ŠKODA AUTON pääjohtaja Thomas Schäfer: "ENYAQ iV:n voittama Kultainen ohjauspyörä 2021 osoittaa, että täyssähköinen lippulaivamallimme on vakuuttanut sekä Auto Bild- ja Bild am Sonntag -lehtien lukijat että ammattilaisraadin. Kaikkien škodalaisten puolesta lausun kiitokset tästä arvostetusta autopalkinnosta. ENYAQ iV on vasta alku, joka saa pian jatkoa".
Auto Bild- ja Bild am Sonntag -lehtien lukijat valitsivat suosikkinsa kaikkiaan 70 uudesta automallista. Ehdokkaat jaettiin ensimmäistä kertaa polttomoottoriautojen ja täyssähköautojen sarjoihin. Kultainen ohjauspyörä -palkinto jaettiin kaikkiaan 12 sarjassa. Täyssähköisten katumaastureiden sarjan seitsemästä ehdokkaasta lukijat valitsivat ŠKODA ENYAQ iV:n yhdeksi kolmesta finalistista. Saksan Lausitzringillä lokakuun alussa järjestetyissä finalistien testeissä ammattilaisraati arvioi autot monin kriteerein, esimerkiksi ajettavuuden, sisätilojen ja näkyvyyden perusteella. Raadin mielestä ENYAQ iV oli kokonaisuutena paras täyssähköisten katumaastureiden sarjassa.
Škodan ensimmäinen täyssähkökatumaasturi
Škodan täyssähköinen lippulaivamalli ihastuttaa kaikille ŠKODA-automalleille tyypilliseen tapaan suurilla sisätiloilla ja tunteisiin vetoavalla muotoilulla. Varustelumahdollisuuksissa uudet designvalinnat ja teemapaketit ovat korvanneet perinteiset sisustus- ja varustevaihtoehdot. ENYAQ iV on saatavissa sekä taka- että nelivetoisena. WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka on malliversion mukaan parhaimmillaan jopa yli 500 kilometriä1 , joten ENYAQ iV soveltuu hyvin myös pidemmille matkoille.
ENYAQ iV toi Škodalle seitsemännen Kultaisen ohjauspyörän
Bild am Sonntag -lehti jakoi ensimmäiset Kultaiset ohjauspyörät vuonna 1976. Euroopan johtava autolehti Auto Bild on ollut mukana vuodesta 2009. Škodalla on nyt seitsemän Kultainen ohjauspyörä -palkintoa. Niistä ensimmäisen sai ensimmäisen sukupolven FABIA vuonna 1999, ja sen seuraajamalli palkittiin vuonna 2007. Toisen sukupolven OCTAVIA voitti 2004 ja toisen sukupolven SUPERB vuonna 2008. KAROQ sai tämän arvostetun palkinnon vuonna 2017 ja KAMIQ vuonna 2019.
1 Arvo määritetty WLTP-mittauksella. Todellinen toimintamatka riippuu useista eri tekijöistä kuten kuljettajan ajotavasta, ajoreitistä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, lämmitys- ja ilmastointilaitteen käytöstä, esilämmityksen ja esi-ilmastoinnin säädöistä sekä matkustajien lukumäärästä. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus.
Ilmoitetut kulutusarvot on tarkoitettu eri automallien väliseen vertailuun. Ne perustuvat laboratoriossa tehtävään keskivertoajoa jäljittelevään WLTP-mittaukseen, eivätkä ne kuvaa tarkalleen auton kulutusta liikenteessä ajettaessa.