDF-tiedostosta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki