ŠKODA AUTON pääjohtaja Thomas Schäfer: "Tämä päivä on erityinen sekä Škodalle, että Volkswagenille. Uuden ŠKODA KUSHAQ -mallin myötä käynnistämme mallistolaajennuksemme Intian markkinoilla ja täytämme Volkswagen-konsernilta noin kaksi ja puoli vuotta sitten saamaamme tehtävää, jolla vastuu konsernimerkeistä Intian markkinoilla siirtyi meille. Haluan kiittää Gurpratap Boparaita ja hänen tiimiään kaikesta tähän mennessä saavutetusta. Nyt keskitymme lanseerauksen onnistumisen ja uutuusmallimme menestyksen varmistamiseen, ja suuntaamme kohti Intian markkinoiden mallistolaajennuksemme seuraavaa vaihetta. Olen vakuuttunut tämän markkinan suuresta kasvupotentiaalista, ja me otamme siitä osuutemme Škodalle ja Volkswagenille".
ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limitedin toimitusjohtaja Gurpratap Boparai: "KUSHAQ-mallin ensiesittely merkitsee uuden ajan alkua ŠKODA AUTOLLE ja Volkswagen-konsernille Intiassa. ŠKODA-katumaasturimalliston uusin jäsen yhdistää tunteisiin vetoavan muotoilun, mainion suorituskyvyn, ensiluokkaisen viimeistelylaadun, hyvän vastineen rahalle, erinomaisen turvallisuuden ja monta Simply Clever -ratkaisua kilpailukykyisesti. Ensimmäinen INDIA 2.0 -projektissa suunniteltu ja kehitetty, MQB A0 IN -perustekniikkaversioon pohjautuva automalli ŠKODA KUSHAQ on hakenut inspiraatioita energisen kansakuntamme monimuotoisuudesta, mutta se vetoaa myös globaalin yleisön aisteihin. ŠKODA KUSHAQ -mallilla me olemme valmiit vastaamaan keskikokoisten katumaastureiden kysyntään, jonka lähivuosien aikana ennustetaan Intiassa moninkertaistuvan".
Paikallinen suunnittelu ja paikallinen tuotanto
ŠKODA AUTO on vastannut Volkswagen-konsernin INDIA 2.0 -projektista kesäkuusta 2018 alkaen ja sen myötä johtanut myös Volkswagenin, Audin, Porschen ja Lamborghinin toimintoja Intiassa. Projektiin on investoitu kaikkiaan miljardi euroa sisältäen 275 miljoonaa euroa keskikokoisten katumaasturimallien ja hatchback-mallien tutkimus- ja kehitystyöhön. Projektin päätavoite on toteuttaa kokonaisvaltainen ŠKODA- ja Volkswagen-automalliston laajennus Intian markkinoille räätälöidyillä automalleilla. Projektin ensimmäisinä tuloksina esitellään A0-kokoluokkaan kaksi katumaasturimallia ja kaksi lyhytperäistä notchback-mallia. Ne perustuvat MQB-A0-IN-perustekniikkaversioon, joka on suunniteltu täyttämään uusimmat, entistä tiukemmat turvallisuus- ja päästövaatimukset Intian markkinoilla. Projektin toisessa vaiheessa Intiassa valmistettuja autoja tullaan viemään myös muihin maihin. Suunnittelun ja tuotannon 95 prosentin lokalisointitason saavuttamiseksi ŠKODA on käynnistänyt uuden MQB-tuotantolinjan Punen tehtaallaan. Suurin osa suunnittelutyöstä tehdään uudessa, tammikuussa 2019 avatussa teknologiakeskuksessa, joka myös sijaitsee Punessa. Paikallisen henkilökunnan ammattitaidon ja intialaisten mieltymysten tuntemisen avulla ŠKODA pystyy reagoimaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin kohdistetummin, joustavammin ja dynaamisemmin. Punen teknologiakeskuksessa tulee työskentelemään kaikkiaan 250 insinööriä; yli 200 erikoisasiantuntijaa on jo palkattu. ŠKODA ja Volkswagen haluavat vahvistaa läsnäoloaan Intian markkinoilla pitkällä aikavälillä: tavoitteena on viiden prosentin markkinaosuus vuoteen 2025 mennessä. Yli 1,3 miljardin asukkaan Intiassa myytiin vuonna 2019 noin kolme miljoonaa autoa.
Uuden keskikokoisen katumaasturimallin nimi on peräisin tuhansia vuosia vanhasta intialaisesta sanskritin kielestä. Tässä vielä nykyäänkin puhuttavassa "jumalten kielessä" sana "kushak" tarkoittaa kuningasta tai keisaria. Sanan merkitys sopii mainiosti uuden ŠKODA KUSHAQ -katumaasturin vahvaan ilmeeseen. Mallinimen alkukirjain K ja loppukirjain Q liittävät uuden automallin kansainvälisesti hyvin menestyneiden ŠKODA-katumaasturimallien KODIAQ, KAROQ ja KAMIQ nimiperheeseen.