18.02.2021. Neljännen sukupolven Octavian myötä ŠKODA jälleen kerran yltää uudelle tasolle: Škodan suosituin automalli on nyt entistäkin kiinnostavampi sekä aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden tasoltaan vieläkin parempi. Octaviaan on tarjolla useita uusia ja edelleen kehitettyjä avustinjärjestelmiä sekä edistykselliset tietoviihdejärjestelmät. Taloudellisten bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehtojen lisäksi tarjolla olevat kolme voimalinjavaihtoehtoa parantavat uuden sukupolven Octavian ympäristövastuullisuutta.
OCTAVIA e-TEC on Škodan ensimmäinen kevythybridi, OCTAVIA iV ja sporttinen OCTAVIA RS iV ovat ladattavia hybridejä, ja OCTAVIA G-TEC käyttää polttoaineena bio-/maakaasua. Näiden kolmen ympäristövastuullisen voimalinjan myötä uuden OCTAVIA-malliston CO2-keskiarvopäästö on selvästi pienentynyt.
Neljännen sukupolven ŠKODA OCTAVIA on tuttuun tapaan saatavissa sekä liftback- että Combi-mallina, ja mallistoa täydentävät jykevä SCOUT ja sporttinen RS. Monipuolisen OCTAVIA-malliston vetotapavaihtoehtoina ovat etuveto ja neliveto. Vaihteistovaihtoehtoina ovat käsivalintainen vaihteisto ja DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.
Nykyajan Octavian ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1996, ja nyt neljännen sukupolven myötä ŠKODA-automerkin sydän ja sielu jatkaa menestyksen tiellä. Jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta valmistettu OCTAVIA on Škodan myydyin automalli, jolla on vankka suosio monissa maissa. Kotimaansa Tšekin lisäksi OCTAVIA löytyy myyntitilastojen kärkipaikoilta seitsemässä Euroopan maassa, esimerkiksi Puolassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Suomessa. Škodan toiseksi suurimmassa vientimaassa Saksassa OCTAVIA on jo vuosien ajan ollut myydyin tuontiauto. Octavian mainiossa menestyksessä OCTAVIA COMBI -farmarimallilla on ollut suuri merkitys: se on Euroopan ostetuin farmari.
Nykyään ŠKODA valmistaa suosikkimalliaan lähes 400 000 kappaletta vuodessa. OCTAVIA-malleja tehdään neljässä maassa: Tšekin tasavallassa sekä omille markkinoilleen Kiinassa, Venäjällä ja Intiassa.
Octavian mainion menestyksen syyt ovat ilmeiset: Tyypilliseen ŠKODA-tapaan suuret sisätilat, hyvä vastine rahalle ja ensiluokkainen turvallisuus – josta todistaa täyden viiden tähden tulos Euro NCAP -törmäystesteissä. Neljännen sukupolven Octaviaan on tarjolla useita innovatiivisia turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä. Niihin lukeutuvat esimerkiksi tavalliset kaistamerkinnät ja tietyömaiden kaistamerkinnät tunnistava mukautuva kaista-avustin. OCTAVIA on ensimmäinen ŠKODA-automalli, johon on saatavilla Head Up -tuulilasinäyttö. Se heijastaa ajamisen kannalta tärkeät tiedot kuten ajonopeuden, navigoinnin opastuksen, tunnistetut liikennemerkit ja kuljettajan aktivoitujen avustinjärjestelmien tiedot suoraan tuulilasille.
Octaviassa on uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmät, joiden näytön koko on jopa 10 tuumaa. Bolero- ja Columbus-järjestelmien yhteydessä on nyt ensimmäistä kertaa kosketusliukusäädin, jonka avulla voidaan säädellä esimerkiksi äänenvoimakkuutta ja Columbus-järjestelmässä myös navigoinnin kartan zoomauksen tasoa. Navigoinnin karttapäivitykset tulevat saataville automaattisesti suoraan Columbus-tietoviihdejärjestelmään, jolloin erillistä muistikorttia karttojen lataamiseen ja siirtämiseen ei enää tarvita. Autoon asennetun eSIM-kortin ansiosta OCTAVIA on aina online ja valmiina ŠKODA Connect -online-palvelujen käyttämiseen. Myös digitaalista Virtual Cockpit -mittaristoa on uudistettu.
Kolme vaihtoehtoista voimalinjaa: ladattava hybridi, kevythybridi ja bio-/maakaasu
Kirjainyhdistelmät iV, e-TEC ja G-TEC tarkoittavat ŠKODA Octavian uusia voimalinjavaihtoehtoja. OCTAVIA iV ja OCTAVIA RS iV ovat ladattavia hybridejä, jotka WLTP-testisyklin mukaan liikkuvat pelkästään sähköllä ja paikallisia päästöjä tuottamatta jopa 69 kilometriä*. Kevythybriditekniikkaa tarkoittava mallimerkinnän kirjainyhdistelmä e-TEC on Škodalle uutta. Näissä automalleissa TSI-bensiinimoottoria täydentää 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistingeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku. OCTAVIA G-TEC käyttää ensisijaisesti polttoaineenaan ympäristöystävällistä bio-/maakaasua. Se palaa puhtaammin; kaasuauton CO2-päästö on jopa noin 25 prosenttia pienempi kuin bensiinimoottoriauton.
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: "Kun uusi OCTAVIA oli suunnittelupöydillä, tavoitteemme oli pienentää ilmanvastuskerrointa sekä CO2- että NOx-päästöjä selvästi. Uuteen Octaviaan on tarjolla runsaammin voimalinjavaihtoehtoja kuin koskaan aiemmin. Mallistosta löytyy uuden e-TEC-kevythybriditekniikan lisäksi kaksi ladattavaa iV-hybridiä sekä ympäristöystävällistä bio-/maakaasua polttoaineena käyttävä OCTAVIA G-TEC. Olemme onnistuneet parantamaan merkittävästi malliston taloudellisuutta ja ympäristövastuullisuutta tinkimättä erinomaisesta käytännöllisyydestä ja monikäyttöisyydestä. Siten uusi neljännen sukupolven OCTAVIA vakuuttaa tarjoamalla kaiken, mitä asiakkaamme nykyään arvostavat".
ŠKODA OCTAVIA iV ja ŠKODA OCTAVIA RS iV
ŠKODA OCTAVIA iV- ja ŠKODA OCTAVIA RS iV -mallien voimanlähteet.
SUPERB-lippulaivamallin jälkeen uusi OCTAVIA on toinen ŠKODA-automalli, joka on saatavissa ladattavana hybridinä, ja ensimmäinen ladattava hybridimalli, joka on saatavissa kahtena eri tehoversiona. Ambition- ja Style-varusteluversiona saatavan OCTAVIA iV -mallin voimalinjan yhteisteho on 150 kW (204 hv) ja suurin vääntö 350 Nm. Sporttinen OCTAVIA RS iV kehittää yhteistehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 400 Nm. Sport-ajoasetus valitsemalla käytettävissä on OCTAVIA RS iV:n täysi teho, jolla auto kiihtyy nopeuteen 100 km/h vain 7 sekunnissa ja yltää huippunopeuteen 225 km/h. Vastaavantehoiseen DSG-vaihteistolla varustettuun polttomoottoriautoon verrattuna ohituskiihdytys (80‒120 km/h) sujuu 2,2 sekuntia nopeammin. Vakiovarustukseen sisältyvä progressiivinen ohjaus ja sport-alusta, sekä siihen kuuluva dynaaminen sovitus luovat perustan aidosti RS-tyylisille ajo-ominaisuuksille. Maavara sekä OCTAVIA iV- että OCTAVIA RS iV -malleissa on 143 mm. Kummassakin iV-mallissa on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja Shift by Wire -valitsinvipu. Liftback-korimallin tavaratila vetää 450 litraa ja COMBI-farmarimallin 490 litraa.
Sekä OCTAVIA iV-, että OCTAVIA RS iV -mallissa on 1.4 TSI -bensiinimoottori teholtaan 110 kW (150 hv) ja 85 kW:n sähkömoottori. Bensiini- ja sähkömoottorin yhteistoimintaa ohjataan elektronisesti, ja iV-versioiden tehoero on toteutettu pääsääntöisesti ohjelmistomuutoksilla. OCTAVIA iV:ssä käytettävä sähkömoottori on teholtaan sama kuin SUPERB iV -mallissa, mutta sen tekniikassa on joitakin eroavaisuuksia. Tämä kolmivaihekestomagneettinen sähkömoottori on integroitu kuusivaihteiseen DSG-kaksoskytkinvaihteistoon ja erotettu polttomoottorista kytkimellä, samaan tapaan kuin SUPERB iV -mallissa.
Pelkästään sähköllä jopa 69 km*
OCTAVIA iV- ja OCTAVIA RS iV -malleissa on litiumioni-korkeajänniteakku bruttokapasiteetiltaan 37 Ah / 13 kWh, jolla päästään paikallisia päästöjä tuottamatta sähköllä ajaen jopa 69 kilometrin* toimintamatkaan (WLTP). Sähköllä alle 50 km/h nopeudella ajettaessa auton keulaosasta löytyvä E-noise-äänigeneraattori tuottaa ääntä, josta jalankulkijat ja pyöräilijät havaitsevat auton lähestymisen paremmin. Pakokaasun CO2-päästöt ovat alkaen vain noin 22 g/km, joten auto täyttää jo nyt tulevan Euro 6d -päästöstandardin vaatimukset. Akku voidaan ladata niin tavallisesta kotipistorasiasta kuin myös kotilatauslaitteesta tai julkisesta latauslaitteesta (AC). Tyhjän akun lataaminen 80-prosentin varaustilaan kestää 10 ampeerin teholla 230 voltin Suko-pistorasiasta noin 3 tuntia 45 minuuttia tai viisi tuntia 100 prosenttiin saakka. Suomessa Suko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa Tukes suosittelee käytettäväksi enintään 8 A:n virtaa. Mode 2 -latausjohdolla akusto latautuu 3,6 kW:n teholla 80-prosenttisesti noin 2 tunnissa 33 minuutissa ja täyteen saakka noin 3 tunnissa 33 minuutissa. Latauspistoke sijaitsee kuljettajan puoleisessa etulokasuojassa luukun alla. Voimalinjan korkeajänniteakun lisäksi OCTAVIA iV:ssä on tavaratilaan asennettu 12 voltin akku, joka antaa virran auton matalajännitesähköjärjestelmään.
Pelkällä sähköllä tai hybridinä: käyttötilan ja ajoasetuksen valinta
Ajoasetuksen valinta Driving Mode Select on jo ennestään tuttu muista ŠKODA-automalleista. OCTAVIA iV- ja OCTAVIA RS iV -malleissa valittavissa ovat vaihtoehdot Eco, Normal, Sport ja Individual – sekä Comfort, jos autoon on valittu mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC). Ajoasetuksen valinta vaikuttaa ohjauksen, moottorin ja vaihteiston toimintaluonteeseen. Yksinomaisten, iV-kohtaisten käyttötilanäppäinten kautta ovat valittavissa pelkällä sähköllä ajamisen E-mode-käyttötila, molempia käyttövoimia hyödyntävä Hybrid-käyttötila ja järjestelmän kokonaistehon valjastava Sport-käyttötila.
Pelkällä sähköllä huippunopeus 140 km/h
Koska OCTAVIA iV- ja OCTAVIA RS iV -malleilla on mahdollista ajaa pelkästään sähköllä, nämä autot soveltuvat mainiosti kaupunki- ja taajamaliikenteeseen. Kun ajoakku on riittävästi ladattu ja ulkolämpötila on yli ‑10 °C, auto liikkuu sähkön voimalla heti ajovalmiuteen kytkemisen jälkeen. Teknisten syiden vuoksi tätä käyttötilaa ei voi käyttää lämpötiloissa alle -10 °C. Pelkästään sähköllä ajettaessa suurin teho on 85 kW ja huippunopeus 140 km/h.
Hybridikäyttötila ja akun lataaminen ajon aikana
Kun hybridikäyttötila on valittuna, auton ohjainlaite analysoi jatkuvasti ajotilannetta. Auto säätelee heti liikkeelle lähtemisen myötä bensiini- ja sähkömoottorin yhteistoimintaa automaattisesti. Moottorit joko täydentävät toisiaan toimien yhtä aikaa tai sitten elektroniikka aktivoi niistä käyttöön vain toisen. Hybridikäyttötilassa akkua ladataan automaattisesti jarrutusenergian talteenotolla. Jos tietoviihdejärjestelmän ajoasetusvalikossa ei valita automaattisen korkeajänniteakun käytön Auto-vaihtoehtoa, kuljettaja voi itse asettaa akun varaustilaksi haluamansa tason. Kun akun varaustila laskee alle asetetun tason, akkua aletaan ladata polttomoottorin voimalla ja jarrutusenergian talteenotolla, kunnes varaustaso saavuttaa halutun tason. Jos akun varaustila on suurempi kuin asetettu taso, akun energiaa käytetään, kunnes varaustila on halutulla tasolla, joka sitten säilytetään. Automaattisen käytön Auto-vaihtoehto valitsemalla akun lataaminen ajon aikana tapahtuu täysin automaattisesti. Tällöin ohjainlaite päättää kulloisenkin ajotilanteen perusteella, milloin akusta kulutetaan sähköä ja milloin akkua ladataan.
Jarrutusenergian talteenoton tehotasot
Energian talteenotto jarrutettaessa lisää sähköllä ajamisen toimintamatkaa, kun auton liike-energiaa muutetaan ajoakkuun ladattavaksi sähköksi. Jarrutusenergian automaattisessa talteenotossa auto säätelee talteenoton tehoa ajotilanteen mukaisesti. Talteenotolla kerättyä energiaa muutetaan sähköksi ja samalla vähennetään jarrujen kulumista ja pienennetään polttoaineen kulutusta. Liikennemerkkien tunnistuksella sekä kamera- ja tutkatietojen perusteella ŠKODA OCTAVIA iV -mallit osaavat määrittää ajotilanteeseen sopivimman jarrutusenergian talteenottotehon. Jarrutusenergian talteenottotehon automaattinen säätyminen on käytettävissä valitsinvivun D-asennossa, ja sen lisäksi tietoviihdejärjestelmän näytön kautta on mahdollista valita kaksi eri kiinteää tehotasoa. Jo lievää talteenottotehoa käytettäessä auto pystyy hidastamaan nopeutta pysähdyksiin saakka, ja autolla on mahdollista rullata jopa polttomoottori sammutettuna. Suurempi talteenottoteho hidastaa autoa huomattavasti tuntuvammin ja tehokkaammin. Se on OCTAVIA iV -malleissa käytössä, kun valitaan Sport-ajoasetusvaihtoehto tai siirretään valitsinvipu asentoon S (Sport).
Taloudellisuusavustin lisää ajamisen turvallisuutta ja taloudellisuutta
Nerokas taloudellisuusavustin auttaa ajamaan OCTAVIA iV- ja OCTAVIA RS iV -malleilla turvallisemmin ja taloudellisemmin. Järjestelmä toimii yhdessä jarrutusenergian talteenoton kanssa. Uuden ŠKODA Octavian taloudellisuusavustin näyttää Virtual Cockpit -mittariston näytössä taloudellisen ajamisen neuvoja. Ennakointitoiminnon avulla auto osaa hyvissä ajoin kertoa kuljettajalle lähestyvästä liikenneympyrästä tai lähestyvästä nopeusrajoituksesta. Kun kuljettaja silloin nostaa jalan kaasulta, OCTAVIA iV alkaa jarrutusenergian talteenotolla automaattisesti hidastaa ajonopeutta.
OCTAVIA RS iV: sporttisen ulkonäön mustat yksityiskohdat ja RS-tyyliset sisätilat
OCTAVIA RS iV -mallin urheilullinen luonne näkyy jo päällepäin. Jäähdyttimen ŠKODA-säleikkö, Air Curtain -ilmanohjausaukot etusumuvalojen tuntumassa, etupuskurin RS-lisäosat ja takadiffuusori sekä sivulasien kehykset ovat sporttisen mustat. Liftback-mallin takaluukun pinnassa on musta RS-takaspoileri ja Combi-farmarimallissa korin värinen kattospoileri. RS iV -mallin vakiovarustukseen sisältyvät Matrix LED -ajovalot ja mustat, 18-tuumaiset Comet-kevytmetallivanteet. Tarjolla ovat myös 19-tuumaiset Altair-kevytmetallivanteet joko hopeanvärisinä tai mustina. Muita katseita vangitsevia RS-tyylin mukaisia yksityiskohtia ovat myös punaiset jarrusatulat. OCTAVIA RS iV:n sisustusta hallitsee musta. Kolmipuolaisessa, nahkaverhoillussa ja RS-logollisessa sport-monitoimiohjauspyörässä on lämmitys ja DSG-vaihteiston Tiptronic-vaihdekatkaisimet. Sport-etuistuimia koristavat RS-logot ja punaiset tai valinnaiset harmaat koristeompeleet, jotka löytyvät myös ohjauspyörän ja kyynärnojien nahkaverhoilusta sekä Alcantara®-verhoillusta kojelaudan etuosasta. RS-tyylinen, hiilikuituoptiikkainen koristelista ja metalliset poljinpinnat kumisin liukuestein viimeistelevät sisätilojen sporttisen yleisilmeen.
OCTAVIA-kevythybridimallit ovat tunnistettavissa takaluukun e-TEC-logosta.
ŠKODA OCTAVIA e-TEC
OCTAVIA e-TEC: kevythybriditekniikka ensimmäistä kertaa ŠKODA-automallissa.
Kaksi uutta OCTAVIA e-TEC -mallia ovat ensimmäiset ŠKODA-sarjatuotantomallit, joiden voimalinjassa käytetään kevythybriditekniikkaa. Uusimman EVO-sukupolven kolmisylinterisen 1.0 TSI -moottorin teho on 81 kW (110 hv). Siinä käytetään tehotaloudellista Miller-työkiertoa ja pakokaasuahtimessa on säädellyt johdinsiivet. Nelisylinterinen 1.5 TSI -moottori tuottaa tehoa 110 kW (150 hv). Molempien tekniikkavaihtoehtojen yhteydessä on seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Molemmissa vaihtoehdoissa moottoria tukee 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistingeneraattori, joka saa virran 48 voltin litiumioniakusta. Kapasiteetiltaan 0,6 kWh:n akku on sijoitettu etumatkustajan istuimen alle. Käynnistingeneraattori tuottaa virran myös 12 voltin sähköjärjestelmän akulle DC-muuntimen kautta. Kevythybriditekniikan ensisijainen tehtävä on tarvittaessa tukea polttomoottoria jopa 50 newtonmetrin voimalla. Sen ansiosta e-TEC-malli kiihtyy ripeämmin ja sopivissa olosuhteissa voidaan myös rullata jopa polttomoottori sammutettuna. Siten pystytään vähentämään polttoaineen kulutusta ja pienentämään CO2-päästöä. Lisäksi kevythybriditekniikka nopeuttaa moottorin käynnistämistä pienentäen värinöitä. OCTAVIA-kevythybridimallit ovat tunnistettavissa takaluukun e-TEC-logosta.
ŠKODA OCTAVIA G-TEC
OCTAVIA G-TEC: suunniteltu ympäristövastuulliseksi kaasuautoksi.
Edellisen sukupolven tapaan myös uudesta ŠKODA Octaviasta on saatavissa G-TEC-versio, joka käyttää polttoaineena ekologista bio-/maakaasua. Kaasukäyttöinen 1.5 TSI -moottori kehittää tehoa 96 kW (131 hv). Moottorin pakokaasuahtimen johdinsiivet ovat säädellyt. Kaasu palaa moottorissa puhtaammin, minkä seurauksena CO2-päästö jää jopa noin 25 prosenttia pienemmäksi kuin bensiinillä ajettaessa. Lisäksi typen oksidien (NOx) päästöt ovat merkittävästi pienemmät, eikä hiukkaspäästöjä synny lainkaan. Moottori on erityisen taloudellinen, mistä on kiittäminen esimerkiksi imuventtiilien aukioloaikaan vaikuttavaa Miller-työkiertoa. OCTAVIA G-TEC -mallin yhdistetty kulutus (WLTP) on 3,8–3,9 kg kaasua sadalla kilometrillä. Kaasusäiliöiden 17,33 kilogramman kaasumäärällä päästään jopa 500 km:n toimintamatkaan (WLTP). Lisäksi OCTAVIA G-TEC pystyy taittamaan taivalta vielä 190 kilometrin (WLTP) verran yhdeksän litran bensiinisäiliön bensiinimäärällä, joten kokonaistoimintamatkaksi saadaan jopa 690 km (WLTP). Moottori käyttää polttoaineena bensiiniä vain tietyissä käyttötilanteissa: esimerkiksi käynnistettäessä moottori kaasun tankkaamisen jälkeen tai käynnistettäessä ulkolämpötilassa alle -10 °C, tai jos kaasua on säiliöissä jäljellä niin vähän, että kaasupaine laskee alle 11 baariin. Vaihtaminen kaasun käytöstä bensiiniin tapahtuu aina automaattisesti. Ulkoapäin OCTAVIA G-TEC -mallin tunnistaa kaasuautoksi takaluukun G-TEC-logosta, ja sisätilassa Virtual Cockpit -mittariston kaasuautokohtaisesta näyttörakenteesta. Liftback-mallin tavaratila on 455-litrainen ja Combin 495-litrainen.
Octaviaan on ensimmäisenä Škodana saatavissa Head Up -tuulilasinäyttö.
Uusi ŠKODA OCTAVIA
Uudet jäähdytyslamellit parantavat aerodynamiikkaa ja jäähdytyksen tehoa
Uudenlaisten jäähdytyslamellien ja Compactor®-jäähdytyskonseptin avulla ŠKODA optimoi Octavian aerodynamiikkaa, pienentää CO2-päästöjä ja tehostaa sekä moottorin että jarrujen jäähdytystä. Jäähdytystä aktiivisesti säätelevät lamellit sijaitsevat etupuskurin keskellä olevassa ilmanottoaukossa. Ne parantavat auton aerodynamiikkaa sulkeutumalla vähemmän jäähdytystä tarvittaessa, ja moottori kylmänä ne ovat kokonaan kiinni. Lamellit avautuvat jäähdytystehon tarpeen mukaisesti. Kun ne ovat täysin auki, jäähdyttimelle ja moottoritilaan virtaa maksimimäärä jäähdyttävää ilmaa, mikä voi olla tarpeen esimerkiksi autolla hetkeksi pysähdyttäessä sekä bensiini- tai dieselhiukkassuodattimen regeneroinnin yhteydessä. Compactor®-jäähdytyskonseptin osana tämä ilmamäärä jakautuu tarvittavalla tavalla, ja lisäksi sitä käytetään tuulettimen avulla myös etujarrujen jäähdyttämiseen.
Edistyksellinen tietoviihde ja monipuolinen liitettävyys
ŠKODA Octaviaan on tarjolla Volkswagen-konsernin uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmät. Auton oman eSIM-dataliittymän avulla OCTAVIA on aina online-yhteydessä; siten ŠKODA Connect Online -palvelujen ja -toimintojen käyttö onnistuu lähes kaikkialta. Näitä palveluja ovat esimerkiksi Care Connect -palvelukokonaisuuteen kuuluvat Proactive Service, johon sisältyy esimerkiksi ŠKODA Ajoturva-puhelu ja huoltokäyntisuunnittelu, sekä Remote Access, joka mahdollistaa auton tiettyjen toimintojen kuten polttoainetoimisen lisälämmittimen (lisävaruste) ja keskuslukituksen etäkäytön MyŠKODA-sovelluksella. Osaa Care Connect -palvelukokonaisuuden palveluista voi käyttää myös ŠKODA Connect -internetportaalin kautta. Toinen palvelukokonaisuus Infotainment Online sisältää esimerkiksi navigoinnin online-reitinlaskennan, online-liikennetiedot ja online-karttapäivitykset.
Molemmissa tarjolla olevissa tietoviihdejärjestelmissä (Bolero ja Columbus) on yksilöitävissä oleva 10-tuumainen kosketusnäyttö, DAB-digiradioviritin ja mahdollisuus yhdistää yhteensopiva älypuhelin SmartLink-liitettävyystekniikalla Android Auton, Apple CarPlayn tai MirrorLinkin™ avulla. Näitä kumpaakin järjestelmää on mahdollista käyttää eleohjauksella ja digitaalisella Laura-puhekäyttöavustajalla. Laura ymmärtää tavallisen puheen lauseita kuudella eri kielellä (ei suomeksi). Auton omalla jatkuvalla internetyhteydellä on mahdollista ladata esimerkiksi navigoinnin karttapäivityksiä (vain Columbus) ja järjestelmäpäivityksiä. Huipputason Columbus-tietoviihdejärjestelmässä navigoinnin kartta voidaan näyttää eri mittakaavassa kosketusnäytössä ja Virtual Cockpit -mittariston näytössä. Tätä uutta toimintoa säädetään tietoviihdenäytön alareunaan sijoitetulla kosketusliukusäätimellä, jolla säädetään myös äänenvoimakkuutta.
Head Up -tuulilasinäyttö ja uudistunut Virtual Cockpit -mittaristo
Octaviaan on ensimmäisenä Škodana saatavissa Head Up -tuulilasinäyttö. Sen elektroninen yksikkö heijastaa tärkeät tiedot kuten ajonopeuden, navigointiopastuksen, tunnistetut liikennemerkit ja aktivoitujen kuljettajan avustinjärjestelmien tiedot kuvana tuulilasille suoraan kuljettajan näkökenttään. Siten tiedot on helppo nähdä kääntämättä katsetta tiestä ja liikennetilanteesta. Digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo on nyt uudistettu ja se on entistäkin käyttäjäystävällisempi. Mittariston näytön koko on 10,25 tuumaa. Monitoimiohjauspyörän näppäimillä kuljettaja voi valita mittariston näyttönäkymän jopa neljästä vaihtoehdosta: Basic, Classic, Navigointi (jos varusteena) ja Kuljettajan avustinjärjestelmät sekä asettaa niihin haluamansa sisällöt. OCTAVIA RS iV -mallin Virtual Cockpit -mittaristossa on lisänä Sport-näkymä.
Octaviassa useita uusia ja edelleen kehitettyjä avustinjärjestelmiä
Monet uuden Octavian avustinjärjestelmistä ovat täysin uusia tai edelleen kehitettyjä. Uusi törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist avustaa kuljettajaa suurentamalla ohjausliikettä, jonka kuljettaja tekee välttääkseen törmäämisen jalankulkijaan, pyöräilijään tai toiseen ajoneuvoon. Siten väistöliikkeellä voidaan onnistua välttämään törmäys. Risteyksessä vasemmalle käännyttäessä uusi kääntymisavustin Turn Assist pystyy tunnistamaan vastaantulevan ajoneuvon, varoittamaan kuljettajaa ja tarvittaessa jopa pysäyttämään auton automaattisesti alle 16 km/h nopeuksissa. Side Assist -kaistanvaihtovaroitin havaitsee takaviistosta lähestyvät ajoneuvot jopa 70 metrin päästä ja tarvittaessa varoittaa kuljettajaa ulkopeilikotelon sisäreunaan syttyvällä varoitusvalolla. Ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist varoittaa kuljettajaa kaupunkiliikenteessä uhkaavasta törmäyksestä optisesti, akustisesti ja kevyesti jarruja käyttämällä. Hätätilanteessa järjestelmä jarruttaa auton automaattisesti pysähdyksiin. Ennakoiva ja mukautuva vakionopeuden säädin käyttää tuulilasin yläosassa sijaitsevan monitoimikameran kuvaa ja navigointijärjestelmän tietoja säätääkseen ajonopeuden automaattisesti edessä olevaan liikennetilanteeseen, tiehen ja nopeusrajoituksiin nähden. Ennakoiva ja mukautuva vakionopeuden säädin muodostaa edelleen kehitetyn liikennemerkkien tunnistuksen ja näytön sekä nyt myös tietyömaat tunnistavan mukautuvan kaista-avustimen, liikenneruuhka-avustimen ja hätätilanneavustimen kanssa kattavan Travel Assist -ajoavustinkokonaisuuden. Ohjauspyörän Hands On -otetunnistuksella ajoavustinkokonaisuus valvoo 15 sekunnin välein, pitääkö kuljettaja kiinni ohjauspyörästä vai eikö hän enää pysty ohjaamaan autoa esimerkiksi sairaskohtauksen vuoksi. Tällaisessa vaaratilanteessa Emergency Assist -hätätilanneavustin kytkee hätävilkut päälle ja pysäyttää auton hallitusti omalle kaistalleen sekä soittaa hätäpuhelun automaattisesti.
* Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista WLTP-kulutusarvoista auton käytöstä ja lataamisesta riippuen.
Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään WLTP-mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa.
Lisätietoja:
Kari Aalo
Viestintäpäällikkö
+358 10 436 2112
kari.aalo(at)skoda.fi