› ŠKODA käytti RS-kirjaimia mallimerkintänä ensimmäistä kertaa 180 RS- ja 200 RS -ralliautoissa vuonna 1974
› ŠKODA aloitti RS-kirjaimien käytön sarjatuotantomallien mallimerkinnässä vuonna 2000
› Nykyiseen RS-mallistoon kuuluvat OCTAVIA RS, ladattava OCTAVIA RS iV -hybridi, KODIAQ RS -katumaasturi ja täyssähköinen ENYAQ COUPÉ RS iV -coupé-katumaasturi
› FABIA RS Rally2 -auton nimessä RS-kirjaimet linkittävät auton Monte Carlo -rallin legendaariseen ŠKODA 130 RS -voittajamalliin
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Johannes Neft: "Škodalla RS-kirjaimet symboloivat moottoriurheilun vuosikymmeniä pitkää perinnettä ja monissa kansainvälisissä rata- ja rallikilpailuissa saavutettuja voittoja. RS-malliston uusimmalla tulokkaalla, FABIA RS Rally2 -autolla, on kaikki edellytykset jatkaa tätä pitkää menestysten ketjua. Sarjatuotantoautojemme RS-mallit ovat jo yli 20 vuoden ajan tarjonneet asiakkaillemme suorituskykyä ja sporttisuutta".
RS – kilvanajon menestys "Made in Mladá Boleslav"
ŠKODA käytti Rally Sport -sanojen RS-lyhennettä ensimmäisen kerran ŠKODA 180 RS- ja 200 RS -prototyyppimallien nimissä vuonna 1974. Vuonna 1975 esiteltiin legendaarinen 130 RS, jolla monien voittojensa ansiosta on edelleen erityinen sija Škodan kilvanajon historiassa. Tämä kilpakäyttöön suunniteltu kaksiovinen coupé-malli pohjautui ŠKODA 110 R -autoon, ja kevytrakenteisuutensa ansiosta se painoi vain 720 kg: katto ja ovien pintapellit oli valmistettu alumiinista ja lokasuojat sekä etuluukku lasikuidusta. Vuoteen 1983 mennessä tämän takamoottorisen ja takavetoisen auton 140-hevosvoimainen 1,3-litrainen moottori siivitti auton moniin voittoihin ja hyviin sijoituksiin kansainvälisissä rata- ja rallikilpailuissa. Lempinimen "Itä-Euroopan Porsche" saanut ŠKODA 130 RS ylsi vuonna 1977 luokassaan kaksoisvoittoon legendaarisessa Monte Carlon rallissa, ja sillä voitettiin myös Kreikan Akropolis-ralli. Ratakilpailuissa se ylsi Euroopan vakioautosarjan voittoon vuonna 1981.
FABIA RS Rally2 legendaarisen 130 RS:n renkaanjäljissä
Jo mallimerkintänsä perusteella FABIA RS Rally2 haluaa kunnioittaa 130 RS:n saavuttamaa menestystä tuomalla legendaarisen kirjainyhdistelmän takaisin rallipoluille. Luokkansa menestyneimmän FABIA Rally2 evo -auton uusi seuraajamalli hyötyy nykyisen neljännen sukupolven FABIA-sarjatuotantomallin kokoluokkansa parhaasta aerodynamiikasta ja erittäin jäykästä korista. Uusi ahdettu 1,6-litrainen moottori perustuu EA888-moottorisarjan 2.0 TSI -moottoriin, jota ŠKODA käyttää OCTAVIA RS- ja KODIAQ RS -malleissa.
ŠKODA 130 RS Rallye Monte Carlo
ŠKODA FABIA RS Rally2
ŠKODA OCTAVIA RS, ŠKODA KODIAQ RS, ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV ja ŠKODA FABIA RS Rally2
Suursuosikki OCTAVIA – ensimmäinen RS-sarjatuotantomalli
Jo yli kahden vuosikymmenen ajan ŠKODA on käyttänyt RS-kirjaimia automallistonsa sporttisimpien mallien nimissä. Niistä ensimmäinen oli vuonna 2000 esitelty ŠKODA OCTAVIA RS, jossa oli 132-kilowattinen (180 hv) ahdettu 1,8-litrainen moottori, sport-alusta ja takaspoileri. Aluksi se oli saatavissa vain liftback-korimallina; farmarimallinen COMBI tuli tuotantoon kaksi vuotta myöhemmin. Siitä alkaen ŠKODA on pitänyt mallistossaan OCTAVIA RS:n kummatkin korimallit. Toisen sukupolven OCTAVIA RS esiteltiin 2005. Siinä oli 2.0 TFSI -bensiinimoottori teholtaan 147 kW (200 hv). Sen rinnalle tarjolle tuotiin dieselvaihtoehto, jonka kaksilitrainen moottori kehitti tehoa 125 kW (170 hv). Uusi 135-kilowattinen (184 hv) 2.0 TDI -dieselmoottori täydensi voimalinjavalikoimaa vuonna 2013 esitellyn OCTAVIA RS:n myötä nelivetoisena. Samaan aikaan 2.0 TSI -bensiinimoottorin teho nousi 162 kilowatista (220 hv) 180 kilowattiin (245 hv). Vuonna 2020 esitelty neljäs sukupolvi toi RS-mallistoon ensimmäisen ladattavan OCTAVIA RS iV -hybridin, jossa järjestelmän maksimiyhteisteho on 180 kW (245 hv).
RS-malliston kehitys
Ensimmäisen OCTAVIA RS:n menestyksen vanavedessä ŠKODA laajensi vuonna 2003 RS-mallistoaan FABIA RS -mallilla, jossa oli 1.9 TDI -dieselmoottori teholtaan 96 kW (130 hv). Vuonna 2010 mallistoon tuli RS-malli toisen sukupolven Fabiasta. Siinä oli 132 kW:n (180 hv) 1,4-litrainen kompressorilla ja pakokaasuahtimella kaksoisahdettu TSI-bensiinimoottori ja seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä FABIA RS oli ensimmäisen kerran saatavissa myös COMBI-farmarimallina. Vuonna 2018 Škodan RS-mallistoon tuli ensimmäinen katumaasturimalli KODIAQ RS. Tässä myös seitsemänpaikkaisena saatavilla olevassa mallissa oli alun perin kaksoisahdettu 2.0 TDI -dieselmoottori teholtaan 176 kW (240 hv). Vuoden 2021 malliuudistusten jälkeen KODIAQ RS -mallin moottorina on ollut 180-kilowattinen (245 hv) 2.0 TSI -bensiinimoottori. Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS on vuonna 2022 esitelty ENYAQ COUPÉ RS iV. Sen järjestelmän maksimiyhteisteho on 220 kW* (299 hv), ja siten se on tällä hetkellä ŠKODA-automalliston tehokkain auto.
RS - nämä kaksi kirjainta ovat olleet Škodan suorituskyvyn synonyymejä jo noin 50 vuoden ajan.
ENYAQ COUPÉ RS iV – Škodan nykyinen huippumalli
ŠKODA-automalliston nykyisessä huippumallissa ENYAQ COUPÉ RS iV on runsas vakiovarustus, johon sisältyy esimerkiksi näyttävä Crystal Face -etumaski. Siinä on 131 lediä valaisemassa ŠKODA-keulasäleikön pystyripoja sekä vaakasuuntainen valonauha. Autossa on kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto. Niiden voimalla Škodan ensimmäinen täyssähköinen RS kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h.
ENYAQ COUPÉ RS iV -mallin sisustukseen tarjolla ovat sporttiset designvalinnat RS Lounge ja RS Suite. RS Lounge -designvalinnassa istuinverhoiluna on musta Suedia-mikrokuitukangas limenvärisin terein ja kontrastisaumoin. Sama kontrastiväri löytyy lämmitettävän RS-logollisen Sport-monitoimiohjauspyörän nahkaverhoilun saumoista. Kojelauta on myös verhoiltu mustalla koristesaumallisella Suedia-mikrokuitukankaalla. Tarjolla olevassa RS Suite -designvalinnassa istuinverhoiluna on musta rei'itetty nahka harmain terein ja kontrastisaumoin. Nämä kontrastisaumat löytyvät myös nahkaverhoillusta Sport-monitoimiohjauspyörästä ja kojelaudan nahkamaisesta verhoilumateriaalista.
* Järjestelmän maksimiyhteisteho 220 kW: Standardin UN-GTR.21 mukaisesti ilmoitettua järjestelmän maksimiyhteistehoa voidaan käyttää enintään 30 sekunnin ajan. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ulkolämpötilasta sekä korkeajänniteakun iästä ja sen lämpötilasta, lataustasosta ja kunnosta. Suurin teho voi olla käytettävissä vain, kun korkeajänniteakun lämpötila on välillä 23 ja 50°C ja lataustaso yli 88 %. Jos nämä edellytykset eivät täyty, suurin teho ei välttämättä ole käytettävissä. Akun lämpötilaan voidaan tietyissä rajoissa vaikuttaa epäsuorasti seisontalämmitystoiminnolla, ja akun lataamiseen haluttu lataustaso voidaan asettaa autossa. Auton kulloinkin käytettävissä oleva teho näytetään suorituskykynäytössä. Korkeajänniteakun kapasiteetin säilymisen kannalta paras tapa on akkua auton tavallista päivittäistä käyttöä varten ladattaessa asettaa lataustason tavoite 80 prosenttiin (voidaan nostaa 100 prosenttiin esimerkiksi ennen pitkään matkaan lähtemistä).
Koko lehdistötiedote luettavissa oheisesta PDF-tiedostosta.