Esapekka Lappi Škoda Motorsport Suomen kuljettajaksi ralli SM-kaudelle 2025

Rovaniemi, 28. tammikuuta 2025. Škoda Motorsport Suomen Teemu Asunmaa ja Niclas Grönholm, kuten koko ralli SM-sarjan SM1-luokka, saa kirittäjän rallimaailman huipulta, kun Esapekka Lappi ja Enni Mälkönen kilpailevat Škoda Motorsport Suomen joukkueessa koko ralli SM-kauden 2025. Perjantaina käynnistyvässä Arctic Lapland Rallissa tiimin väreissä kilpailee myös Lauri Joona.
Kuvat Merita Mäkinen / Meritapix ja Škoda Motorsport

Škoda Motorsport Suomi kuten koko ralli SM-sarja saa tuntuvan vahvistuksen, kun vuonna 2014 rallin Euroopan mestaruuden sekä kaudella 2016 WRC2-luokan mestaruuden Škodalla voittanut Esapekka Lappi kilpailee Škoda Fabia Rally2 Evolla koko tulevan SM-kauden. Lappi ajaa yhdessä Enni Mälkösen kanssa. Kaksikon yhteistyö alkaa tulevana perjantaina käynnistyvästä Arctic Lapland Rallysta.

Kaksinkertainen MM-rallivoittaja Lappi voitti ralli SM-kaudella 2012 jokaisen SM-osakilpailun, joten hänellä on yhdet Tunturirallin voitosta myönnetyt poronsarvet palkintokaapissaan. Tiimikaveri Teemu Asunmaalla niitä on jo neljät, sillä alavutelainen on juhlinut Rovaniemellä voittoa vuosina 2017, 2020, 2021 ja 2023.

Škoda Motorsport Suomen Lauri Joona ja Niclas Grönholm tavoittelevat viikonlopun kilpailusta ensimmäistä ykköstilaa. Toki Grönholmin perheeseen Arctic Lapland Rallyn voitto on mennyt jo neljä eri kertaa: Niclasin isoisä Ulf Grönholm voitti Tunturirallin vuonna 1981 ja hänen isänsä Marcus Grönholm kolme kertaa perättäin vuosina 1996–1998.

Škoda, joka on yksi Suomen suosituimpia henkilöautomerkkejä, on niittänyt huippumenestystä myös autourheilussa. Škoda jatkaa tänä vuonna Arctic Lapland Rallyn virallisena automerkkinä. Yhteistyösopimuksen myötä rallijärjestäjällä on käytössään Škodan toimittamia autoja ja Škoda näkyy vahvasti myös tulevan Arctic Lapland Rallyn erikoiskokeilla.

”Koska moottoriurheilu on osa päämiehemme Škodan DNA:ta, yhteistyömme ralli SM-sarjan Arctic Lapland Rallyn kanssa sopii toimintaamme luontevasti. Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla mukana napapiirin perinteikkäillä lumi- ja soraerikoiskokeilla, jotka tunnetaan ympäri maailmaa ja joilla tänä vuonna näemme kilpailemassa peräti 17 nelivetoista Škoda Fabia-ralliautoa”, Škodan Suomen maahantuojan Helkama-Auton Head of Communication Kari Aalo iloitsee.

60. Arctic Lapland Rally käynnistyy perjantaina Rovaniemen Lordi-aukiolta klo 10.00. Avauspäivän aikana ajetaan kuusi erikoiskoetta ja 90.94 EK-km. Päivän toisen erikoiskokeen jälkeen kilpailijat palaavat huoltotauolle Rovaniemen Mäntyvaaran raviradalle. Päivä jatkuu kahdella EK:lla, jonka jälkeen kilpailijat saapuvat etähuoltoon Vanttauskoskelle. Avauspäivän kuudes ja viimeinen EK käynnistyy Mäntyvaarassa klo 18.48.

Rallin toinen kilpailupäivä lauantai käsittää seitsemän erikoiskoetta ja 124.40 EK-km. Aamupäivän kolmen ensimmäisen EK:n lenkki päättyy Rovaniemen Ounasvaaralla ajettavaan yleisöerikoiskokeeseen, jonka jälkeen autot huolletaan Mäntyvaarassa. Rovaniemeltä rallireitti suuntautuu Kemijärven alueelle, jossa ajetaan neljä erikoiskoetta ja suoritetaan kaksi etähuoltoa. Rallin voittajia juhlitaan Rovaniemen Lordi-aukiolla klo 20.01 alkaen.

Kilpailuun starttaa kaikkiaan 142 autokuntaa, joista SM1-luokan Škoda Fabia RS Rally2-, Evo- tai R5-kalustoa mukana on ennätykselliset 17 autokuntaa.

#1 Teemu Asunmaa – Janne Ferm, Škoda Fabia RS Rally2:

”Neljä voittoa Rovaniemeltä taskussa ja viidensiä poronsarvia lähdemme totta kai tavoittelemaan. Hienoa, että EP (Esapekka Lappi) tuli SM-sarjaan mukaan. Nyt on SM1-luokassa niin sanotusti hyvä kattaus. Voittoon pystyy useampikin kuljettaja. Meillä kilpailijoilla on aiempiin vuosiin verrattuna kaksi rengasta vähemmän käytettävänä. Rengastaktiikka on jo viime vuosina ollut haasteellista, ja nyt sen onnistuminen korostuu. Noin 70 EK-km per rengassetti pitää pystyä ajamaan, ja se tuo lisähaasteita. Valinta on rallin lopputuloksen kannalta merkittävä.”

”Škodamme on hyvässä iskussa. Meillä on paljon kokemusta automme säädöistä tähän ralliin, joten emme ajaneet ennakkotestiä. Käymme testaamassa säädöt rallin shakedownilla ja kokeilen varmuuden vuoksi myös paria muuta säätöjuttua kisaa varten. Ennuste ei lupaa kovia pakkasia, joten näkyvyyden kanssa ei pitäisi tulla ongelmaa. Kaikki on valmista tulevaan”, Asunmaa summaa.

#4 Esapekka Lappi – Enni Mälkönen, Škoda Fabia R5 Evo:

”Päätös ralli SM-sarjan ajamisesta tuli aika hätäisesti. Saimme kuitenkin paketin kasaan ja vasta viime viikon torstaina pääsin ensimmäisen kerran kokeilemaan pitkästä aikaa Škodaa. Aika intensiivinen setti kaiken kaikkiaan. Nyt helpotti, kun pääsimme reissuun. Hienoa, että työpaikaltani RTE Motorsportilta löytyi projektini läpiviemiseen joustoa ja kiitokset kaikille tukijoilleni.”

”Ajoin maanantaina testit ja tein pieniä muutoksia etenkin takalukon säätöihin. Ajoin testissä ensimmäisen kerran Ennin (Mälkönen) kanssa yhdessä. Yhdet poronsarvet ovat jo kotona ja totta kai toisia sarvia lähdemme tavoittelemaan, mutta se ei ole itsestään selvä asia. Kokemuksen puolesta meidän pitäisi olla nopein auto, mutta rallissa on aina muuttujia valtavasti, ja se on tämän lajin suola. Emme aja Škodan viimeisimmällä versiolla emmekä tiedä, miten kilpailukykyinen automme on uusiin Škodiin verrattuna. Sellaista kyytiä kuitenkin menemme, että meillä on autossamme sekä tiimissämme ralliin tultaessa, että sieltä lähtiessä hauskaa”, Lappi lupaa.

#5 Lauri Joona – Samu Vaaleri, Škoda Fabia RS Rally2:

”Ajoimme Ruotsin MM-rallia varten uudella Hankook-rengasmerkillä testiä ja Arctic Lapland Rally sopi hyvin testikilpailuksemme, joten päätimme lähteä mukaan. Ajamme Rovaniemellä kuitenkin Pirellillä, jotta olemme nastaulkonemien kanssa muiden kanssa samalla viivalla. Ja kun viivalla olemme, niin täysillä lähdemme voittoa tavoittelemaan. Kaikki toimi testeissä hienosti.”

”Kun EP (Esapekka Lappi) tuli luokaamme mukaan, niin taso nousi kerrasta. Jos hänet Napapiirillä voittaa niin sitten ollaan aika korkealla myös Ruotsissa. On vain hyvä juttu, että saamme näin kovatasoisen etukäteiskisan ennen Ruotsia alle. Erinomaista valmistautumista MM-sarjaa varten”, Joona muistuttaa.

#6 Niclas Grönholm – Antti Linnaketo, Škoda Fabia RS Rally2:

”Luokkamme taso nousi rutkasti Kuopiosta. Siinä edessämme on nyt viisi autokuntaa, jotka ajavat todella kovaa. Jos kyydissä pysymme niin voi sanoa, että olemme onnistuneet erinomaisesti. Mutta. Lähdemme tekemään omaa parasta suoritustamme ja parantamaan Kuopiosta. SM-avaus ei ollut itseltäni hyvä suoritus. Jos pystyn hieman kiristämään vauhtiani ja tekemään tiettyjä asioita paremmin, niin kyllä se siitä.”

”Testeissä Škodamme säädöt osoittautuivat näissä olosuhteissa parhaiksi ja toimiviksi. Auto osuu ihan hyvin käteeni. Ei edessä oleva ralli kauden helpoin kisa ole, mutta Arctic Lapland Rallyssa ainakin tiedän, mihin olen lähdössä ja mitä on odotettavissa. Luottavaisin mielin siis matkaan”, Grönholm toteaa.

Koko tiedote on luettavissa myös sivun oikeasta reunasta PDF-tiedostosta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki