20. lokakuuta 2020. SUPERB SCOUT on oiva valinta olosuhteista riippumatta. Syksyllä 2019 esitelty erikoismalli on vakiinnuttanut asemansa Škodan lippulaivamallin valikoimassa. Mo-nipuolinen lifestyle-farmari on saavuttanut hyvän suosion etenkin Pohjoismaissa. Octavian, Kodiaqin ja Karoqin seurana SUPERB on neljäs ŠKODA, josta on saatavissa SCOUT-erikoismalli. Sen vahvuuksiin lukeutuvat todella suuret tilat ja mainio monikäyttöisyys yhdistettynä nelivetoon ja huonon tien pakettiin sekä tehokkaaseen moottoriin.
Vuoden 2019 syksyllä ŠKODA toi kolmannen sukupolven Superbista markkinoille ensimmäistä kertaa SCOUT-malliversion. Se jatkaa SCOUT-mallien OCTAVIA SCOUT, KODIAQ SCOUT ja KAROQ SCOUT luomia perinteitä. SUPERB SCOUT on saatavissa vain Combi-farmarina, jota hallitsevat selvät offroad-piirteet. Koria suojaavat jykevyyttä ilmentävät lisäosat, jonka lisäksi neliveto ja huonon tien paketti tekevät siitä sopivan myös haastavampiin olosuhteisiin. Huonon tien paketin myötä autossa on 15 millimetriä suurempi maavara sekä alustan suojaosat. Todella suuressa tavaratilassa (660/1950 litraa) mukana kulkevat kookkaatkin retki- ja urheiluvarusteet kuten maastopyörät. Suuren, jopa 2200 kg jarrullisen vetomassan myötä SUPERB SCOUT soveltuu erinomaisesti myös esimerkiksi perävaunun, asuntovaunun, venetrailerin tai hevoskuljetusvaunun vetämiseen.
Nelivedon edut kuivillakin teillä
SUPERB SCOUT -erikoismalli on aina nelivetoinen. Nelivedosta on hyötyä esimerkiksi huonokuntoisilla sorateillä, loskassa, lumessa sekä jäällä ja varsinkin ylämäissä. Kun sekä etu- että takapyörät vetävät, auton vetopito ja ajovakaus ovat etu- tai takavetoista autoa paremmat monissa tilanteissa, myös kuivalla asvaltilla. Jos etupyörät normaaleissa ajo-olosuhteissa menettävät pitonsa, elektronisesti ohjattu hydraulinen monilevykytkin alkaa heti välittämään osaa moottorin voimasta takapyörille. Näin veto säilytetään, kun osa voimasta välitetään paremmin pitäville pyörille. Järjestelmä toimii automaattisesti, joten kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään sen aktivoimiseksi. Elektroninen ohjainlaite ohjaa voiman välittymistä akseleille tarkasti heti havaittuaan pienenkin pyörintänopeuseron akseleiden pyörien välillä. Ohjainlaite valvoo eri tekijöitä, kuten moottorin kierroslukua, kaasupolkimen asentoa, pyörien pyörintänopeuksia, ohjauskulmaa sekä auton pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyyttä, sekä ohjaa järjestelmän toimintaa niiden perusteella. Tasanopeuksilla, moottorin pienellä kuormituksella ja suoraan ajettaessa moottorin voima välittyy ensisijaisesti etupyörille.
Koria suojaavat ja jykevyyttä ilmentävät puskureiden sekä helmojen lisäosat, sisustusta ko-ristavat erikoismallin koristelistat ja Alcantara-nahka-istuinverhoilu
ŠKODA SUPERB SCOUT -erikoismalli huokuu seikkailuretkille houkuttelevia visuaalisia kohokohtia. Vankan etu- ja takapuskurin alumiininväristen lisäosien ohella mustat pyöränkoteloaukkojen, sivuhelmojen ja ovien alaosien muoviset verhousosat suojaavat koria. Kattokaiteet ja sivuikkunoiden kehykset ovat krominväriset ja ulkopeilikotelot alumiininväriset. Saatavilla olevat antrasiitinväri-set 18-tuumaiset Braga-kevytmetallivanteet tai antrasiitinväriset 19-tuumaiset Manaslu-kevytmetallivanteet korostavat auton jykevää ulkonäköä. Sisätiloja hallitsee SCOUT-tyyli: koristelistat ovat ruskeat ja niissä on erityinen puukuviointi, ja istuimet on verhoiltu Alcantaran sekä nahkan yhdistelmällä. Erittäin suuret ja mukautuvat sisätilat tekevät SUPERB SCOUT -erikoismallista lifestyle- ja urheiluhenkisten ihmisten auton, kuin myös mainion perheauton. Tämä tilava malli kiinnostaa myös työsuhdeautoilijoita ja pitkän matkan autoilijoita.
Tehokkaat ja taloudelliset moottorit
ŠKODA SUPERB SCOUT -malliin on saatavissa vain SUPERB-malliston tehokkain diesel- tai bensiinimoottori. Dieselmoottori 2.0 TDI kehittää tehoa 147 kW (200 hv) ja vääntöä 400 Nm. Bensiini-moottori 2.0 TSI on teholtaan 200-kilowattinen (272 hv), ja sen suurin vääntö on 350 Nm. Vakiova-rusteisen nelivedon seurana ovat seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto ja taloudellisuutta parantava moottorin start-stop-automatiikka sekä jarrutusenergian talteenotto. Ajoasetuksen valintavaihtoehdoissa on lisänä Offroad-käyttötila haastavampia olosuhteita varten; ja saatavissa on myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC).
SCOUT-erikoismallien perinne
Offroad-tyylillä vakuuttavista vankoista SCOUT-malleista on tullut osa ŠKODA-perinnettä. Ensimmäinen seikkailuhenkinen SCOUT-versio toisen sukupolven ŠKODA Octaviasta esiteltiin jo vuonna 2006. Siitä alkaen SCOUT on kuulunut OCTAVIA-mallistoon. ŠKODA laajensi SCOUT-erikoismal-listoaan vuonna 2017 katumaasturiluokkaan – ensin tuli KODIAQ SCOUT ja vuotta myöhemmin KAROQ SCOUT.
Lisätietoja:
Kari Aalo
Viestintäpäällikkö
+358 10 436 2112
kari.aalo@skoda.fi