ŠKODA OCTAVIA RS

Huippumodernin EVO-sukupolven bensiini- ja dieselmoottoreilla nautinnollinen ajettavuus ja hyvä taloudellisuus. Nelivedon kuudennen sukupolven monilevykytkin varmistaa mainion vetopidon kaikissa tilanteissa. Erinomainen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus, entistäkin enemmän mukavuutta, suuremmat sisätilat ja Škodan tapaan erittäin toimiva kokonaisuus – koko uudessa OCTAVIA-mallistossa. Runsaasti voimalinjavaihtoehtoja

17. helmikuuta 2021. ŠKODA täydentää suursuositun Octavian neljännen sukupolven mallistoa uusilla sporttisilla OCTAVIA RS -malleilla. Nämä OCTAVIA-malliston uudet huippumallit ihastuttavat erinomaisella turvallisuudella, uusilla avustinjärjestelmillä, entistäkin paremmalla mukavuudella ja nykyaikaisilla liitettävyysmahdollisuuksilla. Koskaan aiemmin ŠKODA ei ole tarjonnut yhtä montaa voimalinjavaihtoehtoa kuin nyt.

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: "ŠKODA OCTAVIA RS ja OCTAVIA SCOUT täydentävät suursuosikkimallimme malliston valmiiksi. Minulla on ilo kertoa, että sporttisen ja aktiivisen elämäntyylin RS- ja SCOUT-mallien perinne jatkuu edelleen. OCTAVIA-mallistomme on nyt monipuolisempi, digitaalisempi ja ympäristövastuullisempi kuin koskaan aiemmin. Suosituin automallimme on nyt saatavilla liftback-mallina ja Combi-farmarina, etu- tai nelivetoisena, huippunykyaikaisella bensiini-, diesel- tai kaasumoottorilla – ja lisäksi myös kevythybridinä tai ladattavana hybridinä. Asiakkaillamme on todella runsaasti valinnanvaraa, mikä luo uudelle OCTAVIA-sukupolvelle erinomaiset edellytykset menestyä".

RS-mallit ovat sijoittuneet OCTAVIA-malliston huipulle jo useammassa sukupolvessa. Jo esitelty ŠKODA OCTAVIA RS iV on Škodan ensimmäinen ladattava RS-hybridi, ja nyt se on saanut seurakseen myös tehokkailla bensiini- ja dieselmoottoreilla varustetut RS-mallit. Siten OCTAVIA RS on nyt ensimmäisen kerran saatavilla kolmella eri voimanlähteellä. RS-malliin tarjolla oleva, uusimman EVO-moottorisukupolven 2.0 TDI -dieselmoottori kehittää tehoa 147 kW (200 hv), ja sen yhteydessä on joko etuveto tai neliveto. Uusimman EVO-moottorisukupolven 2.0 TSI -bensiinimoottorista saadaan tehoa 180 kilowattia (245 hv), joka välittyy etupyörille.

OCTAVIA RS-malleista löytyvät kaikki uusimman OCTAVIA-sukupolven myötä toteutetut uudistukset: Octaviat ovat nyt vieläkin suurempia sisätiloiltaan ja entistä mukavampia. Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat erinomaista tasoa, ja liitettävyysmahdollisuudet modernit ja runsaat. OCTAVIA SCOUT -malleja lukuun ottamatta kaikki Octaviat ovat saatavissa joko liftback-mallina tai COMBI-farmarina, ja moottorivaihtoehtoja on tarjolla enemmän kuin koskaan aiemmin. Tehotaloudellisia bensiini- ja dieselmoottoreita täydentävänä vaihtoehtona on kaasuhybridimalli OCTAVIA G-TEC, ja nyt Škodan suosituimmasta automallista ovat tarjolla myös sähköistetyt vaihtoehdot. Ladattavan OCTAVIA iV -hybridimallin voimalinjan yhteisteho on 150 kilowattia (204 hv) ja OCTAVIA RS iV -mallin 180 kW (245 hv). OCTAVIA e-TEC on Škodan ensimmäinen kevythybridi: siinä on hihnakäyttöinen 48 voltin käynnistingeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku. Kevythybridimallien moottoritehovaihtoehdot ovat 81 kW (110 hv) ja 110 kW (150 hv).

Uuden, erittäin aerodynaamisen OCTAVIA RS -malliston ilmanvastuskerroin (cd) on alkaen vain noin 0,25, mikä näkyy pienempänä CO2-päästönä ja pienempänä polttoaineen kulutuksena. Aerodynaamisesti optimoituja ovat korin monet osat, kuten etupuskurin Air Curtain -ilmanohjausaukot, Aeroflaps-ilmanohjaimet ja takahelman diffuusori sekä liftback-mallin musta takaspoileri. Myös kevytmetallivanteet on erityismuotoiltu aerodynamiikan parantamiseksi.

ŠKODA OCTAVIA RS -malleja on nyt sporttinen kolmikko. Jo esitelty Škodan ensimmäinen ladattava RS-hybridi OCTAVIA RS iV saa nyt seurakseen tehokkaalla bensiinimoottorilla ja vahvavääntöisellä dieselmoottorilla varustetut RS-mallit. Uusimman EVO-sukupolven 2.0 TSI -moottorin teho on 180 kW (245 hv). Dieselmoottori 2.0 TDI kehittää tehoa 147 kilowattia (200 hv).

ŠKODA OCTAVIA RS: moottorit ja alusta

› Dynaamiset ja taloudelliset: EVO-sukupolven tehokkaat bensiini- ja dieselmoottorit

› 2.0 TSI -bensiinimoottorin yhteydessä elektronisesti ohjattu mekaaninen tasauspyörästön lukko ja 2.0 TDI -dieselmoottorin yhteyteen saatavissa uudella monilevykytkimellä toteutettu neliveto

› Vakiona 15 millimetriä madallettu Sport-alusta, mukautuva alustan säätö DCC lisävarusteena

ŠKODA OCTAVIA RS -malleja on nyt sporttinen kolmikko. Jo esitelty Škodan ensimmäinen ladattava RS-hybridi OCTAVIA RS iV on saanut seurakseen tehokkaalla bensiinimoottorilla ja vahvavääntöisellä dieselmoottorilla varustetut RS-mallit. Uusimman EVO-sukupolven 2.0 TSI -moottorin teho on 180 kW (245 hv). Dieselmoottori 2.0 TDI kehittää tehoa 147 kilowattia (200 hv).

Jos moottoriksi valitaan 2.0 TDI -dieselmoottori teholtaan 147 kW (200 hv) yhdessä nelivedon kanssa, ŠKODA OCTAVIA RS:n suurin sallittu perävaunumassa on tällöin 2000 kg. Etuvetoisen ŠKODA OCTAVIA RS:n polttoainesäiliön tilavuus on 50 litraa, mikä on viisi litraa enemmän kuin muissa OCTAVIA-malleissa. Nelivetoisen OCTAVIA RS:n polttoainesäiliön tilavuus on peräti 55 litraa.

Kattavat muutokset uusissa EVO-moottoreissa

ŠKODA OCTAVIA RS:n uusi 2.0 TSI -bensiinimoottori perustuu edellisen sukupolven OCTAVIA RS 245 -mallin moottoriin. Moottorin edelleen kehittämisessä on keskitytty erityisesti moottorin dynaamisten ominaisuuksien ja suurimman tehon (180 kW/245 hv) säilyttämiseen taloudellisuutta parannettaessa. Taloudellisuutta on onnistuttu parantamaan esimerkiksi nostamalla polttoaineen ruiskutuspaine jopa 350 baariin, muotoilemalla mäntien päät uudelleen ja kampiakselin uudella kitkaa pienentävällä tiivistyksellä. Lisäksi pakokaasureittiä ja sytytysjärjestelmää on muutettu.

147-kilowattinen (200 hv) dieselmoottori 2.0 TDI vastaa teknisesti muita EVO-sukupolven dieselmoottoreita, joiden tehot ovat 85 kW (116 hv) ja 110 kW (150 hv). 147-kilowatin (200 hv) moottorissa on niistä poiketen alumiininen sylinteriryhmä, alumiinimännät ja pienikitkaiset männänrenkaat. Lisäksi tässä moottorissa on erilaiset kiertokanget, joissa laakerikaulojen halkaisija on 54 millimetriä muiden moottoreiden 48 mm:n sijasta. Pakokaasuahdin on lämpötilanhallinnan varmistamiseksi vesijäähdytteinen, ja ahtopaine on suurempi.

Ajettavuutta parantava elektronisesti ohjattu mekaaninen tasauspyörästön lukko ja vetopidon muutoksiin erittäin nopeasti reagoiva neliveto

TSI-moottorilla varustetussa OCTAVIA RS:ssä on vakiona elektronisesti ohjattu mekaaninen tasauspyörästön lukko, joka parantaa vetopitoa ja auton ajodynamiikkaa. Kuudennen sukupolven sähköhydraulisesti ohjatun monilevykytkimen maksimilukitusvoima on nyt 1600 Nm. Muissa OCTAVIA-malleissa vakiona olevan tasauspyörästöjarrun XDS+ maksimilukitusvoima on 500 Nm. Elektronisesti ohjattu mekaaninen tasauspyörästön lukko toimii käytettäessä ajoasetusvalintaa Normal tai Sport.

TDI-dieselmoottorilla varustettuun OCTAVIA RS -malliin saatava nelivetojärjestelmä välittää moottorin voiman uudella, elektronisesti ohjatulla kuudennen sukupolven monilevykytkimellä. Tämä kytkin on lähes 0,8 kilogrammaa aiempaa kevyempi, ja sen toimintaa on kehitetty uudella pienikitkaisella öljyllä, laakereiden kevyemmällä esijännityksellä ja optimoidulla sisäisellä voitelulla. Uutta mäntäpumppua käyttää tasavirtasähkömoottori, johon ohjainlaite on integroitu. Tämä rakenne parantaa monilevykytkimen toimintaa ja pidentää käyttöikää. Nelivedon ohjainlaite reagoi ajotilannemuutoksiin sekunnin murto-osien nopeudella parantaen ajodynamiikkaa esimerkiksi nopeassa kaarreajossa. Tilanteessa, jossa kaarteen sisäreunan puoleisen pyörän kuorma keventyy kaarretta ajettaessa, järjestelmä reagoi ohjaamalla enemmän voimaa vastakkaisen puolen pyörälle vetopidon säilyttämiseksi. OCTAVIA RS 2.0 TDI -malleissa, joissa ei ole varusteena mukautuvaa alustan säätöjärjestelmää DCC (Dynamic Chassis Control), kuljettaja voi asettaa XDS+ järjestelmän toimintaluonteeksi joko Normal tai Sport ajoasetuksen valinnan kautta. XDS+ on elektronisen tasauspyörästöjarrun (EDL) toimintalaajennus, joka parantaa auton vetopitoa.

Sport-alusta vakiona, mukautuva alusta DCC lisävarusteena

RS-tyylin mukainen 15 millimetriä madallettu Sport-alusta on vakiovaruste. Saatavilla on myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC). Se säätelee iskunvaimennusta jatkuvasti ajotilanteen mukaan, ja siinä on erityisen dynaamiseen ajotyyliin tarkoitettu Sport-ila. Kymmentuumaisen keskusnäytön liukusäätimillä on ajoasetuksen valintanäytössä mahdollista säätää DCC:n toimintaa. Säätövalinnat vaikuttavat iskunvaimennuksen, ohjaustehostuksen ja DSG-kaksoiskytkinvaihteiston toimintaan. Monitukivarsitaka-akseli takaa erinomaisen mukavuuden ja vakaat ajo-ominaisuudet.

ŠKODA OCTAVIA RS: uutta tekniikkaa ja uusia avustinjärjestelmiä

› Ensimmäistä kertaa ŠKODA OCTAVIA RS -malleissa: DSG-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu

› Tarkan ja optimoidun käsiteltävyyden varmistava progressiivinen ohjaus

› Uusia avustinjärjestelmiä kuten törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist ja kääntymisavustin Turn Assist

OCTAVIA RS -malleihin ovat tarjolla kaikki neljännen sukupolven OCTAVIA-malliston uudet tekniikat ja innovatiiviset avustinjärjestelmät. DSG-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu on nyt myös OCTAVIA RS:ssä. Vakiona on uusia turvallisuutta lisääviä avustinjärjestelmiä kuten törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist ja kääntymisavustin Turn Assist.


OCTAVIA RS:ssä on nyt DSG-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu. Valitsinvivusta ei enää ole mekaanista yhteyttä vaihteistoon. Sen sijaan tieto ajoalueen valinnasta välittyy elektronisesti. Tämä toteutus säästää tilaa ja suo uusia sisätilojen muotoilumahdollisuuksia. Aiemmista automalleista tuttu DSG-valitsinvipu on korvattu uudella keskikonsoliin sijoitetulla Shift by Wire -moduulilla. Tässä moduulissa on pieni keinukatkaisin, jolla valitaan ajoalue R (peruutus), N (vapaa) tai D/S (ajo/sport), sekä pysäköintiasennon P painike.

Progressiivinen ohjaus vakiona

OCTAVIA RS -mallissa on vakiona progressiivinen ohjaus. Se merkitsee ohjauksen dynaamista reagointia, auton parempaa käsiteltävyyttä suuremmissa nopeuksissa ja hyvää ohjaustuntumaa hitaammissa ajonopeuksissa. Lisäksi OCTAVIA RS -malleissa ohjauksen välitys on nopeampi kuin muissa OCTAVIA-malleissa: ohjauksen kääntämiseen ääriasennosta toiseen riittää 2,13 ohjauspyörän kierrosta muissa malleissa tarvittavan 2,70 kierroksen sijasta.

Uudet innovatiiviset ja edelleen kehitetyt avustinjärjestelmät

OCTAVIA RS -malleissa on useita uudesta neljännen sukupolven OCTAVIA-mallistosta tuttuja innovatiivisia turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä. Auton ohjaukseen kohdistetusti vaikuttava törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist esimerkiksi auttaa kuljettajaa välttämään törmäyksen jalankulkijaan, pyöräilijään tai toiseen ajoneuvoon. Risteyksessä vasemmalle käännyttäessä kääntymisavustin Turn Assist tunnistaa vastaantulevan ajoneuvon, varoittaa kuljettajaa ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton automaattisesti. Side Assist -kaistanvaihtovaroitin varoittaa tarvittaessa ulkopeiliin syttyvällä LED-varoitusvalolla takaviistosta lähestyvästä ajoneuvosta. Järjestelmä pystyy valvomaan auton takana olevaa aluetta jopa 70 metrin päähän ja ehkäisemään vaaratilanteiden syntymistä moottoriteillä ja monikaistateillä ajettaessa. Ennakoivan jalankulkija- ja pyöräilijäsuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist varoittaa kaupunkiliikenteessä uhkaavasta törmäyksestä optisesti, akustisesti ja tarvittaessa jarruttamalla kevyesti. Hätätilanteessa järjestelmä jarruttaa auton automaattisesti pysähdyksiin. Järjestelmä tunnistaa liikennesuunnassa liikkuvat ja paikallaan olevat ajoneuvot sekä auton eteen tulevat pyöräilijät ja jalankulkijat.

ŠKODA OCTAVIA RS: voimaa huokuva muotoilu

› Jäähdyttimen säleikkö ja ulkopeilikotelot RS-perinteiden mukaisesti kiiltävän mustat.

› Vakiovarusteena Matrix LED -ajovalot, täys-LED-takavalot, mustat 18-tuumaiset kevytme-tallivanteet ja punaiset jarrusatulat.

RS-malli on aina näyttänyt dynaamisemmalta kuin muut OCTAVIA-mallit. Tyylikkään mustat yksityiskohdat korostavat tämän automallin sporttisuutta. Vakiovarustukseen sisältyvät Matrix LED -ajovalot ja täys-LED-takavalot, joissa on dynaamiset suuntavilkut sekä Coming/Leaving Home -animaatiosaattovalotoiminto.

ŠKODA OCTAVIA RS:ssä ovat vakiona Matrix LED -ajovalot ja täys-LED-takavalot, joissa on dynaamiset suuntavilkut sekä Coming/Leaving Home -animaatiosaattovalotoiminto. Erityisten etu- ja takahelmojen rinnalla useat mustat designelementit luovat RS-tyylisen sporttisen yleisilmeen. RS-logot jäähdyttimen säleikössä ja takaluukussa muistuttavat Škodan pitkästä moottoriurheiluperinteestä. Katseen kiinnittävä jäähdyttimen ŠKODA-säleikkö, etupuskurin lisäosat ja LED-sumuvalojen tuntumassa olevat Air Curtain -ilmanohjausaukot ovat kiiltävän mustat. Ulkopeilikotelot, sivulasien kehykset, COMBI-farmarimallissa kattokaiteet, perän Aeroflaps-ilmanohjaimet sekä takahelman diffuusoriosa, ŠKODA-tekstilogo takaluukun pinnassa ja liftback-mallin RS-takaspoileri ovat mustat. COMBI-farmarimallin kattospoileri on korin värinen.

Kevytmetallivanteet 18- tai 19-tuumaisina

RS-mallien vakiovarustus sisältää mustat 18-tuumaiset Comet-kevytmetallivanteet ja katseita vangitsevina yksityiskohtina punaiset jarrusatulat. Lisävarusteena tarjolla ovat myös 19-tuumaiset Altair-kevytmetallivanteet.

