Portugalin MM-rallin ensimmäinen EK käynnistyy perjantaiaamuna 21.5. noin klo 10 Suomen aikaa. Päivän ohjelmassa on kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 122,88 km.
Rallin pisin ja vaativin kilpailupäivä on Arganilin vuoristossa ajettava lauantai, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 165,16 km. Rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajetaan vielä viisi erikoiskoetta (49,47 km). Rallin päättää hyppyristään kuulu Fafén-EK (11,18 km).
Ensimmäistä kertaa ajajaurallaan Portugalin MM-ralliin starttaava Emil Lindholm ja uusi kartturi Reeta Hämäläinen ovat valmistautuneet kisaan huolella ajamalla testiä Toksport-tallin Škoda Fabia R5 Evolla. Perjantaina 21.5. käynnistyvässä rallissa ajetaan 20 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 337,51 km.
”Kaikki on kunnossa tulevaan”
Kartanlukijan vaihdokseen ei Lindholmin mukaan liity mitään dramatiikkaa. ”Teimme Mikael Korhonen kanssa pitkään yhteistyötä ja hän hoiti työnsä autossa ja sen ulkopuolella esimerkillisen hyvin. Halusimme taustavoimieni kanssa muutosta, ja valintamme kohdistui Reetaan.”
”Olemme tehneet nuottiharjoituksia yhdessä ja Reeta on tutustunut nuottityyliini. Testeissä pääsimme ensi kertaa ralliautossa hiomaan yhteistyömme toimivuutta, ja kaikki toimii hyvin. Tosi kiva päästä taas ajamaan pitkästä aikaa soralle. Tavoitteeni on samankaltainen kun Kroatiassa: ajaa omaa hyvää suoritusta maalia kohti. Palkintopallille tähdätään”, Lindholm kertoo.
”Aika erilaisia sorateitä on luvassa. Keskinopeudet vaihtelevat suuresti. Sunnuntaina on selkeästi eniten nopeaa ja hyväkuntoista tietä, perjantaina on aika paljon hitaita osuuksia ja lauantaina taas vaativaa tietä. Vaihtelevaa: välillä jouheaa ja välillä taas todella kapeaa ja hidasta tietä.”
”Meillä on hyvät testit alla, joten kaikki on kunnossa tulevaan. Tilanne on tosi hyvä”, Lindholm muistuttaa.