Lähinnä yksityistalleille tarkoitettu Rally2-luokka on Kansainvälisen Autoliiton (FIA) rallin maailmanmestaruussarjan toiseksi korkein luokka. Tämän luokan autoilla ajetaan käytännössä kaikissa muissakin kansainvälisissä rallisarjoissa sekä lukemattomissa kansallisissa rallisarjoissa.
Kansainvälinen Autoliitto (FIA) uudisti kansainvälisten rallikilpailujen luokkien säännöt vuonna 2013. Uudessa luokituksessa Rally2 (entinen R5) on toiseksi korkein luokka ja sen säännöillä pyritään laskemaan ralliautojen kustannuksia.
Perustana pitää olla B-segmentin auto. Siihen saa asentaa turboahdetun moottorin, joka saa perustua myös saman automerkin tai saman konsernin toisen automallin moottoriin, kunhan iskutilavuus on enintään 1 620 cm3.
Imuilmakuristimen 32 mm:n halkaisija rajoittaa moottorin tehon noin 214 kilowattiin (290 hv). Viisivaihteisen sekventiaalivaihteiston ja mekaanisen nelivetojärjestelmän pitää olla saatavissa markkinoilta. Ja lopuksi: FIA asetti kilpakuntoiselle ralliautolle hintarajan, joka vuonna 2023 on verottomana 260 766 euroa.
Viidessadas Škoda Fabia RS Rally2 -auto meni huhtikuussa italialaiselle Delta Rally -tallille.
"Olemme todella ylpeitä siitä, että Škoda Fabia Rally2 -luokiteltuja autoja on tehty jo 500 kappaletta. Tähän saavutukseen emme olisi yltäneet ilman yksityistalliasiakkaidemme vahvaa luottamusta autoomme. Haluan kiittää jokaista tallia. Jatkamme tulevaa menestystä yhdessä”, Škoda Motorsportin yksityistalliohjelman päällikkö Lucie Bortová sanoo.
Kilpi kojelaudassa kertoo auton olevan viidessadas Rally2-luokiteltu Škoda Fabia.
Škoda Fabia Rally2 (2015) mullisti rallimaailman
Škoda tuli mukaan Rally2-luokkaan keväällä 2015 kolmannen sukupolven sarjatuotanto-Fabiaan pohjautuvalla ralliautolla. Škoda Fabia Rally2 mullisti rallimaailman myrskyn lailla. Tehdaskuljettajat Esa-Pekka Lappi (Suomi 2016), Pontus Tidemand (Ruotsi 2017) ja Jan Kopecký (Tšekin tasavalta 2018) voittivat autolla rallin WRC2-luokan kuljettajamestaruudet. Škoda voitti myös WRC2-luokan valmistajamestaruudet.
Škoda Fabia Rally2 evo (2019) jatkoi menestystarinaa
Škoda Motorsport esitteli ralliautostaan edelleen kehitetyn Rally2 evo -version vuonna 2019 – ja menestystarina jatkui. Tehdaskuljettaja Kalle Rovanperä ajoi WRC2 Pro -luokan mestariksi ja Pierre-Louis Loubet (Ranska) voitti yksityiskuljettajien WRC2-luokan. Škoda Motorsport voitti tallimestaruuden. Lisäksi Chris Ingram (Britannia) voitti kuljettajamestaruuden rallin Euroopan mestaruussarjassa.
Kaksi vuotta myöhemmin Andreas Mikkelsen (Norja) otti tuplavoiton: Škoda Fabia Rally2 evo -autolla hänestä tuli kansainvälisen autoliiton (FIA) WRC2-luokan mestari ja Euroopan rallimestaruussarjan mestari. Vuonna 2022 Škoda-kuljettaja Emil Lindholm juhli WRC2-luokan ja junioriluokan voittoja.
Tähän vaikuttavaan voittojen listaan tulevat vielä lisäksi FIA:n Afrikan sarjan (ARC), Pohjois- ja Keski-Amerikan sarjan (NACAM), Etelä-Amerikan sarjan (CODASUR), Aasian-Tyynenmeren sarjan (APRC) ja Lähi-Idän sarjan (MERC) rallimestaruudet.
Škoda Motorsport ja sen autoja käyttävät yksityistallit ovat päässeet juhlimaan peräti kuuttatoista kuljettaja- ja tallimaailmanmestaruutta kolmannen sukupolven sarjatuotanto-Fabiaan pohjautuvilla ralliautoilla. Yleiskilpailu- ja luokkavoittoja on kertynyt kaikkiaan yli 2 000.
Vuodesta 2015 alkaen valmistetun ralliauton uusin sukupolvi on Škoda Fabia RS Rally2. Huhtikuussa 2023 luovutetulla autolla kilpaillaan Italian mestaruudesta.
Škoda Fabia RS Rally2 (2023) – heti nopein
Kesäkuussa 2022 nähtiin Škoda Fabia RS Rally2 -auton virallinen ensiesittely. Tämä täysin uusi ralliauto pohjautuu neljännen sukupolven Škoda Fabia -sarjatuotantomalliin. Škoda Fabia RS Rally2 hyötyy sarjatuotantomallin erinomaisesta aerodynamiikasta ja poikkeuksellisen jäykästä korirakenteesta. Autoon suunniteltiin uusi 1,6-litrainen ahdettu moottori, joka perustuu Škodan RS-malleissa käytettävään 2.0 TSI -moottoriin.
Škoda Fabia RS Rally2 esiintyi ensimmäisen kerran tositoimissa rallin maailmanmestaruuskauden 2023 avanneessa Monte Carlon rallissa. Se oli legendaarisen Monten useimmilla erikoiskokeilla heti nopein Rally2-luokan auto, mutta sen ensimmäisen WRC2-luokkavoiton kirjasi Ruotsin rallissa 21-vuotias Oliver Solberg.
Myös yksityiskuljettajat ovat jo yltäneet kansallisten rallikilpailujen voittoihin Škoda Fabia RS Rally2:lla. Huhtikuussa 2023 luovutetulla viidennelläsadannella Rally2-luokitellulla Škoda Fabialla on kaikki mahdollisuudet liittyä voittajien joukkoon: Delta Rally -talli ajaa sillä Italian rallimestaruussarjassa.