Uuden OCTAVIA RS:n sisätiloissa hallitsee musta. Saatavilla olevissa, sähkötoimisesti säädettävissä Sport-istuimissa on Alcantara®-verhoilu, hierontatoiminto ja säädettävä reisituki. Etuistuimien väliin täyttyvä, kuljettajaa ja etumatkustajaa suojaava keskiturvatyyny ensiesitellään nyt OCTAVIA RS:ssä. Virtual Cockpit -mittaristo ja digitaalinen avustaja Laura ovat vakiovarusteita.

ŠKODA OCTAVIA RS: urheilulliset sisätilat

› Sporttisen mustat sisätilat, saatavilla sähkötoimisesti säädettävät Sport-istuimet, joissa Alcantara®-verhoilu, säätömuisti, hierontatoiminto ja säädettävä reisituki

› Uusi keskiturvatyyny etuistuimien välissä suojaa kuljettajaa ja etumatkustajaa

› Digitaalisessa Virtual Cockpit -mittaristossa vakiona Sport-näkymä

Uuden OCTAVIA RS:n sisätiloissa hallitsee musta. Saatavilla olevissa, sähkötoimisesti säädettävissä Sport-istuimissa on Alcantara®-verhoilu, säätömuisti, hierontatoiminto ja säädettävä reisituki. Etuistuimien väliin täyttyvä, kuljettajaa ja etumatkustajaa suojaava keskiturvatyyny ensiesitellään nyt OCTAVIA RS:ssä. Virtual Cockpit -mittaristo ja digitaalinen avustaja Laura ovat vakiovarusteita.

OCTAVIA RS:n sisätilojen kokonaisilmettä hallitsee sporttinen musta, hiilikuitujäljitelmälliset koristelistat sekä punaiset yksityiskohdat. Uudessa kolmipuolaisessa, nahkaverhoillussa ja RS-logollisessa Sport-monitoimiohjauspyörässä on DSG-vaihteiston Tiptronic-vaihteenvalitsimet DSG-vaihteistolla varustetuissa malleissa. Sport-etuistuimissa on integroidut pääntuet, ristiseläntuen säätö ja musta kangasverhoilu. Istuinverhoilujen ja kojelaudan punaiset koristesaumat luovat upean kontrastin. Lisävarusteina saatavissa ovat sähköisesti säädettävät, Alcantara®-verhoillut Sport-istuimet, joissa on säätömuisti, säädettävä reisituki ja hierontatoiminto. Etuistuimia koristavat RS-logot ja punaiset tai valinnaisina harmaat koristeompeleet, jotka tyylikkäinä yksityiskohtina ovat myös Alcantara®-verhoillussa kojelaudan etuosassa ja nahkaverhoillussa ohjauspyörässä. Musta kattoverhous, Alcantara®-oviverhoukset, kojelaudan hiilikuitujäljitelmälliset koristelistat, alumiinipintaiset polkimet kumisin liukuestein ja kehyksetön taustapeili viimeistelevät sisätilojen vahvan kokonaisilmeen.

Uusi keskiturvatyyny etuistuimien välissä suojaa kuljettajaa ja etumatkustajaa

EU-maissa myytävissä RS-malleissa on uusi innovatiivinen keskiturvatyyny etuistuimien välissä. Kuljettajan ja etumatkustajan väliin täyttyvä turvatyyny suojaa etenkin sivutörmäyksessä. Uusi turvatyyny on asennettu kuljettajan istuimen selkänojan sisäsivuun.

Virtual Cockpit -mittariston Sport-näkymä ja digitaalinen avustaja Laura vakiona

ŠKODA OCTAVIA RS -malleissa on vakiovarusteena 10,25-tuumainen muunneltava digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo, jossa on lisänä Sport-näkymä ja RS-malliversiokohtainen tervetuloa-logo. Tietoviihdejärjestelmässä on Volkswagen-konsernin uusimman modulaarisen laitesukupolven toiminnot ja 10-tuumainen keskusnäyttö. Jatkuva internetyhteys toteutuu auton omalla eSIM-kortilla, jonka avulla voidaan käyttää monia online-mobiilipalveluja. Kokonaisia lauseita ymmärtävällä digitaalisella Laura-avustajalla tietoviihdejärjestelmää on mahdollista käyttää puhekäskyillä (ei suomeksi).

Lisätietoja:

Kari Aalo
Viestintäpäällikkö
+358 10 436 2112
kari.aalo(at)skoda.fi

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki