Vuosien mittaan ŠKODA Octavialla on ollut ratkaiseva merkitys ŠKODA AUTON kehittymisessä. Tuotannon aloittamisen jälkeen 25 vuodessa noin seitsemän miljoonaa asiakasta on valinnut autokseen tämän Mladá Boleslavissa valmistetun suursuosikin. Alusta alkaen se on tunnettu reilun väljistä sisätiloista, nykyaikaisesta tekniikasta, hyvästä turvallisuudesta ja erinomaisesta vastineesta rahalle. Sen jokaisessa sukupolvessa mukaan on tullut innovatiivista tekniikkaa – esimerkiksi nykyisen sukupolven myötä mallistoon lisättiin ladattavat OCTAVIA iV -hybridimallit. Vahvojen ominaisuuksiensa ansiosta OCTAVIA on jo neljännesvuosisadan ajan ollut automerkkimme sydän ja sielu.
Vuonna 1996 ŠKODA AUTO toi markkinoille ensimmäisen Volkswagen-konsernin osaksi liittymisen jälkeisen perheautokokoluokan mallinsa. Mallin nimeksi oli valittu perinteikäs OCTAVIA. ŠKODA valmisti vuosina 1959‒1971 samannimistä automallia yli 280 000 kappaletta. Jo tuolloin tarjolla oli myös farmarimalli OCTAVIA COMBI. Latinan kielen sana ‘octavia’ tarkoittaa kahdeksatta. Tuolloinen uutuusmalli oli toisen maailmansodan jälkeen Škodan kahdeksas automalli, jossa käytettiin Škodan jo vuonna 1933 esittelemää pyörien edistyksellistä erillisjousitusta. "Alkuperäisestä" Octaviasta tuli suosittu myös Tšekkoslovakian rajojen ulkopuolella, ja sillä on myös sijansa ŠKODA Motorsportin 120-vuotisessa historiassa. ŠKODA Octavialla ajettiin kolmeen peräkkäiseen Monte Carlon rallin luokkavoittoon 1961‒1963 sekä luokkavoittoihin 4000 mailin Montrealin‒Vancouverin rallissa 1962 ja Shell 4000 -rallissa 1963.
Nykyajan Octavian historia alkaa vuodesta 1992 ‒ noin vuosi sen jälkeen, kun ŠKODA AUTO liittyi osaksi Volkswagen-konsernia. Tuolloin käynnistyi uuden mallin suunnittelutyö. Tietokoneavusteisella suunnittelutekniikalla (CAD) konsernin uuden perustekniikan päälle syntyi kori, jonka omaleimaiset piirteet henkivät ajatonta tyylikkyyttä – muotoilusta vastasi Dirk van Braeckel ja hänen tiiminsä.
Samaan aikaan Mladá Boleslavissa aloitettiin uuden tehdasyksikön rakentamisen valmistelut. Tehtaaseen suunniteltiin modulaarinen tuotantomenetelmä, jossa autojen komponentit ja osakokonaisuudet toimitetaan kokoonpanolinjalle tarvittavalla hetkellä (Just in Time). Autojen korit liikkuivat kokoonpanolinjalla korkeussäädettävillä alustoilla, joten yläpuolisia ripustuskuljettimia ei tarvittu. Kokoonpanolinjan yhteyteen valmistui uusi valtaosin lasiseinäinen maalaamo pinta-alaltaan 37 500 neliömetriä. Uuden tehdasyksikön viralliset avajaiset olivat 3. syyskuuta 1996. Sen myötä Mladá Boleslavin päätehtaan vuosikapasiteetti nousi 90 000 autosta 350 000 autoon.
Käytännöllisen liftback-korimallisen Octavian vahvuuksia olivat hyvä aktiivinen ja passiivinen turvallisuus sisältäen kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt sekä etusivuturvatyynyt. Suuri tavaratila oli helppokäyttöinen, koska iso takaluukku avautui takalasin yläreunasta saakka. Tavaratilaa oli 528 litraa ja 1 328 litraa takaistuimen selkänojat eteen käännettyinä.
Myynnin aloitusvuonna 1996 tarjolla oli kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria (1.6 MPI / 55 kW ja 1.8 20 V / 92 kW) sekä yksi turbodiesel – taloudellinen 1.9 TDI, jonka keskikulutus oli 5,1 litraa 100 kilometrillä ja teho 66 kW. Seuraavaksi moottorivalikoimaan tuli huippumoottoriksi 1.8 20 V Turbo / 110 kW. Farmarimallinen OCTAVIA COMBI esiteltiin maaliskuussa 1998 ja sen nelivetoinen versio vuonna 1999. Ensimmäisen sukupolven Octavioita ehdittiin marraskuuhun 2010 mennessä valmistaa yli 973 000 kappaletta liftbackinä ja yli 472 000 COMBI-farmarina.
Nykyajan toisen sukupolven ŠKODA Octaviasta tuli vieläkin suositumpi. Sitä tehtiin vuosina 2004‒2013. Toinen sukupolvi oli entistäkin käytännöllisempi, ja sen myötä Octaviaan tuli paljon uutta: esimerkiksi suoraruiskutusbensiinimoottorit ja DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Octavian kolmatta sukupolvea valmistettiin 2012‒2020, ja sitten marraskuun 11. päivänä 2019 julkisuuteen astui suursuositun Octavian nykyinen neljäs sukupolvi. Tällä hetkellä ŠKODA OCTAVIA -malliston moottorivaihtoehdot ovat runsaammat kuin milloinkaan aiemmin. Edelleen tarjolla ovat sekä liftback- että Combi-korimalli ja etuveto tai neliveto. Tehokkaiden ja taloudellisten bensiini- ja dieselmoottoreiden ohella mallistossa on useita vaihtoehtoisen voimanlähdetekniikan malleja, esimerkiksi CNG-kaasuhybridi (bio-/maakaasumalli), ladattavat hybridit sekä kevythybridit. Jo edellisten sukupolvien tunnetusti väljät sisätilat ovat nyt vieläkin suuremmat. Uusi OCTAVIA on nyt myös turvallisempi ja liitettävyysmahdollisuuksiltaan monipuolisempi kuin koskaan aiemmin.
ŠKODA OCTAVIA on kansainvälisesti erittäin suosittu ja tunnettu auto. Octavian vahvuuksista ja menestyksestä todistavat myös useiden arvostettujen autolehtien myöntämät tunnustuspalkinnot.