Ensimmäiset luonnoskuvat Škoda Enyaq RS Race -konseptiautosta, joka yhdistää moottoriurheilun DNA:n ja vastuullisuuden

Mladá Boleslav 3. toukokuuta 2024. Uudella Enyaq RS Race -konseptiautolla Škoda Auto tutkii uusia kestävän kehityksen mahdollisuuksia moottoriurheilussa ja lisää samalla brändinsä tunnepitoisuutta. Škodan moottoriurheiluperimän seuraavalle tasolle vievän Enyaq RS Race -konseptiauton muotoilu on aggressiivinen, jota massiivinen takasiipi erityisesti korostaa. Konseptiauto antaa viitteitä siitä, miten moottoriurheilussa käytettävä tekniikka voi edesauttaa siirtymää kohti autoalan dynaamista ja vastuullista tulevaisuutta. Se on myös erinomainen alusta kehittää ja testata uutta sähkötekniikkaa tulevia sarjatuotantoautoja varten.
Teksti ja kuvat Škoda Auto

Škoda Motorsportin johtaja Michal Hrabánek: "Vastuullisuus sisältyy Škoda Motorsportin strategisiin peruskiviin. Jo vuonna 2021 uskalsimme tehdä täyssähköisen ralliauton Škoda Fabia RE-X1. Siitä saamamme ideat ja kokemukset on nyt hyödynnetty ainutlaatuisessa uudessa Škoda Enyaq RS Race -konseptiautossa. Se on kiehtova auto, joka todistaa moottoriurheilun olevan syvälle juurtunut Škodan DNA:han. Se ei ainoastaan lisää Škoda-brändin tunnepitoisuutta, vaan antaa myös arvokasta kokemusta ja mahdollistaa uuden tekniikan viemisen Škodan tuleviin täyssähkömalleihin."

Tehokkaan konseptiauton pohjana Enyaq Coupé RS

Enyaq RS Race pohjautuu Škoda Enyaq Coupé RS -malliin. Uusi nelivetoinen konseptiauto Škoda Enyaq RS Race osoittaa Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvan MEB-perustekniikan laajat mahdollisuudet myös suorituskyvyn suhteen. Enyaq RS Race on todellinen katseenvangitsija aggressiivisella muotoilullaan, mikä korostaa auton vahvaa yhteyttä kilvanajoon ja moottoriurheiluun. Sen suuri raideleveys varmistaa vakaat ajo-ominaisuudet. Huomiota herättävä takasiipi kehittää hyvään pitoon tarvittavan downforcen. Konseptiauton kehittämisen tavoite on saada käytännön tietoa ja kokemusta tehokkaiden täyssähköautojen tekniikasta ja muotoilusta. Tätä tietoa ja kokemusta on mahdollista hyödyntää tulevissa sarjatuotantomalleissa.

Daniel Petr, Škoda Auton muotoiluosaston Senior Designer: "Škoda Enyaq RS Race ei ole vain muotoilututkielma, joka jäisi elämään pelkkänä suunnitelmana. Se rakennetaan oikeaksi autoksi. Siitä tulee tavallista matalampi, leveämpi, kevyempi ja etenkin dynaamisempi. Alusta alkaen on ollut selvää, että sen muotoilun on oltava aggressiivinen ja sen kilvanajon DNA:ta korostava. Aerodynamiikalta muotoilimme sen muistuttamaan nykyistä Škoda Fabia RS Rally2 -autoa. Siinä on terävän veistoksellinen keula, huomattavasti levennetyt lokasuojat ja massiivinen takasiipi. Se näyttää nopealta piirustuksenakin, mikä on hyvä alku."

Koko lehdistötiedote on luettavissa sivun oikean laidan PDF-tiedostosta.

Katso myös video (alla).

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki