Škoda Superb: historian ensimmäiset valmistettiin jo 90 vuotta sitten

Mladá Boleslav 26. maaliskuuta 2025. Jo 90 vuotta sitten Škoda Auto käynnisti Superb-mallin tuotannon Mladá Boleslavin tehtaallaan. Malli tuli nopeasti tunnetuksi mukavuudestaan, hienostuneisuudestaan ja ajettavuudestaan. Se ihastutti myös huonompikuntoisilla teillä. Erityisesti se teki vaikutuksen reiluilla sisätiloillaan – istuimia oli jopa seitsemälle – runsaalla varustelullaan ja erinomaisella viimeistelyllään. Auton valmistamista jatkettiin vuoteen 1949 saakka. Vuonna 2001 legendaarinen mallinimi herätettiin uudelleen henkiin, kun nykyajan ensimmäisen sukupolven Škoda Superb esiteltiin. Nyt jo neljänteen sukupolveensa ehtinyt Superb on saatavilla sekä Liftback- että Combi-korimalleina. Tarjolla on perinteisten bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi myös kevythybridi ja ladattava hybridi. Ladattavat hybridimallit yltävät jopa yli 130 kilometrin WLTP-toimintamatkaan sähköllä. Uusi Superb on saatavilla myös nelivetoisena.
Kuvat Škoda Auto

Tekniset innovaatiot ja kehitys: 1934–1949

Keväällä 1934 Škoda esitteli uuden sukupolven automallin, jossa oli keskusputkirunko ja pyörien erillistuenta. Saman vuoden lokakuuhun mennessä Škoda päätti antaa uudelle lippulaivamallilleen nimeksi Superb. Sen sarjatuotanto käynnistyi Mladá Boleslavin tehtaalla maaliskuussa 1935.

Ensimmäisessä mallissa Škoda 640 Superb oli kuusisylinterinen moottori teholtaan 40,5 kW (55 hv). Alusta alkaen Superbissa oli hydrauliset jarrut ja huippuluokan 12 voltin sähköjärjestelmä. Malliston kohokohta oli neljälitrainen V8-moottori, joka kehitti tehoa 96 hv (71 kW). Superb tarjosi erinomaiset tilat jopa seitsemälle hengelle ja heidän matkatavaroilleen. Tarjolla oli useita akselivälipituuksia ja tyylikkäästi muotoiltuja korivaihtoehtoja, joista yhdessä oli avattava katto. Historian ensimmäisen Superbin valmistamisen päättymiseen 1949 mennessä ehdittiin tehdä noin 890 henkilöautoa ja 1 630 sotilasajoneuvoa – mukana myös ainutlaatuisia nelivetoversioita.

Superbin perintö: neljä sukupolvea edistyksellisyyttä

Superb ilmentää Škodan jatkuvaa muuttumista ja mukautumista yrityksen 130-vuotisen taipaleen aikana. Viidenkymmenen vuoden tauon jälkeen Superb-mallinimi otettiin uudelleen käyttöön vuonna 2001 nykyajan ensimmäisen sukupolven Škoda Superbin myötä. Tässä sedan-korimallisessa autossa oli poikkeuksellisen suuret sisätilat ja runsaasti moottorivaihtoehtoja tehoiltaan 85‒142 kW (115‒193 hv). Tehokkain moottori oli 2,8-litrainen V6, jonka yhteydessä autossa oli Tiptronic-automaattivaihteisto. Turvallisuutta ja mukavuutta lisäsivät esimerkiksi kaksoisksenonajovalot.

Sitä seuranneet mallisukupolvet, jotka esiteltiin vuosina 2008, 2015 ja uusin 2023, ovat kukin vaalineet ja jalostaneet Superbin perintöä. Toisen sukupolven Superbissa esiteltiin Liftback-korimallissa käytännöllinen kahdella eri tavalla avautuva TwinDoor-takaluukku. Ensimmäistä kertaa tarjolle tuli Combi-farmarimalli. Moottoritehot kasvoivat, polttoainetaloudellisuus parani ja vakiovarustelua lisättiin. Kolmas sukupolvi jatkoi samaa kehitystä, ja innovatiivisesti muotoiltuun Superbiin tuli runsain mitoin lisää edistyksellistä tekniikkaa.

Superbin suosio on sukupolvien saatossa kasvanut merkittävästi. Nykyajan ensimmäistä sukupolvea myytiin vuosina 2001‒2008 kaikkiaan 137 000 kappaletta. Vuonna 2008 esitelty toinen sukupolvi, josta ensimmäisen kerran tuli tarjolle myös Combi-farmari, ylsi 618 000 auton myyntimäärään. Tästä 65 prosenttia oli sedan-korimallisia. Kolmas sukupolvi vuodelta 2015 jatkoi myynnin kasvattamista vahvasti: 805 000 myytyä autoa, Combi-farmarimallin osuuden ollessa 56 prosenttia.

Neljännen sukupolven Superb jatkaa luokkansa kärkikahinoissa. Tarjolla on edelleen kaksi korimallia, perinteiset bensiini- ja dieselmoottorit sekä kevythybridi ja ladattavat hybridi. Jo tähän mennessä uusinta Superbia on myyty yli 65 000 kappaletta. Uusilla ladattavilla hybridimalleilla päästään jopa yli 130 kilometrin WLTP-toimintamatkaan sähköllä. Neljännen sukupolven Superb tekee vaikutuksen huipputason tekniikalla, ympäristövastuullisilla materiaaleilla ja nerokkailla ratkaisuilla kuten kierrettävillä ja painettavilla Smart Dials -säätimillä.

Koko tiedote on luettavissa myös sivun oikean reunan PDF-tiedostosta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki